Lusern hackad strå - hur mycket?

V

Verity

Jag ska börja ge min häst lusern hackad strå. Han ska ha 1 kg om dagen. Det väger ju nästan ingenting så det känns som att 1 kg kommer att bli väldigt mycket...
Ni som ger detta foder, hur många liter det blir? Ska det blötas eller ej?:crazy: :confused:

Sv: Lusern hackad strå - hur mycket?

Det ska inte blötas. Jag har en extra spann inne i boxen - bredvid vattenspannen. Allt skulle inte få plats i krubban eftersom hon får ganska mycket kraftfoder också.

jag ger ungefär 1 välpackad liter per dag, det är cirkus ett halvt kilo!:)

1 L väger ungefär 500 gram
Det ska inte blötas,men blanda gärna med havren

Det behöver inte blötas. Däremot så väger det väldigt olika beroende på hur hårt packat det är så jag väger alltid upp det antingen på vanlig våg eller med hövågen, båda fungerar lika bra.

En hårt packad krafft mineraler hink väger 2 kg. Men som sagt, det kan skilja så väldigt mkt beroende hur hårt man packar, så ett tips är att väga varje dag!

Jag ger också 1 kg, och det blir ca 8 liter, beroende på hur hårt packat det är i säcken där man tar för tillfället. På vissa ställen är det ju klumpar, och ibland är det löst.

Jag ger det uppdelat på 3 mål, så det ryms alltid i den vanliga krubban. Annars hade jag nog haft en separat hink upphängd för lusernet.

Det är ju melasserat och därmed dammfritt, så du behöver inte blöta det.

gah!
om jag packar ett krafftmått(1,5 l) hårt blir det 350 gram, dvs ca 230 g per liter..

4 liter packad lusern blir ca 1 kg

Kan tillägga att jag ger det torrt, dock har pålle löst det på sitt sätt. Han dippar i vattenkoppen mellan var och varannan tugga:D

Ger ni lucern hackad strå eller det som heter lucern mix?
Innehåller det hackade stråt också melass?

Du behöver inte blöta upp det. Om hästen ska ha ett kg så kan du ju skaffa en våg , antingen en sånn där behändig köksväg annars borde det väll funka att väga upp ett kg på hövägen om du stoppar lusernet i en typ ikea-påse.

Jag ger hackat strå (mixen är mindre protein i) och -nu får någon rätta mig om jag har fel- det är melass i den.

Lusern hackat strå är ju grovfoder och ska inte blötläggas.

Jag ger, som någon skrev tidigare, 2 liter varje kväll.

Ger ni lucern hackad strå eller det som heter lucern mix?
Innehåller det hackade stråt också melass?

Jag undrar också. Kollade på kraffts hemsida. Det står ju inget om melass i infon om det hackade stråt så det borde ju inte innehålla melass.:confused: Är det någon som vet?

kopierat från hemsidan:

KRAFFT LUSERN HACKAD STRÅ
KRAFFT LUSERN Hackad Strå är varmluftstorkad lusern med grovfodrets naturliga struktur bevarad. Ger smidig säkring av proteintillförseln. Kan blandas med den ordinarie kraft- eller grovfodergivan för att säkra tillförseln av protein. Hygienisk och lätthanterlig plastförpackning.

KRAFFT LUSERN MIX
KRAFFT LUSERN Mix är en kombination av varmluftstorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja – i princip ett välkomponerat hö med kvalitetsgaranti. Rikt på fibrer med den naturliga strukturen bevarad samt nu med tillsats av olja som ger skonsam energi. Används av ett stort antal svenska tävlingsryttare – bl a på landslagsnivå. Hygienisk och lätthanterlig plastförpackning.

Min häst förövrigt får 15 st rågade liter mått med lusern hackat strå.
Detta motsvarar 1,5 kg och det är så pass mycket lusern hon får varje dag .

Kan en häst få för mycket protein, försöker tillsätta mer fibrer, men då blir det för mycket protein.. Hö me dåligt värde 44 smrp, och han orkar inte äta upp om han får 15 kg, kan jag ersätta resten med lusern då?

ja det kan du, proteinförgiftning får hästen oftast av för koncentrerat proteinfodermedel, dvs soja, krafft protein och andra kraftfoder som har mer än 125 g protein per kg..
lusern har ca 108 g protein och räknas även som grovfoder så du kan lugnt ge 3-4 kg lusern :)

ja det kan du, proteinförgiftning får hästen oftast av för koncentrerat proteinfodermedel, dvs soja, krafft protein och andra kraftfoder som har mer än 125 g protein per kg..

Vart har du fått den exakta siffran ifrån? *nyfiken*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025