Lusern hackad strå - hur mycket?

Sv: Lusern hackad strå - hur mycket?

Jag blöter det alltid. Det blir mkt mer smakligt då, och mjukare och man slipper allt det där "dammet" som finns i, är ju oftast massa små små fibrar, nästan som mjöl...

Blandar med müslin och ger i krubban, 2 liter (packat hårt) till varje mål.

vore det då bättre att ge lusern mix? den som innehåller hackat gräs oxå.. tror jag läste i en tidigare tråd om att den innehöll mindre protein.. stämmer det?

*knapplån*

Ni som ger mer än 1 kg om dagen hur länge räcker en säck?

Själv har jag en stor foderskopa och jag ger två mått utav det om dagen, tror det kan vara ca 500 gram jag ger om dagen. Ska ta med och väga det med min köksvåg imorgon :D.

Jag ger en full skopa i krubban när han kommer in och en i spannen tillsammans med kvällsmaten.

Det är inte mängden protein per kg i sig som kan medföra risker. Det är i vilken form som proteinerna intas som har betydelse. Ett grovfoder med 150 gram smältbart råprotein har sina aminosyror förpackade i cellväggar. Det är ingen fara att äta det.

I proteinkoncentrat t ex fiskmjöl, potatisprotein osv är inte äggviteämnena lika väl förpackade. Om man ger för mkt koncentrat kan en massa nakna aminosyror som inte hunnit tas upp i tunntarmen plötsligt komma ner i grovtarmen. Då kan vissa sjukdomsalstrande bakterier, som har aminosyror som favoritmat, växa till. Därför ska proteinkoncentrat fodras i begränsad giva per gång.

Lusern är ett grovfoder inget koncentrat. Den hackade mixen består delvis av ett rysligt dyrt hö tycker jag.HH

Men den hackade mixen är ju bättre att ge hästar som inte vill ha pelletsvarianten istället då för att ge exempelvis soja?

När höet var dåligt i vårt stall proteinmässigt så kunde soja erbjudas, men jag valde att köpa hackat strå istället.

Men den hackade mixen är ju bättre att ge hästar som inte vill ha pelletsvarianten istället då för att ge exempelvis soja?
Vet inte om jag tolkar dig rätt nu, men Lusern Mix är inte på långa vägar jämförbart med soja. Rent lucernhack är inte heller lika proteinrikt som soja, men bättre än mixen.

Jag t.ex. ger för närvarande både soja och lucernhack, för jag skulle få ge väldigt många kg av lucernet för att komplettera höet hela vägen.

Vet inte om jag tolkar dig rätt nu, men Lusern Mix är inte på långa vägar jämförbart med soja. Rent lucernhack är inte heller lika proteinrikt som soja, men bättre än mixen.

Jag t.ex. ger för närvarande både soja och lucernhack, för jag skulle få ge väldigt många kg av lucernet för att komplettera höet hela vägen.

Nej jag tänkte på jämförelsen alltså kraftfoder och grovfoder. Jag förstår om man har så dåligt med protein i höt att man måste tillsätta exempelvis soja. Men annars bör man väl försöka ge grovfoder istället om det finns möjlighet för det istället för kraftfoder?

Kan vara jag som förstått helt fel gällande soja också.

Jag ger 2 kg lucernhack till min, och det är 8 liter. Folk kollar nästan snett på en när man gör iordning foderhinkarna :crazy: ;) Ett krafftmått (lite drygt en liter) är 250gram. Jag ger det i en separat stor hink som hänger bredvid vattenkoppen/krubban. Resten av kraftfodret ges i krubban.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025