Lurig islänning

Sv: Lurig islänning

Petar inte heller i med tån när jag sitter upp, om så vore fallet så är det ju självklart att han flyttar sig!
 
Sv: Lurig islänning

Vet du,
Är det bara första dagarna/veckan han gör så när han stått en tid så skulle jag faktiskt inte bry mig så mycket mera.
Det vet man ju själv hur kordinerad och "på" man är när man latat sig en vecka eller mera. Det är ju ingen ordning på nått...

Såvitt jag hört så går uppsittning till så av Islänningar hemma på Island. Alltså upp och iväg innan ryttaren är nere i sadeln.
Det är svårt att skola om ett gammalt "muskelminne".
Fast denna hästen kanske inte är "Islandshästriden"..?

Men träna du uppsittningsövningen på loftet så du slipper slå dig. Får göra mitt bästa att inte kissa på mig av skratt.... (när jag skall höra om alla dråpligheter) Den främjar ju lite smidigare uppsittning om inte annat och det är ju aldrig fel.

mvh Eva
 
Sv: Lurig islänning

Det låter som en rolig övning som absolut ska provas men innan jag slår ihjäl mig måste jag fråga hur du kommit fram till den?

Har du personlig erfarenhet av den så att säga? Vi måste ju få veta detta innan akutmottagningarna fylls av lättlurade bukefalister:rofl: .
 
Sv: Lurig islänning

Jo, det är ju så att jag en gång såg en gammal cowboyfilm (eller den stod och skrålade lite i bakgrunden och jag tittade om det kom någon fin häst, typ)

Nåväl, rätt som det är kommer hjälten i bild och hoppar jämfota från marken, landar med vänsterfoten in i stigbygeln och lixom bara fortsätter uppsittningen i en och samma rörelse. Med en hand på sadeln. Såg ju skitfräckt ut.

Insåg att mina egna uppsittningar a la häva sig upp, smidig som ett kassaskåp, inte var särskilt smickrande.

Så lite tankearbete att efterlikna en situation där jag hoppar upp och försöker pricka in foten på samma ställe varje gång blev stolstricket.
Och ja då, jag har övat det (även om det är länge sedan nu). Så mycket så ni skulle kräkas om ni visste hur mycket...
Och därefter på riktigt, med sadel och allt på hästen. Min häst är mycket tålmodig.

Sitter idag upp från höger och vänster hyfsat smidigt. Brukar ibland upptäcka att sadeln vill åka runt när jag skall kliva av så det får väl anses duga.

mvh Eva
 
Sv: Lurig islänning

Hm, nu blev jag missförstådd. Alltså detta händer också när JAG inte ridit på ett tag, men HÄSTEN varit igång och inte liksom är "het". Han testar alltså mig. Vet att det inte är en så stor grej egentligen, men det stör att han inte ska kunna stå still... Han vill ju inte gå iväg, det är bara ett steg undan så jag inte ska kunna sitta upp. Spelar ingen roll om jag står på nåt heller, så jag inte ska bli hängande, utan bara kan lyfta benet över ryggen utan att ta i honom, och sätta mig lugnt och mjukt.

Fast det är ju en jäklat bra övning, på tal om såna, om man vill lära sig gå ner i spagat :rofl:
 
Sv: Lurig islänning

Ok, du har övertygat mig om äktheten :) i din övning. Det skulle vara underbart att slippa sega sig upp medelst klättring så här jäklar ska övas. Återkommer med resultatet, fast det lär dröja tills gamla tanten uppnår något men sämre kan det ju inte bli.......
 
Sv: Lurig islänning

Fick för en tränare ägna en halvtimme åt uppsittningsövningar...
Just för att få in en bra balans hos mig, som sedan ledde till att hästen skulle lita på att jag inte vägde för mycket på ena sidan.
Kanske din häst är rädd för att du ibland råkat hamna i obalans under uppsittning?
 
Sv: Lurig islänning

:rofl: Det kan bli lite vad som helst när hästkräket inte står still ! Inte sabbar du, bara kul med dina inlägg :D
 
Sv: Lurig islänning

Det har säkert hänt nån gång, att man svajar till. Men jag förstår ändå inte hur han kan stå still efter någon veckas, då kan man göra i princip vad som helst utan att han gör någon affär av det. Så den teorin spricker också... Man får nog förklara det hela som ett test för mig, jag undrade bara hur jag ska kunna rätta till det. Att bara springa runt och ställa honom på nytt kommer man ingen vart med.
 
Sv: Lurig islänning

Jag har precis samma problem med mitt sto, IBLAND. Nu har det gått bra i flera månader som det har funkat bra, även under den jobbiga insektsperioden som hon bara hatar. Men för ett par dagar sen började hon konstra igen (hon gjorde så i början när vi lärde känna varandra) Kan det vara så att dom kommer till nya "testa ledaren perioder" Jag vet ju hur viktigt det är att vara konsekvent i allt, att vara en tydlig ledare, men kommer man i bland tillbaka till ruta ett. Mitt sto är till och med så kaxig så hon lättar lite på benet åt mitt håll. Hon har inte ont någonstans och är hur trevlig som helst att rida när man väl är uppe. Vad göra :confused:
 
Sv: Lurig islänning

Ja, det är nog det närmaste lösningen jag lyckas komma.. Att det kommer såna där testa-perioder lite nu och då. Ska man bara acceptera det, eller är det tecken på att man inte är ledare till 100% ? Kanske det är vanligt att hästar då och då försöker klättra lite i rang... Tycker det borde vara tydligare i så fall, nån riktig jävlaranamma-scen... Fast man ska väl vara glad om det bara är en försiktig förfrågan, "är det fortfarande du som bestämmer ? ..okej, skulle bara kolla..." :smirk:
 
Sv: Lurig islänning

Har nu fått en annan bild av min situation. Hade en massör ute i går och hon hittade en hel del spänningar runt sadel läget, utan att för det ha ont på någon speciell punkt så kan det mycket väl ha med det att göra att hon inte vill släppa upp mig och givetvis var ju hennes vänstra sida sämst. Nu blir det till att träna uppsittning från stol.
 
Sv: Lurig islänning

Skönt att få ett konkret svar på varför hon inte velat ha upp dig på ryggen! Hoppas det ordnar upp sig.
 
Sv: Lurig islänning

Hahaha , ojoj vet inte om ja vågar mig på stolsövningen , jag är ju inte direkt smidig ... :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp