A

aprillan

Jag köpte en häst för ca 2 mån sedan! Allt var frid och fröjd när man såg henne på film och ridning! Provred henne aldrig innan jag köpte henne=( Sen skulle jag rida henne själv dan därpå...hon ville inte gå från stallet,bara dummade sej hela tiden!
Började stegra sej med mej så fort jag krävde något från henne!
sedan dess har hon hållt på med detta hela tiden. Jag kontaktade säljaren och berättade allt! Det hade hon aldrig gjort hos dom sa hon!
Hon var så snäll! Ringde flera gånger till säljare och hon fattade inte varför hon gjorde så! Så jag gav upp..sålde henne!! Kände mej en aning grundlurad! Hur kan en häst bli knäpp över en natt?? Verkar skumt! Vad tycker ni???:(

Sv: Lurad!

Hrmm... svårt läge!

Själv tror jag inte att hästar blir knäppa under en natt...
Min häst blir alltid lite knäpp när han flyttat, beter sig som han aldrig gör i vanliga fall... Fast det släpper ju efter nån vecka...

Synd att det inte gjorde det för dig :-(

Hoppas att du hittar en bättre häst, glöm inte att provrida ;-) :angel:

Lät ni någon veterinär undersöka hästen? Det låter ju som att det kunde vara smärtrelaterat.
Skulle det inte varit det finns ju möjligheten att hästen är väldigt "hård" i psyket och testar minsta sak.

Men det verkar konstigt, som föregående talare skrev, det kommer inte över en natt det betendet...

Lycka till i fortsättningen!

Jag köpte en häst för ca 2 mån sedan! Allt var frid och fröjd när man såg henne på film och ridning! Provred henne aldrig innan jag köpte henne=( Sen skulle jag rida henne själv dan därpå...hon ville inte gå från stallet,bara dummade sej hela tiden!
Började stegra sej med mej så fort jag krävde något från henne!
sedan dess har hon hållt på med detta hela tiden. Jag kontaktade säljaren och berättade allt! Det hade hon aldrig gjort hos dom sa hon!
Hon var så snäll! Ringde flera gånger till säljare och hon fattade inte varför hon gjorde så! Så jag gav upp..sålde henne!! Kände mej en aning grundlurad! Hur kan en häst bli knäpp över en natt?? Verkar skumt! Vad tycker ni???:(

Det kan ju vara så att hästen är knäpp. Men det kan ju också vara som sagts ovan att den har ont.
Men å andra sidan är det inte heller så ovanligt att en häst känner sig osäker med en ny ryttare och på ett nytt ställe och vägrar gå utanför gården.
Hur går det om du sätter en annan trygg häst framför och rider med bakom. Följer hon med då? Eller står hon på bakbenen då också?

En väldigt välutbildad allemanshäst kan du väl rida första dagen. Men om inte, så är det bättre att lära känna hästen först. Hästen litade helt enkelt inte ett dugg på dig. Därför gjorde den som den gjorde. Men ibland är det bättre att sälja än att illa fäkta. Så jag tror nog du gjorde rätt.

En väldigt välutbildad allemanshäst kan du väl rida första dagen. Men om inte, så är det bättre att lära känna hästen först. Hästen litade helt enkelt inte ett dugg på dig. Därför gjorde den som den gjorde. Men ibland är det bättre att sälja än att illa fäkta. Så jag tror nog du gjorde rätt.

Jag har sett vanliga välutbildade hästar som har burit sig åt på det sättet innan den nya ägaren fått ledarskap över hästen, och hästen börjat lita på ryttaren. Vissa hästar behöver mer ledarskap än andra.
Men om man ska ge sig i kast med en sådan häst, det är en annan fråga.

Tycker inte alls att det hörs som något konstigt med hästen. Hästar kan ändra sig över en natt när man dels flyttar dem till andra miljöer och dels då det är nya och för hästen okända människor som tar över den.
Tycker inte heller det låter som om hästen har ont, det kommer inte över en natt om det inte hände en olycka. Den har helt enkelt testat sina nya gränser och du har inte lyckats att sätta gränser som du gillat utan det är hästen som fått bestämma vad den vill göra. Inte heller helt ovanligt för nya ovana hästägare att detta händer speciellt inte om det är en erfren häst. Har man sedan inte möjlighet att få hjälp av vana kunniga personer så blir det inte bättre heller.

Nästa gång du köper häst så prova den först i för hästen invanda miljöer. Be att få prova flera gånger så att du själv känner att du behärskar hästen i olika situationer och kan få hjälp och tips av säljaren. Då kommer både du och hästen att lära känna varandra innan ni byter miljö och ska klara er själv. Se också om det finns någon erfaren person i din närhet som kan hjälpa dig med den nya hästen den första tiden.
Ge inte upp drömmen om en egen häst. Men ja tror inte att du blev lurad på denna häst mer av den så at säga.

Trist, men jag måste säga att jag inte förstår varför du inte provred innan köp. Du har brustit i din undersökningsplikt, så lurad kan man knappast kalla det.

Tror också att hästen testade dig. Det tycker jag är ett vanligt fenomen. Endera var den ganska stark i psyket och helt enkelt vill få dig att backa ur, eller så var den rädd och engslig och hade behövt en stark/trygg ledare att lita på.
Jag tänker som de andra. Hur går det för den nya ägaren då???

Tyvärr måste jag säga att jag inte är säker på att jag tycker att du blivit lurad... hoppas du inte tar illa upp nu.

Jag har själv köpt en häst av en kvinna som ansåg sig lurad. Hon köpte ett nordissto variant KRAFTIG o menade på att köra o så. Den här damen är dock en dam med mycket vilja o mycket styrka o hon testade den här kvinnan. Det resulterade i att kvinnan vart livrädd för hästen o sålde efter ett par månader.

Hos mig är hästen väldens bästa. Vi hade ett par duster de första dagarna men sen hon lärt sig vem som bestämmer är hon värlsens underbaraste så... de kan förändras över en natt tyvärr o det handlar inte om att bli lurad. (Det är hon som är på min avatar)

Jag tror inte heller att hästen blev knäpp över en natt.

En häst är inte en sak eller en maskin, utan en levande varelse. När den flyttar måste den få tid på sig att bo in sig på det nya stället. Det är väl inte konstigt om den undrar vem du är, vilka de nya hästarna är och vart de gamla kompisarna tagit vägen?

Hoppas att hästens nya ägare förstår detta och inte ställer krav på henne från första dagen :crazy:

Immer

tycker du få skylla dig själv lite som inte provred hästen, sen ställer man väl inte krav det första man gör heller?

Sen kan det hända massor vid miljöbyte.
Har haft min nya i över en månad o han testar fortfarande, första ridturen tog över en timma för att skritta en 20 minuters runda eftersom han reste sig massor o ville absolut inte gå.

En kompis köpte in nya häst strax efter mig, han har gått 140 o är väldigt välriden, trots det kan hon fortfarande i rida ut, hon kommer inte utanför stallplan innan han kastar av henne så hon rider på ridbanan.

Min tränare kunde inte rida ut på sin häst på 6 månader för han var totalt galen, nu några år senare är han världens bästa o de har precis debuterat 150.

Det tar tid, det är djur inga maskiner.

du menar väl inte att hästen ska uppföra sig som en ängel dagen efter ett köp? hästen ÄR förvirrad. det finns hästar som inte bryr sig men det finns dessto fler hästar som psykiskt reagerar konstigt första tiden med ny miljö och nya människor. Du fick ju iaf se en video på hur hästen kan se ut. Att du inte provrider är ju ditt eget beslut. Jag har inte heller provridit alla gånger men å andra sidan kräver jag inte att en häst ska uppföra sig så snabbt. jag räknar med att det tar ett par månader innan det börjar klaffa. Har man fortfarande inte börjat komma överens efter ett halvår-ett år, då kan man fundera på om man inte valt fel häst.

tror också hästen testade dig..köpte min nya för två månader sen och det har varit att stå stilla i 45 min och inte velat gå förbi grejer och vänt på en femöring och sedan sprungit som vi var tillbaka på täby igen :rofl: han hade inte accepterat mig som ledare och har fortfarande inte fullt ut gjort det, men det går bättre och bättre för varje dag och han har verkligen stulit mitt hjärta ändå!
Han e en häst med en personlighet och det vore konstigt ifall allt bara skulle flyta på kan jag tycka..man kan inte förvänta sig det i alla fall..men alla hästar e ju olika :angel:

Brukar man inte låta hästen bekanta sig med omgivningen och sin nya ägare ett tag? Jag skulle ha låtit den vara i hagen och bekantat sig med de nya hagkompisarna några dagar, tagit lite korta promenader m.m. Kraven kan ju sedan ökas på succesivt. Att ge upp i det här fallet kanske bara gynnade hästen. Men tänk dig för nästa gång. Hästar är individer som reagerar olika, men att kalla den knäpp är nog lite magstarkt. Den regarade säkert så för att den var osäker och otrygg.
Att du inte provred innan ser jag inte som något konsigt i sig. Importer t ex islandshästar kan man ju inte alltid provrida.

Hur kan du bli lurad när du inte ens kollade upp vad du köpte?
Det verkar mera vara som så att dina önskningar inte stämde med verkligheten. En häst lever, och reagerar samt interagerar med sin omgivning. Det räcker inte med en bild.

Du måste ej blivit lurad mitt hbl sto är sådan, var först min systers häst och när hon skulle sälja henne så var hon osäljbar just utav denna anledning, hon var enligt mig självklart på prov, dom kunde ej hantera henne, inte rida knappt leda henne in och ut. vi blev anklagade att drogat henne när de kollat på henne och dylikt men när man kom och skulle hämta henne så räckte det med att hon såg oss (hon är lite utav en enmanshäst) så var hon kollugn, det hela slutade med att jag köpte henne utav min syster, för inga klarade av att ge henne den rätta chansen, men lika glad för det är jag.
Så enligt mig så har du nog inte blivit lurad.

Håller helt med dig Thora :angel:..man kan inte förvänta sig något av hästen första gångern.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 884
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka