Lurad här på Buke..

Sv: Lurad här på Buke..

det är väl det där vanliga som hänt flera jag känner tyvärr..

"någon bestämmer sig för att spela ett spratt med en person dom kanske inte tycker bra om"

en killkompis fick hem arga brev från en gubbe om en båtmotor och olika resecheckar som han sak ha fått pengar för men aldrig skickat.

hur har det gått har du fått nåt svar?

sen är ju tyvär det trista att man inte kan göra nåt åt sånan här affärer. har man satt in pengar på ett konto kan man ju inte i efterhand säga att man blivit lurad det är ju på eget ansvar tyvärr.

Om man skall betala någon i förskott så se till att alltid få fullständigt namn, adress och "fast" telefonnummer. Så kan man ringa och kollar att det verkligen är personen man köper av som har detta telenummer, man brukar i regel kunna lita på de som lämnar ut dessa uppgifter. Har tidigare varit med om säljare som inte svarar på mail igen när man begär dessa uppgifter och då kan man lugnt utgå från att de är oseriösa.
Om man har skickat ett paket med posten så får man alltid på kvittot ett kollinummer så kan man spåra var paketet finns.

Hahaha... Många tolkningar, missuppfattningar osv var det här! ;)

Jag får väl försöka förklara så att alla förstår då...

-Ja, jag satte in pengar på ett konto, utan att veta vad säljaren hette, dumt och naivt kanske, men iaf är det ju kontoinnehavaren som har fått pengarna och inte har rätt till dom, så det är ju hon som skall betala tillbaka dem isf om inget paket kommer. Och att få reda på ven som innehar kontot är ju inte så svårt.

Jag betalade in pengarna direkt på hennes konto utan att fått sakerna eftersom det inte handlade om så mkt pengar. Pratade med en bekant som har jobbat på posten en massa år och enligt henne så var detta det enda sättet om jag inte ville betala en massa andra kostnader.

Att det sen var så att säljaren kallade sig ett namn medan kontonumret tillhörde nån annan kan ju innebära att säljaren egentligen var den som innehar kontot, men hon angav ett annat namn till mig för hon kanske trodde att jag inte skulle komma på henne. I och med att hon sa att hon såg att pengarna kommit in.

Det här med att vi "nystade i " vart paketet tagit vägen, var väl att säljaren spelade att hon desperat sökte efter paketet, när det i själva verket inte var så.

Dum och naiv? -Kanske, men lurad kallar jag det iaf. En dum och naiv människa kan man ju också lura. ;) Man tror ju inte att nån vill smutsa ner sig för småsummor, när man då dessutom kan få reda på vem som har kontonumret. I slutändan visste jag att jag skulle få reda på vart pengarna tagit vägen, så den dumma och naiva personen må vara säljaren, som trodde att sanningen inte skulle uppdagas.

Jag skulle ringa kontoinnehavaren i måndags eftersom vi pratade förra veckan och kom överens om att hon skulle kolla upp min insättning. Först när jag ringde tryckte hon upptaget, sen svarade nån utan att säga nåt och la sen på, slutligen var det ingen som svarade när jag försökte ringa. Det kändes som om hon sket i att svara för att det var jag som ringde. Skrev då ett pm till säljaren här på buke och meddelade att jag tänke gå till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande på kontoinnehavaren om jag inte fick pengarna till på fredag och att det då var säljaren sak att ordna att jag skulle få tillbaka dem. Konstigt nog ringde kontoinnehavaren upp mig fort som attan och sa att hon skulle betala tillbaka pengarna. Jag tror att säljaren eg. är densamma som kontoinnehavaren, men att hon angav ett annat namn här för att jag inte skulle få reda på vem hon var.

Denna tråd skapade jag inte för att nån skulle tycka synd om mej och inte heller för att få höra åsikter om huruvida jag varit naiv och lättlurad eller ej, utan för att göra alla uppmärksamma och inte göra samma misstag eller råka ut för samma personer, alltså att HJÄLPA varandra att undvika det! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Bra och modigt att du skrev inlägget. Inte alltid lätt att erkänna sina misstag och skäms på er som hånar det. Förhoppningsvis kanske denna tråd får andra att tänka två ggr innan man gör samma sak själv.

Mvh//LG

du har inte funderat på att kontoinnehavaren kan vara en helt oskyldig person??

Jodå, det har jag allt gjort. Men vad jag tror är ju att det är samma person, men det är ju bara vad jag tror. Det verkal ju lite konstigt att kontoinnehavaren ringer upp inte långt efter att jag skickade pm:et till personen här på Buke. Dagen innan tryckte ju kontoinnehavaren på upptaget samt tog samtalet utan att säga nåt och sen bara la på, efter det svarade hon ju inte...det tyckte jag var mystiskt.

Jag skulle köpa en svängel av en, inte så jättemånga hundralappar men personen föreslog att jag skulle skicka pengar, föreslog postförskott istället och då hörde jag inte ett pip från henne igen....

Nä det är ju sant men jag var med om ett liknande fall "blev blåst av en person och satte in pengar på ett konto som sen tillhörde en annan person och då hade människan i fråga gjort det för att jäklas. Kan du inte pm:a mig vem det var för personen som lurade mig var en "pepperig" sak.

AnnA_ skrev:
Jag tolkade det som att hon betalade i förskott utan att ens veta namnet på säljaren. Sedan kom det inga grejer...

Jag tycker det är jättekonstigt att folk törs betala i förskott på det sättet! Själv sålde jag en sadel genom annons här och köparen satte in massor med tusenlappar i förskott på mitt konto utan att ha en aning om vem jag var! Självklart postade jag sadeln till henne, men jag tycker det verkar väldigt modigt/dumt att göra så. (Köparens förslag i mitt fall.) Postförskott känns tryggare, men i och för sig vet man ju inte vad det är i paketet man hämtar ut så helt garderad är man ju inte där heller.

Jag har också sålt massor av hästgrejer här på buke...
Men jag har alltid lämnat både mitt för och efternamn samt mobil och hemnummer. De gånger då jag köpt grejer har jag begärt samma saker av säljaren. För har man både för och efternamn samt båda telenummrena (givet vis ska man testa ringa dom också) så känner man sig iaf lite säkrare på att man inte blir blåst.

Har funderat på detta om det är så mkt säkrare att skicka postförskott. Man kan ju lika gärna få en tegelsten i paketet. Eller finns det sätt att skydda sig vid postförskott?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 919
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar