"Lura i" hästar i hage mer vatten?

Sparrisen123

Trådstartare
Att man på tävling, vid tillfällig boxvila etc. kan lura i hästarna mer vatten genom att ha lite betfor i det måste ju vara en välbeprövad metod. Men jag har upptäckt att det dricks lite dåligt med vatten ute i hagen. Kan man göra något åt det så att de dricker mer? Typ betfor, äppeljuice, något annat i vattnet?
Hästarna som går i hagen är friska (ja, samtliga är nyligen kollade av veterinär) och glada, så egentligen kanske jag oroar mig i onödan. De äter hösilage som jag uppfattar som ganska torrt. Kanske får de i sig mer vätska därifrån än jag tror, så enkelt kan det ju också vara.
Men alltså, går det att smaksätta "hagvatten" eller blir det dåligt då, och är det en dålig idé eller kan det fungera?

Sv: "Lura i" hästar i hage mer vatten?

1. Har du provat att lukta på kärlet du har vattnet i hagen i? En del plastkärl (och hinkar) kan avge ganska kraftig och äcklig lukt. Jag råkade köpa en sån hink en gång och det var så att till och med jag själv fick kväljningar av lukten. Fick gå tillbaka och köpa en luktfri hink - efter att ha luktat mig igenom hela sortimentet. ;)

2. Hur ser det ut i boxen? Har du vattenkopp eller hink där? Är hästen van vid "rinnande" vatten kanske den inte är så intresserad av "stilla" vatten?

3. Hur ofta tvättar du ur vattenkärlet i hagen? Samlas lätt en massa "geck" där.

4. Är kärlet stort (tex badkar) kanske vattnet står stilla för länge, för att det inte dricks tillräckligt. Kanske byta till mindre kärl?

5. Som du säger: om man blandar i betfor etc. i hagvattnet blir det lätt ganska snuskigt. Däremot tror jag hela äpplen, som ligger och flyter på ytan, kan locka till att i varje fall doppa mulen i vattnet.

Några saker som jag kom att tänka på när jag läste vad du skrev ... Hoppas nåt kan vara till hjälp. :)

Sv: "Lura i" hästar i hage mer vatten?

Men åh, nu känner jag mig dum som förmodligen missat det uppenbara! :o
De fick nytt vattenkar för några dagar sedan, och sedan dess tycker jag det druckit lite dåligt. Så det är rent och fräscht, och lagom stort, men som du säger kan det ju lukta illa. Det har jag inte ens tänkt på.
Ska genast sniffa igenom det när jag kommer till stallet!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 597
Senast: Efwa
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2...
2
Svar
38
· Visningar
3 787
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia