Lunch och rast

På mitt förra jobb hade jag lunch en timme. Några raster utöver det tog jag inte. Sen när jag blev utmattad fick jag lära mig att jag måste ta raster under dagen. Men idag har jag jobbat 8 timmar med total tid för lunch och raster 1 tim. Och jag fattar inte riktigt hur jag ska orka. Jobbet slutar dessutom 18.15 så det blir sen kväll.

Du har väl bara praktik nu? Förklara hur det är men om du inte klarar av att fullfölja praktiken du har nu kanske du ska se dig om efter något annat?

Jag har arbetstid 7-16 varav en timme är obetald (lunch). Vi har dock ingen lunchtid och vi måste alltid passa telefonen då den inte har lunchstängt så ringer det när man äter får man helt enkelt avbryta lunchen.

Vi har inga särskilda tider. Beroende på när det är i månaden (hur mycket jobb det är) och hur många vi är på konteret jobbar man lite olika mycket och har lite olika lång lunch men generellt är det väl typ en halvtimmes lunch och typ 3 fikapauser om dagen, uppgår väl totalt till kanske 2 timmar skulle jag tro.

På mitt förra jobb hade jag lunch en timme. Några raster utöver det tog jag inte. Sen när jag blev utmattad fick jag lära mig att jag måste ta raster under dagen. Men idag har jag jobbat 8 timmar med total tid för lunch och raster 1 tim. Och jag fattar inte riktigt hur jag ska orka. Jobbet slutar dessutom 18.15 så det blir sen kväll.
Men 1 timme räcker väl till att ha både lunch och ett par pauser till? Menar du att du skulle behöva typ en timme till att fördela vid olika tillfällen under dagen. Eller menar du att det är förläggningen av den timmen du har som inte passar?
'
'Om du har särskilda behov kring upplägget med rasterna har du pratat med arbetsgivaren om det går att göra ett upplägg som passar för dig?

Är det bestämt när ni ska ta rast och hur länge? Annars låter det väl okej att ta en halvtimme för lunch och två kvarter för kaffe/vila? Eller kanske dela upp timmen på fyra kortare pauser om du vill ta en stund för dig själv oftare? :)

Fast i början innan man vänjer sig är det förstås tungt. Det tar en liten tid innan man kommer in i lunken och vet vad som förväntas av en, när man ska göra vad och hur man ska göra.

Även om jag inte har officiella pauser förutom lunch (eller det kanske vi har, jag har inte läst dokumenten så noga, men ingen tar formella pauser hos oss så), så är det ingen som hindrar mig från att ta en liten bensträckare om jag behöver. Huvudsaken är att jag sköter mina uppgifter som planerat.

En mikropaus på någon minut där man stiger upp och hämtar något har väl de flesta, oavsett vad man än jobbar med.

Nu distansarbetar jag pga covid så då kan jag lägga mig ner i 5 minuter om jag är riktigt trött, men då är jag noga med att det faktiskt blir 5 minuter och inte en halvtimme.

Fast det ska medges, på lunchen brukar jag ibland sova en kvart när jag ändå är hemma (äter på en kvart).

I princip skulle jag också kunna ha upp till 90 minuter lunch och säkert ta pauser under dagen, men då är jag tvungen att jobba in det senare. Jag föredrar att ha kortare lunch och istället sluta tidigare.

@Wille "Ta raster under dagen" tänker jag kan syfta på de där 5 min/timme som det talas om också. Gå på toa, resa sig och göra några rörelser, vila blicken från datorskärmen osv. Kan du ta dig det utöver den nämnda timmen?

Du har väl bara praktik nu? Förklara hur det är men om du inte klarar av att fullfölja praktiken du har nu kanske du ska se dig om efter något annat?
Ja, jag har bara praktik. Tänker att jag får bita ihop och härda ut.
Men 1 timme räcker väl till att ha både lunch och ett par pauser till? Menar du att du skulle behöva typ en timme till att fördela vid olika tillfällen under dagen. Eller menar du att det är förläggningen av den timmen du har som inte passar?
'
'Om du har särskilda behov kring upplägget med rasterna har du pratat med arbetsgivaren om det går att göra ett upplägg som passar för dig?
En timme kändes snålt. Jag är inte van vid att ha det så.
Är det bestämt när ni ska ta rast och hur länge? Annars låter det väl okej att ta en halvtimme för lunch och två kvarter för kaffe/vila? Eller kanske dela upp timmen på fyra kortare pauser om du vill ta en stund för dig själv oftare? :)
Vi får välja tid själva och hur vi vill dela upp tiden.
Fast då blir det väl också en senare morgon?
Självklart. Men jag tycker inte om det. Bättre att börja tidigt och blir klar tidigt så man kan ta kväll nån gång. Nu upplever jag min lediga tid som kortare än annars då jag kommer hem senare men kommer lägga mig i vanlig tid. Och på morgonen sover jag bort tiden. Så livet känns mest som sova-jobba just nu.

@Wille "Ta raster under dagen" tänker jag kan syfta på de där 5 min/timme som det talas om också. Gå på toa, resa sig och göra några rörelser, vila blicken från datorskärmen osv. Kan du ta dig det utöver den nämnda timmen?
Det funkar nog att smita undan en stund nån gång, men vet inte om det blir tillräckligt.

15 min rast på förmiddagen. Lunchrasten ingår inte i arbetstiden. Vi får själv välja hur lång den ska vara. Sen tar de flesta en rast på eftermiddagen också på ca 15 min. Men vi har alla flexibel arbetstid så det är inte så noga bara man jobbar sina timmar och gör sitt jobb.

Självklart. Men jag tycker inte om det. Bättre att börja tidigt och blir klar tidigt så man kan ta kväll nån gång. Nu upplever jag min lediga tid som kortare än annars då jag kommer hem senare men kommer lägga mig i vanlig tid. Och på morgonen sover jag bort tiden. Så livet känns mest som sova-jobba just nu.
Det beror på vilket kollektiv avtal man har. När jag jobbat ute i park/trädgård har jag haft 15+30+15 minuters raster. Nu när jag jobbar på kontor har jag 15+60+15 minuter och flextid.

Jag förstår att det är en chock för systemet att plötsligt arbeta/praktisera på heltid, det är ju en jätteomställning. Även efter en längre semester tycker jag att det tar tid innan kropp och knopp är med och van igen, men med såpass mycket frihet kan du ju nyttja många micropauser och lägga dem när du känner att det behövs. Ibland (tycker jag) kan en längre rast till och med göra det svårare att komma igång igen. Man går ned i varv så att säga, i viloläge.
Sorgligt men sant innebär ju heltidsarbete rätt mycket en vardag som består av sova-arbete och måsten.

Jag är personlig assistent jobbar 9 timmar och har ingen rast. Sitter ner och äter ihop med brukaren bara. Det är ett så roligt och stressfritt jobb att jag aldrig tänker på att jag inte har någon rast, det är inget jag lider av.

Jag tror att det är svårt att hitta arbetsplatser där man varje dag har mer paus än sammanlagt 1 timme per dag.
I varje fall om man inte vill behöva jobba in pauserna efteråt.

Har man ett stort behov av paus och det är acceptabelt att dela upp sina 60 minuter är det väl vettigt att göra så här: 15 min rast på förmiddagen, 30 min lunch och 15 min rast eftermiddagen. Då håller man sig till sina 60 minuter men får ändå 3 avbrott från arbetet.

En timmes rast på en heltids-arbetsdag låter fullt normalt, kanske t.o.m. lite i överkant. När jag jobbade heldagar i butik brukade jag gå ifrån kanske 30-45 min. Jobbade jag 6 timmar eller mindre tog jag ingen rast utan åt när jag kom hem sen.
Var det mkt att göra eller om jag stod ensam kunde jag inte gå ifrån men brukade ta en frukt med mig eller likn

Numera är jag ju egen företagare med ett lugnt sagt galet jobb så pauser är inte planerade eller arbetsdagarnas längd. Ibland blir det längre, ibland kortare.

När jag jobbade på ICA var det 15+30+15 om en jobbade heldag och 15min om det var halv. När jag var testförare var det totalt 60min per skift men hur den tiden utnyttjades berodde på vilken typ av körning det var. Vissa testscheman var det mycket dötid på... men var det normalkörning blev det oftast 15-30-15. Blev vi trött (vanligt under nattskiftet) tog vi en bensträckarpaus för att piggna till. Allt var under eget ansvar, vi stämplade in när vi började och när vi slutade, inte vid raster.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 224
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
805
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 455
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka