Lunch och rast

Jag jobbar på kontor, där har vi en frukostpaus, 1 h lunchrast (obetald) och en eftermiddagspaus. I mitt team tar vi i princip bara lunchen medan andra tar 15-30 min på frukosten och eftermiddagen. Har inte haft så här mycket rast på mitt förra jobb, då var det 30 min obetald lunch bara.

edit: däremot blir det en del micropauser för att gå på toaletten, hämta kaffe och annat.

Jobbar 10-timmarspass, ingen rast alls, men har rätt till måltidsuppehåll när verksamheten tillåter det. Ibland har man inte tid, utan äter på språng.

har 30 min lunchrast. Men kan också få 20min att äta på (om jag äter i skolbespisningen räknas det som jobb)

I övrigt blir det pauser om och när det funkar. Ibland har jag dagar när jag inte ens hinner gå på toa.

Efter att ha läst den här tråden inser jag att vi inte gör något annat än har rast på mitt jobb 😂

Vi börjar 7 men brukar sitta och dricka kaffe/tjöta till halv 8-isch. Sen har vi en rast vid 9 som brukar vara till halv 10. Sen har vi lunch vid halv 12, en timme. Och till sist har vi rast vid 14:30-15, därefter går vi hem vid 16.

Dessutom har vi en och en halv timme per vecka som vi får använda som vi vill. Antingen börja senare, gå tidigare, långlunch eller rentav spara på hög så att man kan ta ut några dagars ledighet när man känner för det.

Och nej, inget stressigt jobb alls 😁

Jag jobbar i snitt 8 timmar per dag (vissa dagar är det längre schema, kompenseras då med kortare schema andra dagar). Har en halvtimmes obetald lunchrast att ta när jag tycker att det passar mig på ett ungefär, dock inte för tidigt eftersom vissa arbetsuppgifter ska bli klara för att det inte ska bli problem för gruppen som helhet. Vi kan gå på toa när vi vill, fylla på vattenflaska eller liknande när vi vill, men har inga pauser för fika eller liknande och ytterst sällan möten.

Vid behov kan vi flexa lite, har vi tex läkartid en morgon är det inga problem att börja tidigare, men då ta "övertid" (utan övertidsbetalt) när det passar eller tvärt om ifall vi vill sluta tidigare, vi måste dock säga till i så god tid som möjligt innan. Det går inte(!) att bara droppa in senare en dag utan förvarning.

Jag har också fått ok till att under stressiga perioder ta en extralunch eller längre lunch för att kunna ta mig hem och rasta hundarna när det passar mig, men även då gäller att om jag tar mer än vår halvtimmeslunch så behöver jag jobba ikapp det efteråt, och såklart säga till i förväg så mycket som möjligt så att framförallt ansvarig på jobbet har koll på läget.

På mitt jobb börjar vi klockan 7, och slutar vanligtvis 15:30. Jag hade verkligen avskytt om det istället var 8 till 16:30 som gällde. Jag vill ha så mycket ledig tid i dagsljus som möjligt. Vintertid hade jag mer än gärna börjat klockan 6 och slutat 14:30 istället. Har medvetet valt bort många jobb enbart pga arbetstiderna.

Jobbar heltid, 7 h och 20 min per dag inklusive 20 min rast. Vi har 45 min obetald lunch, utöver arbetstimmarna. Vi har flextid så lunchen kan vara mellan 30 min och 2 timmar, om vi vill använda flex. Rast och lunch planerar vi själva in när vi vill/det passar att ta dem.

30min obetald lunchrast, sen har vi fikapaus på 15 min x 2 när vi är igång med lektionerna. Jag jobbar minst 8 h om dagen, även om allt inte sker på jobbet utan jag jobbar en del hemifrån också vilket är helt okej för arbetsgivaren. :) Sen dricker jag kaffe oftare, hämtar en kopp kaffe när man har vägen förbi. :)

Det funkar nog att smita undan en stund nån gång, men vet inte om det blir tillräckligt.
Det är tufft i början innan man kommit in i det. Jag har haft semester i fyra veckor och bara det gör att jag kände "herredjävlar hur ska jag orka en hel dag". Men man bygger upp stryrkan. Är det bara praktik du har så finns det ju ett slutdatum, jag tycker att det är mycket lättare att ha ett djävligt schema om man kan räkna ned dagarna tills det tar slut än om det är ett never ending jobb så att säga.

Jobbar allt mellan 6 och 8 timmar (hemsjukvård alltid kvällar) ingen rast, man får äta på språng i bilen mellan patienterna.
Förra jobbet (polisen) 8 timmar, inte heller där raster, man åt vid arbetsplatsen om jobbet så medgav.

Efter att ha läst den här tråden inser jag att vi inte gör något annat än har rast på mitt jobb 😂

Vi börjar 7 men brukar sitta och dricka kaffe/tjöta till halv 8-isch. Sen har vi en rast vid 9 som brukar vara till halv 10. Sen har vi lunch vid halv 12, en timme. Och till sist har vi rast vid 14:30-15, därefter går vi hem vid 16.

Dessutom har vi en och en halv timme per vecka som vi får använda som vi vill. Antingen börja senare, gå tidigare, långlunch eller rentav spara på hög så att man kan ta ut några dagars ledighet när man känner för det.

Och nej, inget stressigt jobb alls 😁

Cheezez! Jag hade nog fått hjärnblödning av att vara på jobbet i 9 timmar men bara jobba 6,5 av dem.

Cheezez! Jag hade nog fått hjärnblödning av att vara på jobbet i 9 timmar men bara jobba 6,5 av dem.
Det kan ju variera lite från dag till dag, åtminstone för mig. Jag har möten lite varstans i stan och åker runt en del så jag hinner inte alltid vara med på alla raster men just därför kan jag uppskatta dagar med mycket snack i lunchrummet också 😁

Jobbar 9h och har 1h obetald rast inräknat i det. (kör 20 min frukost 40min lunch typ)

Jobbar jag 7h pass är det 30min rast.

Det är tufft i början innan man kommit in i det. Jag har haft semester i fyra veckor och bara det gör att jag kände "herredjävlar hur ska jag orka en hel dag". Men man bygger upp stryrkan. Är det bara praktik du har så finns det ju ett slutdatum, jag tycker att det är mycket lättare att ha ett djävligt schema om man kan räkna ned dagarna tills det tar slut än om det är ett never ending jobb så att säga.

Har haft ledigt i 8v och går in och jobbar mer* än vad jag gör resten av året.

Lite Wake-up Call, liksom.

:sleep:

*I vanliga fall har jag 8 timmar förtroendetid, som jag ofta väljer att lägga sent på kvällar eller några timmar på helgen. För tillfället kör vi i stället stenhårt 8-16

Sen måste man inte arbeta 100%. Har man tillräckliga svårigheter kan man få sjukersättning eller sjukpenning för att arbeta kortare arbetstid, eller att det utgår ersättning till arbetsgivaren för att man behöver vissa anpassningar på arbetet. Jag har en vän som tex arbetar kortare tid och inte gör vissa arbetsuppgifter pga en nedsättning.

Alternativt att man själv väljer att arbeta en lägre procent än 100% för att det de "förlorar" i inkomst tar de igen på att ha en högre livskvalitet och att orka arbeta de % de ändå gör eller ägna sig åt en sidoinkomst som är ger mer än brödjobbet så att säga.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 224
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
805
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 460
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?