Lukta hundgodis..

Jag ska överväga saken men det känns ändå bökigt. 🙈😂
Haha, äsch! Har man något annat man tycker funkar går det ju ingen nöd, men jag har svårt att hitta något som är lika smakligt och ändå går att portionera ut lika bra i pytteklickar. Eventuellt leverpastej då, men det luktar ju, är ÄNNU kladdigare och inte lika nyttigt. :D

Haha, äsch! hHar man något annat man tycker funkar är det ju lika bra, men jag har svårt att hitta något som är lika smakligt och ändå går att portionera ut lika bra i pytteklickar. Eventuellt leverpastej då, men det luktar ju, är ÄNNU kladdigare och inte lika nyttigt. :D
Det är just det. Finns tillfällen när man hade behövt en pangbelöning lixom! 😁

Har godiset direkt i fickan, stinker ett tag med tycker lukten försvinner rätt fort (brukar ha Boxby eller 2Pets godis). Ibland rå köttfärs (speciellt om vi tränar inkallning) och då har jag det I en plastpåse bara.

Har både häst- och hundgodis direkt i fickan, enda problemet är om jag råkar blanda i samma ficka :D Hunden är inte så nogräknad, han glufsar glatt i sig även hästmat, men hästarna tittar bara på mig med avsmak om jag råkar erbjuda en hundgodis :rofl:

Till både häst och hund har jag torrt godis - till hunden antingen det vanliga torrfodret (som är i "kulor") eller såna där brytbara levergodisar, och till hästarna vanliga foderpellets. Alltså inget kladd och ingen lukt heller. Har dock hänt att jag råkat få upp en hästgodis ur handväskan när jag besökte huvudstaden :D

Jag brukar ha godiset löst i fickan bara, hundarna äter allt så kan vara vilka torra sorter som helst. Har sällan kläder jag är speciellt rädd om när jag är ut med hundarna (och har godis med) så det gör inte så mycket heller om det skulle kladda lite eller lukta. Tror aldrig jag haft någon sort som luktar mycket eller länge?

Jag använder hundförarbälte och på det har jag en mindre godispåse. Tror den är från hööks. Jag avskyr att få smulor under naglarna så undviker i det längsta att ha godis löst i fickorna. Dessutom lyckas jag alltid tvätta plagget med godis kvar och det blir inte heller så lyckat :angel:
Att det skulle lukta har jag aldrig ens tänkt på men så har jag också hundkläder precis som jag har hästkläder, dvs. jag åker inte till stan med de kläderna på.

Har man shiba och katt måste alla belöningar vara grädden på moset, annars gills det inte. 😅
Likadant med salukis (framförallt Lilysar...) Torkad vom är tydligen fantastiskt. Säkert för att det luktar så hemskt. Där är det tveklöst tjock plastpåse i fickan som gäller. Aldrig att jag har det löst i fickan trots att det är torrt :D

Hade det inte varit för att det är så mycket "dumheter" i korv och köttbullar så hade jag velat ha sådant till hundarna istället. Vet inte om det finns köttbullar och korv som är bra för hundarna, jag äter inte kött själv så jag har dålig koll på utbudet.

Ni som går runt med rå köttfärs i fickan, hur tänker ni kring hygien? Eller låter ni djuren äta ur påsen utan att nudda det med händerna? Långpromenad en varm sommardag med rå köttfärs i fickan känns sådär.

Jag skulle definitiv vilja tvätta händerna efter att ha hanterat rå köttfärs.

Hade det inte varit för att det är så mycket "dumheter" i korv och köttbullar så hade jag velat ha sådant till hundarna istället. Vet inte om det finns köttbullar och korv som är bra för hundarna, jag äter inte kött själv så jag har dålig koll på utbudet.
Använder man det till belöning så är det ju inte ett problem att ge köttbullar/korv.

Har både häst- och hundgodis direkt i fickan, enda problemet är om jag råkar blanda i samma ficka :D Hunden är inte så nogräknad, han glufsar glatt i sig även hästmat, men hästarna tittar bara på mig med avsmak om jag råkar erbjuda en hundgodis :rofl:

Till både häst och hund har jag torrt godis - till hunden antingen det vanliga torrfodret (som är i "kulor") eller såna där brytbara levergodisar, och till hästarna vanliga foderpellets. Alltså inget kladd och ingen lukt heller. Har dock hänt att jag råkat få upp en hästgodis ur handväskan när jag besökte huvudstaden :D

Jag har råkat ge hästen torkad kyckling, som han glatt tuggade i sig innan han insåg att det nog inte var så gott ändå :rolleyes:

Hunden däremot skulle aaaaldrig bevärdiga sig med att äta hästens tråkiga mat :wtf:

Och som svar på frågan brukar jag oftast ha godis direkt i fickan. Har en favoritgodis som är pyttesmå bitar av torkat kött som inte luktar speciellt eller blir kladdigt, prefekt! Har även små påsar med karbinhake för godis, men det är sällan jag använder dem.

Använder man det till belöning så är det ju inte ett problem att ge köttbullar/korv.
Jag har tänkt i de banorna också, men så känns det som att jag vill ha någon tanke kring vad som är en gräns för hur mycket som är ok att ge och det är inte ovanligt att det då och då går åt mycket(!) godis

Jag har tänkt i de banorna också, men så känns det som att jag vill ha någon tanke kring vad som är en gräns för hur mycket som är ok att ge och det är inte ovanligt att det då och då går åt mycket(!) godis
Har aldrig hört en enda hund bli dålig av det, trots att folk ger stora mängder.

Men man ska kanske inte ge ett paket om dagen 🤣

Har aldrig hört en enda hund bli dålig av det, trots att folk ger stora mängder.

Men man ska kanske inte ge ett paket om dagen 🤣
Jag har också gett köttbullar utan problem.

Dosen för lökförgiftning är 15-30 gram/kg rå eller tillagad lök. En vanlig gul lök väger ca 100-200 gram. En hund på 35 kg skulle alltså behöva sätta i sig ca 5 hela lökar innan det skulle komma upp i toxisk dos, en liten hund på 8 kg ungefär 1 lök. Vet inte hur mycket lök ett paket köttbullar innehåller men tvivlar på att det är så mycket som en hel rå lök.

Jag har också gett köttbullar utan problem.

Dosen för lökförgiftning är 15-30 gram/kg rå eller tillagad lök. En vanlig gul lök väger ca 100-200 gram. En hund på 35 kg skulle alltså behöva sätta i sig ca 5 hela lökar innan det skulle komma upp i toxisk dos, en liten hund på 8 kg ungefär 1 lök. Vet inte hur mycket lök ett paket köttbullar innehåller men tvivlar på att det är så mycket som en hel rå lök.
När jag själv gör köttbullar använder jag en liten gul lök eller schalottenlök till 1/2 kg köttfärs ungefär så om det är samma "dosering" i köpeköttbullarna ligger väl ett paket köttbullar på gränsen för en liten hund, om den skulle sätta i sig hela. I julas gjorde jag faktiskt köttbullar helt utan lök just för att hunden också skulle få lite julmat, och de gillades av alla, även människorna :D

Ni som går runt med rå köttfärs i fickan, hur tänker ni kring hygien? Eller låter ni djuren äta ur påsen utan att nudda det med händerna? Långpromenad en varm sommardag med rå köttfärs i fickan känns sådär.

Jag skulle definitiv vilja tvätta händerna efter att ha hanterat rå köttfärs.
Jag är inte det minsta bekymrad, men så är jag inte så noga. I värsta fall får man väl ha wetvipes eller handsprit i andra fickan, jag brukar inte äta själv med händerna när jag är ute och går ändå. :)
Tänker att varm leverpastej är ännu sämre, det är ungefär det enda som funkar lika bra. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?