BernT

Trådstartare
Jag håller på och rider igång min häst efter 6 veckors helt stillastående och han har verkligen inte mått bra av att stå helt, men har vart tvungen till det.
Endast skritt är det som gäller, vilket är totalt omöjligt. Varje gång jag rider så blir det minst 3 varv halvt skengalopp där han glatt bockar hela varvet runt.
Hur pass illa är det att han gör det? Känns ju inte så jättekäckt om han blir skadad av sin egen glädje.
Sen har han ju självklart massa energi.
Får nada kraftfoder, bara lite skrammel för att han ska få ngt när de andra får.
Han är rätt jobbig att hantera tex när man ska till och från ridhuset, reser sig, bockar, sparkar både fram och bak och försöker springa över mig.
Samtidigt om jag ryter till åt honom blir han jätteupprörd.
Idag tex så småtravade han hela vägen ner, bockandes och sparkandes. Sen var inte det roligt längre så då försökte han sparka mig med frambenen istället varvat med att försöka gå rakt på mig.
Sen tröttnade han väl på det och då kom det en bil åkandes som han sparkade efter (och nästan träffade).
I ridhuset är han inte heller rolig. Jättespänd och går det en häst bakom på spåret (kan vara jättelångt bakom) så kan han tvärvända och försöka anfalla alt reser sig och dummar.
Finns det något lugnande man kan ge?
Han är såpass stor och stark och jag känner mig väldigt liten mot honom så det känns inte helt safe :/

Sv: Lugnande

Du har ingen som kan hjälpa dig? Sådana stora problem är ju väldigt svåra att ta tag i när hästen redan har överskottsenergi så det rycker ur öronen.

Kanske borde rådgöra med vet om du inte gjort det så det inte finns risk att skadan går upp igen? Får hästen gå i hage/skrittmaskin eller dyl? Har du möjlighet att promendera med den?

Min häst var skadad för några år sedan och skulle sen promeneras. Det gick inte alls, då hästen var spritt galen. Jag fick då lov att skritta uppsuttet. Hästen ville fortfarande inte ta ett enda lugnt steg, och jag fick då lugnande att ge honom, då det var SKRITT som gällde. Jag har för mig att det var Sedalin jag fick. Det slår inte ut hästen helt, tar bara "udden" av det värsta. Min häst blev inte på något sätt avslagen, han var pigg som vanligt, men inte helt galen.

Hör med din veterinär. Lycka till!!

Min häst var skvatt galen efter en lång ivla pga. operation. Vi fick vetranquil (stavning?) utskrivet vilket fungerade jättebra. Det är ett dämpande medel som gör att dom blir lite mer slö i rörelserna.

Nää, pappa ska ringa vet imorrn och rådgöra.
Tänkte bara höra mig för här om det finns nån med liknande erfarenheter :)
Han får gå i hage och gör det.
Promenera med honom är om möjligt ännu mer farligt. Jag gjorde det några gånger, men efter att han rest sig mot mig (inte sådär lite heller, utan rakt upp så högt det bara går med viftande framben) och sparkat mig på armen och gjort diverse andra dumheter är jag inte så sugen på det.
Man riktigt ser hur det kryper i kroppen på honom, vanliga bockningar är inte tillräckligt, han liksom hoppar upp i luften och sen bockar och vrider han sig.
Han har ju alltid vart lite ¨dampig¨ men nu börjar det bli obehagligt.

Det lät ju bra att de inte blir utslagna av det. Jag vill ju inte att han ska bli alldeles drogad och groggy :p
Bara lite lugnare och harmonisk.

Hade EXAKT samma problem nyligen med min mans häst. Senskada i knät vila 2månader i sjukhage/box. Jo hej du sa vi ett fullblod i tävlingskondition till att stå stilla sen. Han vart galen. Vi fick utskrivet SEDALIN till honom från djursjukhuset. Det är en gele som ges i munnen o verkar efter ca 15-20min. Man kan ge det innan man tar in hästen för dom blir inte "drogade" utan dom får äta ändå osv dom blir lite struppliga o väldigt lugna. Det fungerade perfekt för oss.
Ring o hör, jag rekommenderar det skarpt. Vi behövde bara använda det 3ggr sen började han lugna ner sig för att han vart så glad ATT han fick göra något. LYCKA TILL!!

Veterinären på min klinik brukar skriva ut Vetranquil, ett gult pulver som man löser upp och ger i mun eller foder. Tar ca en timme att verka, varar någon timme. Det funkar utmärkt att skritta tokiga hästar på, ev lite långsam trav, men normalt bara under skrittigångsättning. Om man har ökat på skritten till en timme så brukar travigångsättningen funka hyfsat utan Vetranquil på de hästar jag känner till.

Det lät ju bra, just nu skrittas han bara i 30 minuter.
Men ska börja öka till 45 minuter den här veckan och 60 minuter om 1-1,5 veckor, sen är det dags att börja trava lite lätt :)
Hur har du gjort med travandet? Ska man trava typ 1 minut, skritta i 20, trava 1 minut skritta 20 och så trav 1 min igen?
Det måste väl vara lagom i typ 2 veckor och sen öka på det med att trava lite mer typ öka och korta osv?

Och här har vi ju då anledningen till att jag tycker att boxvila är typ det sämsta påfundet nånsin. Har den stått i hage alls under konvalecensen?

Det är INTE lönt att du försöker sätta igång hästen om den kör racing med bocksprång i galopp innan den lugnar sig :crazy: det blir kliniken nästa igen på det...

Hämtade ut det lugnande idag.
Blev Vetranquil.
Även om det inte verkade ha någon som helst effekt. Ska öka dosen imorgon.

Dosen Vetranquil varierar mellan hästar, en del behöver mer, andra mindre. Sedan ska de inte vara upphetsade när de får det, då tar det sämre.

Hur snabbt man ökar traven beror på vilken skada hästen har haft, kolla med din vet. Ibland får man köra typ 20 frågor för att dra ur dem ett igångsättningsschema. Man behöver inte ha helt jämnt utspridda skrittpass, det viktiga är ofta att inte trava för länge i taget. Böjda spår och sidvärtsrörelser, samt backar, ska man undvika i början vid många skador. Vanlig igångsättning efter bete, sårskador osv kör jag 5 min trav i början, och ökar med 5 minuter varannan dag. Vid sen/ligamentskador är det mycket försiktigare, ca 100 m trav i taget, öka med några hundra meter per vecka, enbart raka spår.

Det lugnande har inte haft ngn effekt alls.
Har gett en riktigt hög dos, och det biter verkligen inte alls.
Fastän han har fått stått ensam i lugn och ro.
Nu börjar han bli riktigt obehaglig och farlig att rida.
Vårt försäkringsombud tycker att vi ska se till att få honom utdömd innan han skadar mig eller någon annan. Känns ju lagom kul :/

Låter inte alls roligt :crazy:

Men hur är han i hagen? och hur stor är den? Får han gå ute länge? Tänkte på om han var likadan där. De brukar kunna rasta av sig en del om de går ute länge. Har tyvärr inga direkt förslag till vad man kan göra men var försiktig och hoppas det löser sig.

Trist, Vetranquil har jag varit med om att ge till ca 10 hästar under igångsättning i skritt, och det har dämpat dem, men det brukar alltid finnas undantag. En del hästar är vedervärdiga att sätta igång...

Vad säger er vet? Det finns ju andra lugnande preparat, har vet någon ide? Har du provat att spänna in den, det dämpar ofta lite vad hästen kan hitta på?

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 152
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka