lugnande till häst

Sv: lugnande till häst

det finns vissa örter man kan beställa som är milt lugnande ex kamomill,valeriana,älgört gör ett avkok blanda i foder finns att köpa hos borgebykryddgard.jetshop.se med flera..det finns även ett preparat som heter räddningsdroppar eller Rock rose finns hos bla www.aromacreative.se ,dr bach blomster medicin .du kan ju pröva !!

Det är förbjudet att transportera hästar som är pleggade.

Helt felaktigt. Det får man visst det. Men inte 'hur som helst'.

DFS 2004:10 L5, Transport av levande djur.

18 § Lugnande medel får endast i undantagsfall ges till djur under förutsättning
att ordination har skett av veterinär i det enskilda fallet. Uppgifter om
användning av lugnande medel med angivande av preparat, dos,
administreringsväg och tidpunkt ska följa djuren till bestämmelseorten.

Jag puttar upp min fråga som jag ställde innan:

Jag har funderat ganska länge på att köpa ett medel från ett företag som säljer örtpreparat m.m

Det heter Equimins serenity calm down paste (preevent) och ges i sån där munspruta.

Det finns mer att läsa om det på equimins hemsida.

Vad tror ni om den? Någon som testat?
Får den hästen lugn eller är det att kasta pengarna i sjön?

Vore praktiskt att köpa nåt som man inte behöver recept för.

Pengar i sjän i det här fallet.

Ja om man ska "märka ord" så...
Men som det står: "Lugnande medel får endast i undantagsfall ges"

Undantagsfall är definitivt inte hästar som är svåra att lasta.

Jo, det är ett av de fall det är helt okej att ge lugnande, på vet.rek såklart, om hästen måste transporteras.

Samma sak en häst som är orolig och åker oroligt, om den måste transporteras och åker bättre med lugnande så.

Sen, det ka ju vara en resa som är nödvändig då, inte åka tävla/träna, utan att hästen måste flyttas, eller till veterinär t ex.

Det de menar med undantagsfall är att man inte rutinmässigt ska ge 'för säkerhets skull', eller 'bara för att de ska ut och åka'. Utan det ska finnas ett behov, och det ska vara en nödvändig transport.

Jag tycker sedalin kan vara lite osäkert. Hästen kan se lugn o avslappnad ut men sen plötsligt blixtra till. Vet fler än jag som upplevt detta.

Men det är klart att letar man efter något som inte trubbar av dom helt kan det ju funka. Min personliga åsikt är att det är lurigt

Jag tycker sedalin kan vara lite osäkert. Hästen kan se lugn o avslappnad ut men sen plötsligt blixtra till. Vet fler än jag som upplevt detta.

Men det är klart att letar man efter något som inte trubbar av dom helt kan det ju funka. Min personliga åsikt är att det är lurigt

Jag vill nog ha lite mer än bara nåt som "halvtrubbar av",
just för hovis, min och hästens säkerthet,
men jag vill inte behöva ta ut en distriktsvet varenda gång
för det blir tre gånger så dyrt som skoningen iom att jag bor så avsides så det tar ett bra tag att köra hit.
Dessutom är det krångligt att ordna med både vet och hovis
samtidigt. Hästen blir stirrigare ju fler som är runt i kring.

Hon är av det slaget att hon kan stå mer i luften om hon är på det humöret, och det hjälper inte hur mkt jag tränat med att banka på hennes hovar etc för mig litar hon på,
men så fort hon vet att det är en hovslagare så blir hon livrädd och stänger av, trots att jag har världens snällaste hovis!
Men jag vill gärna ha honom kvar i livet så han kan fortsätta sko :)

Ska ringa vetrinärstationen eller atg-kliniken nån dag framöver och diskutera.

Borde jag lättare få hjälp av vetrinärstationen eftersom jag tagit ut distriktsvet därigfrån så det borde finnas journalanteckning på att hon måste sederas för att kunna skos?

fick vetranquil utskrivet till min häst av distriktsveterinär då vi skulle till klinik å kolla hälta. hästen hade endast åkt transprt 3 gånger i sitt liv å då med plegg. men det fick inte jag utskrivet eftersom jag inte hade någon licens... fick "nöja" mig med vetranquil som dock inte var mycke till hjälp i detta fallet... såg något slö ut men när hon stod inne transporten å vi skulle stänga till flög hon ut igen... så trött va hon inte...;) slutade med att distriktsveterinär fick komma ut med lite starkare medel... inget jag vill va me om igen... tack å lov har mycke träning, kärlek å tålamod gjort att vi kan åka transport nu=)

fick vetranquil utskrivet till min häst av distriktsveterinär då vi skulle till klinik å kolla hälta. hästen hade endast åkt transprt 3 gånger i sitt liv å då med plegg. men det fick inte jag utskrivet eftersom jag inte hade någon licens... fick "nöja" mig med vetranquil som dock inte var mycke till hjälp i detta fallet... såg något slö ut men när hon stod inne transporten å vi skulle stänga till flög hon ut igen... så trött va hon inte...;) slutade med att distriktsveterinär fick komma ut med lite starkare medel... inget jag vill va me om igen... tack å lov har mycke träning, kärlek å tålamod gjort att vi kan åka transport nu=)

Jag tror du fått en del om bakfoten.

Plegicil.vet finns enbart i injektionsform numera. Ligger inte på licens men är inget som skrivs ut till djurägare.

På licens finns Vetranquil och Sedalin för häst. Det är exakt samma verksam beståndsdel i det - acepromazin - som i plegicil. Vetranquil är i granulatform, sedalin i gelform. Båda ges oralt. Det är alltså 'plegg under annat namn'

Och det är VETERINÄREN som ska ha licens - inte du som djurägare.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka