lugnande till häst

Sv: lugnande till häst

Alltså, nej. Men det förenklar för apoteket om veterinären skriver på vilket apotek licensen finns. Även om så inte görs ska apoteket kunna fixa detta via databasen, men det kan bli sura miner hos vissa bakåtsträvare ibland.

Däremot vill vissa apotekare att vetten ska ange var licensen finns och kan tjura ihop över en sån sak.

Var det det som hände mig, eller vad hände där? Där apotek X tyckte att 'licensen ligger hos apotek Y, du måste hämta ut där'

Är ett antal år sen nu dock, typ 6 - 7 iaf.

Både Vetranquil och Sedalin är licenspreparat. Den aktiva substansen är, precis som i Plegicil, acepromazin. Din veterinär kan enkelt söka licensen, det tar bara några dagar. Därefter är det fritt fram att skriva ut dessa prep.

Jag sa till båda att som jag förstått det behövs lincens till Vetranquil, då det var det jag frågade om vid ett par tillfällen. Men deras svar är: det finns inte något som heter så. Antar att då är det bara att få tag på någon veterinär som vet var det är och har lust att söka licensen...

Alltså, nej. Men det förenklar för apoteket om veterinären skriver på vilket apotek licensen finns. Även om så inte görs ska apoteket kunna fixa detta via databasen, men det kan bli sura miner hos vissa bakåtsträvare ibland.

Oki, fascinerande då att det blev tvärnjet på 'mitt apotek? Och receptet var korrekt, djurägarnamn osv. Nåja, kan vara bra att veta om det skulle hända ngn mer gång.

Det där med databasen är kanske nytt. Blev upplyst om detta av en vänlig (och icke bakåtsträvande) apotekare som sa till mig att sluta tjata om det där med vilket apotek licensen fanns på varje gång jag ringer in Fabrol... Det behövdes inte.

Jag sa till båda att som jag förstått det behövs lincens till Vetranquil, då det var det jag frågade om vid ett par tillfällen. Men deras svar är: det finns inte något som heter så. Antar att då är det bara att få tag på någon veterinär som vet var det är och har lust att söka licensen...

Jag visste inte det var så lätt att få recept, men t ex distriktarna här tyckte bara att, när jag frågade efter lugnande, som de dessutom själv rekommenderat att jag 'borde försöka få utskrivet, men vi kan inte skriva ut'. Dvs ganska ointresserade av det faktum att de inte har licens.

Så jag ringde hemmavet som tyckte att 'Inga problem, jag råkar ju ha licens för just det, så..'. Men jag trodde i min enfald att det var trixigare få licens.. Knas att inte DV söker/skaffar?

Nej, det är inte alls trixigt. Vetten fyller i en blankett, lämnar den till apoteket och vips!

Oki, ja då kan det säkert ha ngt att göra med 'tekniken', eller bristen på den på den tiden. Eller vänta förresten.. När jag fick vetranquil utskrivet av hemmavet tyckte han att 'men då måste du hämta det på djurapoteket, licensen ligger där'. Fast han kanske inte var uppdaterad? Det var förra året. Och jag hämtade det ju på djurapoteket, jobbar 10 min därifrån så..

Jag har bara en enda gång varit med om att djurägarens namn stått med på receptet och det var då det gällde en hund i familjen.

Sist jag hämtade recept till ena katten så stod det
"katten sotis" på receptet och ingenstans mitt namn eller min sambos namn.

Så, återigen, tanten på apoteket sa att det gick inte att hämta i örnsköldsvik eftersom det var utskrivet i eskilstuna
(hon ringde till och med dit och kontrollerade att den vetrinären fanns och hade skrivit recpetet när jag sa att det följt med en nyköpt häst).

Och jag åker ju knappast typ 70 mil enkelväg för att hämta ett recept...

Och som sagt, på recept stod:
"till islandshästen Seifur fra lindarbae"
"Att ges som lugnande inför skoning + dosmängd."

Fast på mina recept har det alltid, alltid stått djurägarnamn, iaf efternamnet. Under alla år. Djurnamnet har nödvändigtvis inte stått (förrän nu på senheten då det måste finnas med då).

Kanske har det bara blivit tokigt de gånger jag hämtat recept då, förutom till hunden då.

Jag bor i ett litet samhälle och det kanske slarvas från vetrinärens sida eftersom ni säger att det SKA stå djurägarens namn?

Ingen aning faktiskt, jag har aldrig funderat över det iom att det alltid stått, oavsett om jag bott i småstad eller pyttesamhälle.

Men det är ju helt självklart att det ska stå djurägarens namn. Hunden, katten eller hästen är knappast en juridisk person. Ska kisse visa leg innan hon eller han hämtar sin medicin. Nej du, det är alltid djurägaren som är ansvarig. Annars hade man lika gärna kunnat strunta i förskrivning av läkemedel och sälja medicinerna i vanliga butiker.

Jag tror att du minns fel, recept utan mottagare lämnas inte ut. Detta är reglerat enligt lag och de legitimationsyrken som alls är tillåtna att förskriva receptbelagd medicin är väl förtrogna med bestämmelserna. Detsamma gäller apotekare.

numer använder vi domecedan (hänt att vi hämtat en dos som vi fått order om att ge muskulärt vid spec. behov) brukar betala en hundring/spruta med rek. dos.

sista gången vi hämtade ut plegacil va -99, betalade 136 kr för 500 ml. dosen vi då skulle ge dryga 500 kg hlb va 10-15 ml i munnen. jag har dock den erfarenheten av plegacil att ibland funkar det, ibland kan den ge direkt motsatt verkan (om hästen inte vid intagande fram tills ev. effekt uppstått varit helt lugn/avslappnad) eller ingen effekt alls :crazy:

på alla mina mediciner så står det först mitt namn efter det djurägare på ettiketterna. på recepten mitt namn under djurägare. djurets namn har aldrig stått med.

Hur många gånger ska jag behöva säga det,
det är endast på ett av tre recept till djur jag behövt hämta ut som mitt namn stått med.

Det är knappast jag som gjort fel eller minns fel.
Jag antog att det alltid var så eftersom det bara stått mitt namn en gång.

Tänkte faktiskt ganska nyligen när jag såg en kompis som fick kortisonsalva utskrivet till sin häst att hennes namn stod, men ´
att jag bara varit med om det en gång.

Men nu tycker jag vi återgår till det tråden egentligen handlar om,
dvs lugnande medel till häst och inte hurvida det stått eller inte stått mina djurs namn på recepten.
Jag har väl helt enkelt råkat ut för någon som slarvat de 2 gånger jag fått utan mitt namn och bara med djurets namn.
Det var iaf inga problem att hämta ut recepten.

Tillägg: fast Seifur's recept fick jag ju inte hämta ut, men det berodde ju på att det var utfärdat i eksilstuna sa tanten på apoteket och samma sak sa apotekets telefonrådgivning när jag ringde för att 'dubbelkolla'.

Senast ändrad:

Jag puttar upp min fråga som jag ställde innan:

Jag har funderat ganska länge på att köpa ett medel från ett företag som säljer örtpreparat m.m

Det heter Equimins serenity calm down paste (preevent) och ges i sån där munspruta.

Det finns mer att läsa om det på equimins hemsida.

Vad tror ni om den? Någon som testat?
Får den hästen lugn eller är det att kasta pengarna i sjön?

Vore praktiskt att köpa nåt som man inte behöver recept för.

KL. På vissa här låter det som att det bara är att ringa så skall man få. I reglerna gör inga undantag för lugnande att ges i munnen utan krav på att ha undersökt först gäller även här.
Sen är det inte alla vet som har licens, själv har jag det inte.
PL

nån som vet vad de kostar? när ja hämta hem henne vart hon pleggad för att ens kunna lasta henne. nu ska hon hem igen o fundera om man ska plegga henne då eller ska man försöka med andra metoder?

kom gärna med tips o råd..

Det är förbjudet att transportera hästar som är pleggade.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka