Lugnande spruta

M

Moej

Imorgon är det dags för tandraspning. Hästen är väldigt rädd för sådant. Så jag har funderat på om veterinären kan ge en lugnande spruta..? :confused:
Vad händer med hästen då?

Min häst fick lugnande vid raspning och det fungerade bara bra! Hon tyckte verkligen inte om att man pillade henne i munnen så det hade nog varit väldigt svårt annars. Vad som händer med hästen är väl att de blir sömniga och trötta och accepterar det mesta. Jag tycker att det fungerade bra, hellre det än dåliga tänder som de kan få ont av!

/ Maris

Hästen får en spruta direkt i blodet. Direkt blir den sömnig, efter ett par minuter så medgörlig så du kan göra det mesta med den :D Tänk bara på att hästen inte blir så villig att hålla upp huvudet så högt själv som vet. kan önska, så hjälpreda som huvudhållare behövs nog (du själv). När hästen är drogad så är den lite vinglig på benen och får inte äta något. Beroende på dos är hästen så gott som sig själv igen efter en timme. Men det är jätteskönt för alla inblandade när hästen är drogad.

Okej då får hon nog en sån! :D Går det och rida hästen senare på dan då, eftersom den blir sig själv efter ungefär en timme?

Jag hade inte ridit samma dag! Om du vill rida den dagen tycker jag det är bättre att du rider innan.
Om de raspar kan det dessutom hända att du inte får ha bett i munnen på ett par dar. Men det säger din vet. i så fall.

Nu är det gjort :). Allt gick jättebra EFTER hon hade gett henne en lugnande spruta. Men det tog ett tag att få in den där sprutan :smirk:. Pratade med veterinären om att rida och hon sa att det går bra att rida senare på kvällen om jag rider i grimma. Så det får bli så :D

Båda mina hästar fick lugnande sprutor innan det raspades. dels för att det går att göra bättre då, de står still osv. Sen är min veterinär rätt liten, så en klar fördel att de står still om man vill ha det gjort ordentligt :)
huvva, det låter inte roligt i skallen på dem, kan förstå att det är obehagligt. men vad ska man göra..

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Grazing
·
Hästvård Nån som vet om man kan sko hästen (skos med domosedan) dagen före eller efter tandraspning? Den blir ju då sederad flera dagar i rad så...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård