Lugnande medel

N

Niklasson

Har hört att det ska finnas ett receptbelagt lugnande medel som ej räknas som doping. :confused: Men hästen ska bli lugnare och lättare att rida då den får det. Kommer ej ihåg namnet på det, och eftersom jag inte funderar på att ge d till min häst så e d inte så noga, men OM nån vet vilket jag menar, har d funkat?
 
Sv: Lugnande medel

Du har inte funderat på att dra ned på kraftfodret eller försöka få hästen att slappna av istället för att ge den lugnande. Jag gissar att du tänker på räddningsdroppar? De ska inte ges för att hästen är pigg när man rider utan i enstaka fall när hästen hamnar i en stressande situation. Rekommenderar att se över varför hästen är vild istället för att plegga den.
 
Sv: Lugnande medel

RD är inte receptbelagt...jag håller med om att man skall söka anledningen till att hästen är hetsig om det gäller vardagen, men en del hästar har tävlingsnerver som man kan få dom att lana ner med diverse "medel"...ofta om man börjar med det så märker hästen att det inte är farligt och man kan då sluta med det.....

fast ägaren kanske borde ta lite droppar också:D
 
Sv: Lugnande medel

Jag har ingen tanke på att ge d här medlet (vad d nu hette) eftersom hag inte behöver. Jag har fått hästen att lossa och komma i form och JOBBA ändå. Jag var bara intresserad att veta om nån visst nåt om det. Svårt när jag inte kommer ihåg namnet (hjärnan orkade väl inte registrera d när jag inte var så intresserad av det).
D enda jag vet är att d var receptbelagt, ej dopingklassat (hur nu d går ihop) och d skulle hjälpa hästarna att slappna av och komma till arbete lite lättare.
Min häst är ingen galenpanna utan har nu börjat fungera väldigt bra. Utan lugnande medel..

Vad är räddningsdroppar förresten??? :confused:
 
Sv: Lugnande medel

Räddningsdroppar är just det du menar, ett lugnande medel som ej är receptbelagt eller räknas som doping (tror jag). Kanske inte var det du tänkte på?
 
Sv: Lugnande medel

Men är räddningsdroppar inte nån typ av homeopatika?? Jag fattade det som att trådskaparen menade nåt medicinskt preparat..
 
Sv: Lugnande medel

Jag har aldrig använt RD men vet att det finns. Det verkar vara ett homeopatmedel av något slag. Vet inte vart man kan få tag på dessa men fråga Martha, tror att hon har koll på det! :)
 
Sv: Lugnande medel

D var ej RD-droppar jag tänkte på. Visste inte ens att d fanns... D jag hade hört nåt om var receptbelagt. Men ej dopingklassat (hur nu d går ihop).
 
Sv: Lugnande medel

hej lugnande medel ska endast till gripas i nöd fall ,vid behandlingar och inte vid ridning eller arbete körning för kroppen blir mera van av ökad doseringar och man bör söka orsak och verkan istället för '
att plegga djur droga dom,det är inte att rekomendera prata med någon tränare istället som kan hjälpa dig,likadant hos människor
och dra ner på kraft fodret absolut ,försök att hitta andra lösningar
som att hantera hästen djuren och låta dom gå ute ihagen vid rastning.eller jobba i en paddock,ridhus.börja idet lilla sedan kan gå vdiare.lycka till utan droger. :banana: :bump:
 
Sv: Lugnande medel

Hej
Det finns ett medels som skrivs ut av veterinär som heter Tryptivit. Det är en aminosyra som gör att stressade och heta hästar blir lugnare. Jag vet inte om medlet är doping klassat.
 
Sv: Lugnande medel

Jag använder Tryptovit till min häst endast vid tävlingstillfällen då han lätt stressar upp sig. Funkar utmärkt.Kan oxå användas som underhållsdos varje dag men blir väldigt dyrt i längden då 400g kostar ca 415 kr.Säljs av veterinär.Är ej dopingpreparat.
 
Sv: Lugnande medel

Glömde skriva mängden:50g/dag i 3 dgr innan stressituation,annars är underhållsdosen är 25 mg /dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 961
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 479
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp