Lugnande innan avlivning?

V

Villeroy

Jag har bokat tid för att ta bort min häst...:(
Det känns overkligt.
Nu försöker jag planera hur det ska gå till så att det blir så lugnt som möjligt.

Först tänkte jag ta bort honom bakom vår manege. Härom kvällen gick jag dit med honom så att han skulle få titta på stället och få en morot och bara gå därifrån.

Tyvärr var det hästar i manegen som blev skrämda av honom (jag trodde inte att det skulle höras så väl att vi gick där i blåsten men det gjorde det tydligen...). Han hörde nog dem inifrån manegen (jag gjorde det inte) och blev skärrad.

Nu tänker jag att han förknippar denna plats med obehag och jag undrar om jag kan hålla honom lugn där när det väl gäller.

Vet. har skrivit ut sedalin som jag ska ge honom 30 minuter innan.
Är det någon som har erfarenhet av detta medel? Hur effektivt är det egentligen? Det är som vetranquil fast mer koncentrerat och man ger det som en avmaskningsspruta.

Vet. sa att jag kunde ge halva sprutan.
Jag undrar vad som händer om man ger hela sprutan?
Faller han ihop då eller blir han väldigt dåsig?

Vet. sa att han inte skulle bli jätteslö på halva sprutan men att han nog inte skulle vara på tårna.

Snälla skriv och berätta vad ni har använt för lugnande innan avlivning.

Att pröva utan lugnande är inget alternativ eftersom de från svensk lantbrukstjänst inte skjuter om hästen är orolig.

Sv: Lugnande innan avlivning?

Finns det verkligen ingen som har erfarenhet av sedalin?
Jag undrar om det kanske är bättre att ringa distriktarn så att han får komma ut och ge domosedan i stället.

Jag vill inte riskera att min häst blir så stressad att allt blir pannkaka...
Tänker på tråden med den avskjutna mulen...:crazy:

Stackars dig! Jag vet hur det känns....:cry:
Jag har inte varit med om att ge lugnande innan avlivning om det inte varit så att veterinären kommit ut och gett Somulose (stavning?). Då ger ju vet lugnande en stund innan bara. Vi avlivade dotterns sjuka ponny lite akut i somras och han fick inget lugnande innan han bultades. Han var i alla fall rejält dålig och pga det extra "lugn". Det gick lugnt och "fint" till och de som kom och gjorde det var proffsiga.
Jag skulle inte vara med själv om jag var du, ifall du inte är säker på att du kan behålla lugnet själv. Jag är själv inte med när det är dags för mina egna hästar just pga att jag inte är något vidare stöd för min häst i den situationen. Jag har nära och kära som tar hand om det åt mig.
Fast jag tror så här: Om du ändå bestämt dig för att vara med och om du är lugn, så är hästen lugn. (Om du inte vet med dig att den är huvudskygg tex)

Då min gamla häst avlivades med bult för 14 år sedan fick hon Domosedan före och var ordentligt trött. Fördelen med Domosedan är också att de står med huvudet sänkt. Det kändes skönt att hon var trött, inte märkte något och stod så stilla tycker jag.
Sedalin är ett mer svårdoserat preparat och min erfarenhet är att det är väldigt individuellt hur lugna de blir av en viss dos. Det är också viktigt att hästen är lugn före man ger medlet och under tiden det ska verka. Du kan ju alltid prova att ge henne den tänkta dosen någon dag före för att se hur den fungerar på just henne. Då vet du mer hur den fungerar och om du ska överväga att höja dosen eller kanske ta ut vet. och spruta i stället.

Tiden, den är viktig!

Tyvärr har jag inget att berätta om medicinen, då jag aldrig använt den. Däremot vet jag hur hästar kan bete sig i de situationerna. Vill dock påpeka att jag bara har varit med och tagit bort två hästar. Båda gångerna med hjälp av lantbrukstjänst.

De gångerna jag varit med och ta bort hästar och lantbrukstjänst kommit ut, har varit helt okej. Det är supertrevliga och kunniga killar som kommer ut! Vill bekanta sig med hästen först, klia lite (en ville det t o m inne i boxen) och gärna ge lite foder.

Den första hästen var lugnet själv. Han 'borde' ha varit stressad (av många anledningar), men var lugnare än aldrig förr när jag gick bort med honom till platsen där det skulle ske.

Den andra hästen var orolig, eller ja nervös skulle jag mer kunna säga. Där kom det med tiden in, vi försökte lugna hästen på många sätt. Fick äta lite gräs, gick över med honom på andra sidan så han fick äta lite gräs där...och sen var han lugn. Han kliade lite på hästen, fick nosa på honom och fick även lukta på bulten. Gjrode allt för att underlätta för hästen helt enkelt.
Det enda han sa till mig var att han "får passa på" när hästen är lugn, alltså kan dom bulta när tillfället ges - helt utan förvarning helt enkelt. Vilket han också gjorde. Jag var Verkligen inte beredd, då jag höll i grimman han hade på sig (vilket han bad om, och då blev hästen så lugn att han 'passade på').

Men han vare sig stressade mig som höll i hästen, den andra som var i närheten - och framförallt stressade han inte Hästen. Dessutom var han otroligt lugn själv! Han sa att det fick ta den tid det tog.

Att pröva utan lugnande är inget alternativ eftersom de från svensk lantbrukstjänst inte skjuter om hästen är orolig.

Som jag skrev innan så är tiden viktig, tar det lång tid - då Får det göra det! Jag kan visserligen bara prata för de två jag träffat, och tiden har inte varit viktig öht - även om de varit oroliga och det tagit lite tid. Glöm inte bort att de som kommer ut är proffs på vad de gör!! Beundrar verkligen deras känsla, för både djuren och människorna som är med.

:bow: Till svensk lantbrukstjänst!

SOm någon annan skrev, hästen är lugn om du är lugn.
Det ÄR obehagligt att vara med, jag skulle inte varit med själv när min häst bultades i mars, men vände mig tyvärr om och såg när han föll. Blir du osäker så låt någon annan ta över, jag är den som hjälpte mig evigt tacksam. Nu är jag mer van, och ska hålla när min egna går bort. Det är inte så jobbigt som man tror, men visst gör det ont och man gråter (iaf jag), men det går över..
Men är du det minsta osäker - låt någon annan ta över!
Finns det någon du iaf kan ha med dig? Och som kan ta över om det blir jobbigt?
En annan viktig aspekt är att du Inte sviker din häst om du inte är med honom till slutet.

Tänker på dig, vet precis hur det känns...

PM´a gärna om du vill prata!
*bamsekram*

jag har inte heller prövat det preparatet, så tyvärr kan inte jag heller svara på det

men orkar du inte vara med så lämna över det till någon du litar på, kan kännas skönt att kunna ställa alla frågor och få svar efteråt om man känner så.

jag har varit med ganska många ggr. under årens lopp med både egna och andras hästar (under olika omständigheter och med olika metoder), det brukar fungera jättebra hur man än väljer att göra. lantbrukstjänst här har även jag bara gott att säga om, dom har tagit sig den tiden med både hästar och folk som behövts.

vi skickar massor av styrkekramar

Inte provat sedalin, det var ingen ide då den hästen som isf skulle behöva är tämligen totalt opåverkad av vetranquil i elefantdos. Hon är inte speciellt berörd av 2 ml plegg heller, så.. (Hon ska dock inte avlivas, 'bara' hålla sig lugn under konvalescens). Men tyvärr verkar fler hästar INTE reagera nämnvärt på sedalin/ACPtabletter/vetranquil än det antal hästar som reagerar. Men om du ska ge en halv tub, kan du inte 'provge' den andra halvan innan. Alltså typ idag, bara testa ge och se hur han blir, så vet du lite mer ang inför avlivningen? På samma sätt fick ju jag göra när vi bytte droger inför nyår på skottskräckslagna hunden, jag provdrogade i mellandagarna och kollade så dose var okej och det hjälpte och så. För att slippa stå på nyår och inser 'det där var för låg dos'

Dock, jag tror för det första inte han förknippar bakom manegen med rädsla, och de brukar inte ens osederade bli skärrade när de ska tas bort, killarna på lantbrukstjänst är suveräna. Dels så är det otroligt lugna och fina med hästarna, kliar, kelar och låter de nosa etc. Ingen stress alls. Och så iaf de som är här, de är suveräna med ägarna också.

Jag höll på att bli lite knäpp på det när unghästen togs bort. Jag har varit med förr, och ville faktiskt bara ha en lugn, snabb avlivning.

Killen kom, förhörde sig lite om hästen kunde gå ur stallet själv eller om vi behövde ta den i boxen, var jag ville vi kunde stå och så föreslog han etts tälle. Jag tyckte att jag inte ville ha blodet där och han tyckte att han löser det, ingen fara.

Så hämtade jag hästen, som fick beta lite gräs, han kliade henne på pannan, och så babblade han med mig om stam och allt möjligt, tyckte att de hade också en unghäst efter den hingsten hemma, berättade om den, frågade om min och pladdrade på. Mitt i ett ord tryckte han av bulten. Hästen var hela tiden kolugn, jag stod ungefär 40 cm snett framför (killen ville jag skulle stå där då marken sluttade svagt neråt och föll hästen åt andra hållet skulle den mest troligt 'volta' ett varv, och dumt om jag låg underst då), och han höll i grimman med ena handen.

Sen när hon fallit (och ja hon föll åt fel håll och voltade) så sa jag farväl, tog av grimman och gick (jag vill INTE se lastningen). När jag sen gick ut så såg jag lite blodstänkt på uppfarten och på en grindstolpde, hade väl stänkt när de svängde kranen i luften. Men inget blod på gräsmattan, däremot saknades det en bit gräsmatta. Insåg efter ett tag att skurit loss och tagit med sig den bit gräsmatta som blev blodig.. Allt för att jag tyckte att jag helt inte ville ha blod där.

Sen, han var här och hämtade självdöda får hos grannen, och fick inte tag i grannen utan kom och ville låna telefonen. Och detta var alltså tre år efter att han tagit bort ungstoet. Men mindes precis både mig och vilken häst det varit och stammen, och frågade om vad det var för ny en jag skaffat etc (Kele).

Senast ändrad:

Stackars dig! Sånt här är aldrig kul.
Jag har ingen erfarehet av Sedalin, men för några år sedan skulle vi ta bort mitt sto. denna häst var ganska nervig och lite rädd för nya människor, så vi valde att ge henne en liten dos lugnande för att hon inte skulle bli rädd för killen som skulle avliva. Hon var pigg och vaken, men tillräckligt "bedövad" för att inte bry sig om att han var en främling, och hälsade nyfiket på honom. Detta kändes mycket bra, utan det lugnande hade han behövt flera minuter för att överhuvudtaget få komma fram till henne.

Killen var helt fantastisk. Lugn och trevlig, hade också egna hästar vilket jag värderade mycket. Kändes liksom som att han verkligen förstod hur man mådde. Vi har tagit bort tre hästar och alla gångerna har det gått lugnt och bra till. (Bara en häst fick lugnande).

Senast ändrad:

*KL*

Tack alla för svaren!:bow:

Jag vill vara med. Det känner jag mig inte osäker över.
Jag vill bara inte att han ska bli stirrig.
Och visst är det oftast så att om jag är lugn är hästen lugn.
Men min häst påverkas ganska mycket av t ex väder. Om det blåser kraftigt kan han bli på tårna av det (som många andra hästar...).
Man vet ju aldrig hur vädret kommer att vara eller om det händer något annat oförutsett som kan göra honom spänd.

Jag vill bara inte att det ska finnas några osäkerhetsmoment utan att alla dörrar är stängda så att säga...Både för hans och min skull...

Det känns väldigt skönt när ni skriver att de är bra på svensk lantbrukstjänst. Att de tar sig tid och så...

Jag ska nog prova sedalin imorgon och se hur han reagerar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 436
Senast: Motacilla
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka