Lugna vs. Ignorera?

H

HoppFantasten

Hur gör ni om ni rider ute, med en orädd häst eller en nervös häst etc. om ni stöter på något som i era ögon kan vara farligt i hästens ögon?
Pratar ni lugnande med hästen och försöker få den att förstå att det inte är farligt eller struntar ni helt enkelt i "faran" så att hästen inte heller ska bry sig?

jag har märkt det när jag rider ut med vissa kompisar, att de hela tiden försöker lugna ner hästen när eg. det är de själva som tror att det är något farligt.

Vad funkar bäst?
Jag ser det så att om man försöker få hästen att tro att det inte är något farligt dvs. genom att lugna den, så förstärker man bara känslan av att något kanske kommer hända? Om man däremot ignorerar faran så fattar hästen att det inte är någon big deal.

Hur gör ni?

Sv: Lugna vs. Ignorera?

beror på vad det är för häst

en häst som ÄR rädd, försöker jag lugna - i de situationer som min häst faktist varit rädd/upprörd och det har kännt som att det inte har handlat om ett instinktiv flyktbeteende överskotts energi eller liknande.

handlar det om det sistnämda ignorerar jag det och försöker fortsätta på utsatt väg.

men jag förutsätter inte i förväg vad som ska hända och agerr innan hästen , eller försöker iafall omedvetet kanske man gör det ändå

Ja det är ju självklart, ÄR hästen verkligen rädd så struntar jag ju bara inte i den, det kanske inte framkom :p

Beror på själva faran och på hästen. Reagerar inte hästen låtsas jag som det regnar. Om hästen reagerar försöker jag lugna den, inte hysteriskt utan mer "äsch, det där är inget att vara rädd för lille gubben - nu går vi förbi". Milt och lugnande peptalk alltså.

Jag brukar sällan kunna lura mig själv till att ignorera saker, så jag brukar köra med "Tjeeeeena traktorn! Kolla kusen, det är ju vår kompis traktorn!" och dylika utrop. Helt enkelt bete mig som att det farliga är världens bästa kompis! Funkar bättre än att ignorera för mig, eftersom jag inte har något pokerface alls.

Kan bara svara för hur jag gör med min egna häst!
Ser jag någonting som min häst möjligtvis kan bli rädd för brukar jag korta upp tyglarna (om jag sitter på helt långa) annars så ignorerar jag det bara. Min häst är av den orädda typen, så jag har inte råkat ut för det så många gånger...

Jag skulle aldrig i förhand börja lugna en häst som inte behöver bli lugnad. Däremot är det ju som alltid av vikt att en ryttare tänker ett steg före hästen och har koll på omgivningen för att se ev. saker hästen ev. skulle kunna reagera på. En duktig ryttare genererar dock inte dessa intryck på sin häst. Regeln "det jag inte ser ser inte du (hästen) brukar funka i många lägen".

Ja, så gör jag.
Om jag, som flockledare, inte ens ägnar saker en blick brukar hästarna bli lugnare. Om vi flockledare börjar med ett nervöst beteende som att korta tyglarna, spänna oss, prata med lugnande röst eller titta på saker triggar vi bara deras flyktbeteende.

Jag skrattar ofta och pratar lugnande med hästen, stannar hästen och blåser upp sig brukar jag prata med lite fånig röst o säga typ "nämen nu tror jag bestämt det är en stor farlig ÄLG bland träden därborta och om så vore så är det ju bättre vi fortsätter o gå än att stå kvar o bli älgmat" :D

Min häst är inte rädd för nåt.. :p

Och de flesta hästar jag hamnar på brukar inte hispa upp sig heller.

hmm sitter jag på valacken brukar jag kalla honom för fjomp eller fjomphästen och sen så driver jag på lite extra för att visa att vi verkligen ska förbi det i mina ögon ofarliga som han mesar sig för, jag bryr mig inte om hans påhittiga försök att låsas vara rädd för diverse stenar och träd o liknande saker, är han lite rädd på riktigt gör jag samma sak fast retar honom med mes och tönt också och suckar över honom, han lugnar sig rätt fort när han märker att jag bara tycker att han är löjlig.
Stoet har jag aldrig varit med om att hon är rädd för något, förutom när vi höll på att gå ner oss på ett ställe där det var sankt (jag blev fö också livrädd och vi skakade i hela kroppen efteråt).

om min häst reagerar på något ute,så låter jag honom titta,en smekning på halsen,talar lite med honom,sen rider vi vidare :)

om jag ser en svampplockare tex som står böjd bakom några träd,brukar jag försöka få pålle att titta dit så han ser ;)
och inte hoppar ur skinnet av rädsla om människan plötsligt skulle resa sig upp :D :rofl:

för det mesta är pålle ganska trygg ute :love: :bow:

mvh Arabizar

Beror på , har hästen redan sett "faran" så pratar jag och brukar ofta hälsa lite på saken , "Hej hej " , så h*n känner att jag vet vad det är..
Men oftast om hästen inte bryr sig så är jag knäpptyst , hehe
brukar mest vara jag som är den som är mest rädd efter en lastbil tex.. :rofl:

Hästen brukar inte bli så jätterädd men kan reagera lite på saker ibland.
Brukar prata lite om han reagerar inte alltför lugnande utan mer "men fegis, oj så läskigt" med ganska normalt röstläge.
Blir han riktigt rädd (mer än busreaktion/nyfikenhet) får han en liten klapp på halsen när vi kommit förbi "det farliga" och lite beröm.

Det som funkar bäst på min pålle är att driva på och babbla med han.
Men driva på bestämt, så han inte hinner stanna.
Innan jag lärde mig det blev vi stående här och där :)

För det mesta ignorerar jag det som hästen kan bli rädd för. Jag kan också prata glatt och hurtigt för att hästen skall höra att jag är orädd. Det är väl så jag lugnar hästen. Speciellt om vi stöter på vilt i skogen (eller kossor/grisar för den delen) så pratar jag glatt med det vilda djuret så att min häst skall förstå att jag tycker det djuret är lika ofarligt som min egen pålle.

Att prata lugnande med mjuk röst signalerar bara till hästen att jag försöker hålla mig tyst och vaksam i närheten av det FARLIGA. Smekningar får bara hästen att tro att JAG söker skydd hos den från det farliga.

Hälsning Maja

med min förra så sjöng jag högt och tydligt :angel: :o
då andas man mer och slappnar automatiskt av mer..
om man "vet" att hästen är "rädd" för något man möter så spänner man sig av ren reflex tror jag.
förutom att sjunga så brukade jag försöka tänka på nåt helt annat, och inte på det "farliga".
funkade, oftast :D :banana:

Så långt det bara går försöker jag ignorera och bete mig precis som vanligt. Det brukar fungera om det inte är något alldeles extraordinärt superfarligt - pållen kan hoppa till eller spänna sig, men slappnar av nästan direkt igen när han känner att jag inte har reagerat.

Blir han däremot riktigt rädd, så skräckslagen att han knappt går att få kontakt med (händer inte ofta men blixtnedslag och anfallande älgar tenderar att ha den effekten på honom) blir min första prioritet att försöka få åtminstone lite av hans uppmärksamhet, så då kan jag inte bara sitta som vanligt och låtsas som om det regnar. Jag försöker ändå att inte spänna mig, om inte annat för att jag lättare åker av om jag är spänd och han skulle fara iväg. Tyvärr kan jag i såna sällsynta situationer behöva använda tyglarna ganska mycket, för det är det enda som når fram till honom när han är så blockerad av skräck. Jag pratar så glatt jag kan med honom och så fort han lyssnar på mig istället för att vända hela sin uppmärksamhet mot det farliga får han beröm.

Hittills har vi - peppar peppar - alltid klarat oss helskinnade ur situationer som skulle ha kunnat bli riktigt farliga.

Jag har inte heller något pokerface.. :o
Ska jag försöka spela avslappnad i situationer där jag vet att min häst kan komma att hoppa till eller vända helt om, spänner jag mig bara ännu mer och då blir det helt fel.

Fungerar bättre för mig att redan fem minuter innan vi kommer fram till en plats där jag vet att det kan finnas något läskigt, tar kontakt med hästen så att den har fokus på mig.
Jag blir lugn när jag känner att jag har kontroll, och när jag är lugn blir hästen lugn.

Vet jag om att hästen troligtvis kommer bli skitarädd, sitter jag av och går förbi för säkerhets skull.
Eftersom jag då känner mig säkrare på marken än på en livrädd häst (kan åtminstone inte trilla av) så blir det samma sak där, hästen blir lugnare. Jag kan även eventuellt gå fram till föremålet för rädslan (om det går alltså) och visa att jag inte är rädd för det.

jag brukar förutsätta att brevlådor, presenningar och diverse andra prylar inte äter varken mej eller hästen. Om hästen då börjar ifråga det ja vet, så tycker jag bara den e löjlig. jag vet ju att jag har rätt ;)

om vi möter en traktor tex så brukar jag sitta av långt innan hästen ens tittar på traktorn och leda hästen tills vi passerat traktorn

Jag brukar ignorera saker som hästen SKULLE eventuellt bli rädd för av den anledningen att det är bara slöseri med enegri och hispa upp sig på saker som haästen kanska skulle blir rädd för.Om han dock reagerar på något så brukar jag lugna honom...men i förrgår när jag var ute och red och allt var frid och fröjd och hästen var hur avslappnad som helst och jag njöt för fulla muggar och så POFF! mitt i friden så hade hästen kastat sig om och var påväg hem i 320 kilometer i timmen.
Tänk er situationen:från att skritta på långa tyglar och bara njuta till att helt plötsligt sitta på 500kg muskler som är påväg hemmåt i ren skär skräck!Jag har ingen aning om hur vi tog oss runt..bara att vi ena sekunden skrittade och njöt till nästa sekund vara påväg åt motsatt håll i galopp!
Efter mycket om och men så fick jag stopp på honom och vi vände mot där vi var innan han stack..heheh..vill ni veta vad han blev så rädd för?
Jo,en liten BEBIS-kalv som låg vid ett staket.Han fick stå och titta på den jättelänge och hela hästen skakade av ren skär fasa.Man kände hjärtat slå igenom sadeln..
hahaha..hästar är bra roliga de...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 450
Senast: __sofia__
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 228
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar