alextheasparagus
Trådstartare
Hej! Jag rider en kallblodstravare på 16 år, och det börjar bli riktigt fint i skritt och trav nu. När jag började rida henne gick det nästan inte ens att trava utan att hon började springa på, men nu kan vi trava lugnt och i form. Jag känner att det börjar bli dags att gå vidare och träna på galoppen. Jag har galopperat på henne förut, men tycker att det känns jätteläskigt att göra det eftersom hon blir så fruktansvärt stark, snabb, och näst intill omöjlig att stanna. Senast galopperade vi ute i skogen på en grusväg (det var inte helt avsiktligt att det skulle bli galopp) och det slutade med att vi gick omkull för att jag inte kunde få stopp på henne och hon halkade på en stenhäll.... Det gick ju bra, ingen av oss skadade sig speciellt allvarligt men hästen har fått vila ett tag eftersom hon fick ett stort sår. Det är snart dags att börja rida henne igen, men nu är jag väldigt nervös eftersom den senaste incidenten skrämde mig rejält. Jag ska ta hjälp av en instruktör som jag har ridit för innan (som är väldigt duktig och har hjälpt oss med traven) men vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig att få öva på, och är inte riktigt mentalt förberedd. Så är det någon annan som haft liknande galopproblem (speciellt kanske med ridtravare) och hur har ni löst det? Och hur kommer jag över den här rädslan över att galoppera?