Lugna, be om uppmärksamhet?

Tussilago

Trådstartare
Hur lugnar ni er häst på bästa sätt när den är skärrad o stirrig?

Hur gör ni när ni ber om er hästs uppmärksamhet?
Om ni är ute o går, o hästar stannar o tittar på nåt på håll, o du vill att den ska koncentrera sig på dig..
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Jag brukar sjunga en liten stump, för att avdramatisera lite. O eftersom jag är lite rädd för vildsvin så inbillar jag mig att dessa försvinner när de hör min sång :eek:
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Hur lugnar ni er häst på bästa sätt när den är skärrad o stirrig?

Hur gör ni när ni ber om er hästs uppmärksamhet?
Om ni är ute o går, o hästar stannar o tittar på nåt på håll, o du vill att den ska koncentrera sig på dig..

Tittar åt ett annat håll, eller rakt fram. Det betyder "det där är inget farligt, nu går vi." Jag gör ingeting, utan bara fortsätter rakt fram.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Det beror lite på. Om hästen har överskottsenergi och är tittig brukar jag rida till ett ställe och låta den springa av sig. Brukar försöka cantra en gång i veckan och får då en lugn koncentrerad häst. Jag skulle aldrig acceptera att hästen stannar och tittar på något, då skulle jag gå på den hårdare.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Hur lugnar ni er häst på bästa sätt när den är skärrad o stirrig?

Hur gör ni när ni ber om er hästs uppmärksamhet?
Om ni är ute o går, o hästar stannar o tittar på nåt på håll, o du vill att den ska koncentrera sig på dig..

Om min häst stirrar upp sig brukar jag ta några djupa andetag för att bli lugn själv... sen lägga en lugnande hand på henne.

Min häst brukar vilja stanna och "titta på utsikten" och jag låter henne göra det. Efter några sekunder är hon redo att gå igen.
Man måste respektera varandra, hon måste få sin tid att stanna upp och kika på omgivningen och sen när jag känner att hon är mogen att gå manar jag försiktigt på och så går vi vidare.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

ja visslar till.
då vet dom att jag vill något. :)
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

För det första brukar jag låtsas som ingenting, alltid avslappnade (men givetvis fokuserad på hästen) på promenaderna.

Vill han titta på något, då låter jag honom, men jag visar också att jag inte är intresserad eller beröd om det är ngt han upplever som konstigt.

Tränar alltid halt & lite back osv på promenaderna. Då får man deras uppmärksamhet.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Jag skulle aldrig acceptera att hästen stannar och tittar på något, då skulle jag gå på den hårdare.

Fast så rekommenderar inte ex. Jens fredriksson att man gör. Speciellt unghästar måste få titta på nya saker. Han låter dem hållas tills öronens spel visar att hästen är uppmärksam bakåt igen, då smackar han på dem. Jag tycker inte att din metod låter särskilt positiv.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Tack! de flesta verkar vara inne på samma spår som jag. Det är bara det att hästen jag håller på med stannar HELA tiden o ska se på saker. tror att på en kvart kan man komma 10 steg framåt om man låter honom stå så länge han vill. men det kanske blir bättre med tiden.. bara att stå ut o gilla läget kanske.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Tack! de flesta verkar vara inne på samma spår som jag. Det är bara det att hästen jag håller på med stannar HELA tiden o ska se på saker. tror att på en kvart kan man komma 10 steg framåt om man låter honom stå så länge han vill. men det kanske blir bättre med tiden.. bara att stå ut o gilla läget kanske.

Ta med dig någon ut tills han har mognat lite och tänker mer framåt. Det skulle jag göra. Det blir roligare för er båda!
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Tack! de flesta verkar vara inne på samma spår som jag. Det är bara det att hästen jag håller på med stannar HELA tiden o ska se på saker. tror att på en kvart kan man komma 10 steg framåt om man låter honom stå så länge han vill. men det kanske blir bättre med tiden.. bara att stå ut o gilla läget kanske.

Är det en unghäst? Ser den dej som ledare? Isf borde den inte stanna hela tiden för går du på o säger att det inte är något att bry sej om så borde h*n följa med isf..
Är hästen inte uppmärksam på mej och jag bedömer att det inte finns något viktigt som den "måste" kolla på så brukar jag flytta undan baken på den m driving game-tekniken så den får fokus på mej o sen fortsätta som om inget hänt.
Tycker jag e en mild o bra metod, det gör ju även hästar mot varann och jag använder den även på unghästar (från ca 1,5 år) så dom får lära sej goda vanor redan från början.

Det är inte mycket begärt att ha hästens fulla uppmärksamhet den lilla stund vi håller på med den på dygnet...
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Tack! Hästen blir 6 i år, kommer direkt från travbanan. Hur det är med ledarskapet vet jag inte, men han är en mkt mild o försiktig häst, lite åt det ängsliga hållet. Han är aldrig uppstudsig så att säga. Jag brukar oxå göra så när jag tröttnat lite, att be honom backa, svänga runt ett varv på en volt(el liknande) o sen gå vidare. Har vi sällskap så går det mkt bättre kan jag säga. Mkt lugnare o stannar bara nån enstaka gång. Kan tilläggga att jag haft honom sen början av dec.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Hej Tussilago!

Rider du när han stannar på detta viset eller leder du honom? Om du rider tror jag det kan bero på att han inte riktigt vant sig att vara ridhäst än (se stycket nedan). Verkar han rädd eller vill han bara stanna och filosofera lite? I vilket fall låtsas som ingenting, bara var lugn och knalla vidare (om du leder honom). Jag tycker att det är helt ok om hästen stannar till och tittar lite ifall den ser nåt intressant men blir den ståendes för länge måste man tala om att nu är det färdigtittat. Titta framåt dit ni ska och dra lätt i grimskaftet för att få hans uppmärksamhet och börja gå. Om han följer dig får han automatiskt belöning genom att grimskaftets tryck släpper. Om han inte vill gå ökar du trycket från grimskaftet till han går fram. Är han lugn kan du ha ganska långt grimskaft, är han nervös håll dig relativt nära honom. Försök inte lugna honom med överdrivet "gullande" utan bara andas lugnt och bete dig som vanligt.

Jag har oxå en travare, 8 år, som kom dirskt från banan för 2 år sen. Han är precis som du beskriver din häst mkt undergiven och foglig till sitt sätt. Trots att han var mycket lättuppfostrad och absolut inte testig tog det ändå ca ett år innan han verkligen fick 100% förtroende för mig. I början var det helt omöjligt att få honom att gå framåt överhuvud taget om inte jag gick före. Sitta upp gick jättebra men rida var helt uteslutet för han rörde sig inte ur fläcken hur mycket jag än smackade. Jag bråkade inte om detta utan tänkte att detta känns nog väldigt nytt och förvirrande för honom. Vi gick många långa promenader då jag gick före honom, stannade och startade igen jätteofta, samtidigt sa jag kommandona stopp och framåt. Efterhand smög jag längre bak tills jag gick bakom han bog, dvs ungefär i ridposition. Till slut satt jag upp och då funkade det att gå fram på kommando.

NH övningar är ett bra hjälpmedel för att etablera ditt ledarskap men det viktigaste tror jag ändå är att ha tålamod och låta det ta sin tid att utveckla ett stabilt förhållande där du är den självklara ledaren. Du har inte haft hästen många veckor om jag förstått rätt så ni håller fortfarande på att lära känna varandra. Visa förståelse för din häst och den omställning han går igenom.

Lycka till!
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Lugna - nyckeln är att vara lugn själv och försöka vara i en sinnesstämning som är tydligt positiv. För mig är det lättast om jag bagateliserar faran, klappar om, skrattar och säger att han är fånig. Beter mig som om inteing har hänt och kräver något lätt som ett steg åt sidan, naturligt och diskret.

För att få uppmärksamhet? Tja, allt som krävs. :D Det beror ju också helt på vilken typ av uppmärksamhet jag vill ha, om jag vill ha en reaktion, i vilken grad och vilken sinnesstämning hästen är i. OCH, viktigt att inte glömma, vilken rang jag+hästen har. Jag kan göra allt från att valla och vallas, ibland ligger jag på marken och ibland nonchalerar jag hästen helt. Mycket individuellt.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Brukar säga: "Vad tjock du blitt gumman", då får man divans uppmärksamhet:angel:

Nämen seriöst, jag brukar antingen låta dom titta klart, eller så säger jag "här är jag" och klappar till på mitt ben (betyder: nu går vi/kom hit)

När dom blir skärrade/rädda så är det lugnande ord och en klapp på mankammen som gäller. Vet jag vad det är hästen blir rädd för (ex. en traktor) så tittar jag åt andra hållet och är helt obrydd om traktorn.

Nu ser jag tittig och skärrad som olika saker. En häst tittar på en soptunna, men blir skärrad av tutande bil (som ett exempel).
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Är det en unghäst eller en häst som kanske bara tränat på samma bana och inte varit ute och sett sig omkring så mycket- jag brukar hoppa av och gå en bit ibland då hästarna är spända och koncentrarde på allt runtomkring och hoppar man av så brukar de slappna av lite och de blir modigare efter hand.

En äldre häst smackar jag bara på med attityden att "Nej, det är inget farligt så bara gå" och det blir ju mindre och mindre efterhand som de inser att jag faktiskt har koll på läget- Det fins inga troll.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Tack för era svar!
Än så länge handlar det bara om promenader. Jag gör som ni säger, oftast, låter honom titta, o väntar ut honom. Men ibland säger jag ifrån, att nu får du faktiskt ta o skärpa dig, för jag är häär... Han tittar nästan alltid bortåt om man säger så, så jag känner att han har noll koll på mig i det läget. Det roliga är att han precis likadan hemma på stalllplanen som ute i skogen, fast ute i skogen el dyl så blir han gärna stressad o börjar älga på. Jag får ta det hela med ro, o låta det ta tid. Ska leta reda på lite bra övningar för att befästa att jag är ledare.. tack allihopa!
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

När jag gick mycket med min ponny lät jag henne stanna och titta. Ibland kunde vi gå närmare för att undersöka saken och rista/slå/röra på saken för att hon skulle se att det inte var ¨något farligt oavsett hur mycket det väsnades. Efter ett tag knallade hon efter mej oavsett om det var en ny miljö eller inte.

Nu när jag rider låter jag henne göra lika dant. Tror att hon fortfarande inte vant sej vid att jag sitter uppe på ryggen för hon tycker fortfarande "matte ska vara på marken!". Allt nytt måste ju undersökas och hon själv får gå fram och titta på det.
 
Sv: Lugna, be om uppmärksamhet?

Om jag är ute och går och hästen stannar och tittar så får den det, sen går vi vidare. Dom är alltid uppmärksamma på mig ändå. Dom stannar sällan, mest om dom hör nåt ljud eller om grannhästarna gnäggar. Vid ridning däremot får stoet stanna och lyssna och titta (såklart inte hela tiden men det gör hon inte heller). Valacken får stanna och titta max en gång under ridturen då han tidigare använde sig av det för att ta över kommandot och bestämma. Han bara stannade och stod, kunde tom vila på ena benet. :mad: Men det gör han inte mer.

Skärrade och stirriga blir dom inte precis.. småstirriga kan dom bli när jag rider. Då har jag några knep för att lugna dom. När man sitter på stoet och hon börjar bli stirrig och studsa runt och trippa så tar jag inget i henne för då blir det värre. Flyttar rumpan åt sidorna, rider serpentiner över vägen medan jag pratar med henne för att få hennes tankar på annat håll än full fart fram. Det funkar.
Hon har en annan sorts stirrighet också, när hon är busig, då säger jag bara åt henne fast med skratt i rösten..

På valacken däremot får jag säga åt honom på skarpen, han ska alltid hålla på och greja och fjanta runt, det brukar räcka att skänkla på honom ordentligt och prata bestämt med honom så lugnar han sig.

Ingen av mina hästar blir skärrade på det sättet att dom blir rädda när jag är ute och rider/kör eller promenerar med dom. Uppspelta och småstirriga kan dom bli men inte mer.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 100
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp