Luftvärmepump

illernettan

Trådstartare
Halloj

Du som har en luftvärmepump, är du nöjd med den? Drar den mycket el?

Jag har funderingar på att investera i en luftvärmepump men förstår inte riktigt hur det fungerar. Det är tänkt att den ska placeras i vardagsrummet, där har jag öppet till nock och det finns en mindre pelletskamin som kan hjälpa till om det behövs. Alla jag frågar säger att det är så himla bra med en sån pump medans jag funderar mest på elen och där kan oftast ingen svara ordentligt. Förmodligen är det jag som funderar för mycket. I dagens läge har jag en elräkning som ligger som mest på 1500 spänn/månad/vinter. Då är det gamla elelement i köket och sovrummet plus att jag har stängt till vardagsrummet då jag för tillfället inte har råd att värma upp där. Undviker att använda elementen för mycket utan använder vedspisen till att värma upp kök och sovrum. I vardagsrummet finns det en pelletskamin som drar en säck om dagen under vintertid. Jag betalar 2500 för en pall och den räcker då i 52 dagar. Kommer det att löna sig med tiden om jag sätter in en luftvärmepump i vardagsrummet? Det vore så gott att kunna nyttja hela huset även under vintern.

Hoppas någon orkar läsa igenom tråden och kanske har lite mer fakta :)
 
Funktionen kan enkelt förklaras genom att tänka dig ett kylskåp. En kall sida (insidan), en varm sida (baksidan) och en kompressor som cirkulerar köldmedia mellan delarna. I luftvärmepumpen har man särat på de båda delarna så att kalla sidan (och kompressorn) kan sitta utomhus och den varma sidan inomhus. That's it, ungefär.

Poängen är att man tar värme (läs: kyler ner) världen utanför, och värmer upp inomhus. Den energimängd man får ut i form av uppvärmning är större än den energimängd som går åt för att driva det hela... men hur mycket större beror framför allt på utomhustemperaturen.
En sommardag med +20 kan man nå en verkningsgrad, det som brukar benämnas COP (Coefficient Of Performance), på närmare 5, alltså fem gånger så mycket uttagen värmeenergi som inmatad elenergi. Bra besparing jämfört med direktel alltså.
En kall vinterdag med -15 kan COP sjunka till under 2, alltså mycket mindre besparing jämfört med direktel. Vilket kanske är den största begränsningen med just luftvärmepumpar, eftersom man ju som regel behöver väldigt litet uppvärmning vid +20 och rätt mycket vid -15.

Olika luftvärmepumpar är olika bra på att vara effektiva i kall väderlek. Det går att jämföra med begreppet SCOP (Seasonal COP), som väger samman verkningsgraden över ett helt år. Att bara titta på COP när man jämför luftvärmepumpar ger inte så mycket.

Pellets för 2500 i 52 dagar blir ca 1450 kr i månaden. Det är svårt att säga hur mycket el en luft/luftvärmepump drar per vintermånad, eftersom det beror på flera faktorer - som hur kallt det är ute, hur varmt man vill ha inne, och hur välisolerat huset är. Men för 1450 kr el i månaden får du en hel del värme.

Sedan får man kanske tänka på att det inte bara är den rörliga uppvärmningskostnaden som spelar in. Med en luftvärmepump köper du dig framför allt bekvämlighet; du slipper lägga tid och energi på att hantera pelletseldningen. Samtidigt har luftvärmepumpen förstås en investeringskostnad, även om den inte är jättestor.
 
När jag köpte min första luftvärmepump så gick jag från 4500/mån till 15-1800.
Här har jag ett hus på drygt 120kvm i 2 plan,3 element på och pumpen,ligger på 1700kr/mån (inkl den vanliga elen och mitt första namn är slösa) vintertid
 
Halloj

Du som har en luftvärmepump, är du nöjd med den? Drar den mycket el?

Jag har funderingar på att investera i en luftvärmepump men förstår inte riktigt hur det fungerar. Det är tänkt att den ska placeras i vardagsrummet, där har jag öppet till nock och det finns en mindre pelletskamin som kan hjälpa till om det behövs. Alla jag frågar säger att det är så himla bra med en sån pump medans jag funderar mest på elen och där kan oftast ingen svara ordentligt. Förmodligen är det jag som funderar för mycket. I dagens läge har jag en elräkning som ligger som mest på 1500 spänn/månad/vinter. Då är det gamla elelement i köket och sovrummet plus att jag har stängt till vardagsrummet då jag för tillfället inte har råd att värma upp där. Undviker att använda elementen för mycket utan använder vedspisen till att värma upp kök och sovrum. I vardagsrummet finns det en pelletskamin som drar en säck om dagen under vintertid. Jag betalar 2500 för en pall och den räcker då i 52 dagar. Kommer det att löna sig med tiden om jag sätter in en luftvärmepump i vardagsrummet? Det vore så gott att kunna nyttja hela huset även under vintern.

Hoppas någon orkar läsa igenom tråden och kanske har lite mer fakta :)


Vi har luft/luft pump som huvudvärme i vårt gamla hus. Vi har ca 2000kr i månaden i el den kallaste delen av vintern. Har oljefyllda element i källaren o uppe. Vi har en kamin för " mys" eldning.
Om du ska väljs luft/luft pump titta på COP värdet på pumpen. Det ska vara så högt som möjligt. Och att pumpen är gjord för nordiskt klimat. O att den inte har någon efter monterad värmeslinga i botten för att kunna frosta av. De har de pumpar som inte klarar vårt klimat sa vår montör av pumpen. De pumparna är ofta lite billigare.

Nu har vi varmast i köket då pumpen blåser in dit. Sen har vi inte jätte varmt uppe vintertid. I källaren ca +10 för vattnets skull. Men det är en enkel värmekälla. Tvätten torkar fort framför luft pumpen. Lite torr luft blir det inne.
Men har du möjligt att elda samtidigt är det bra kombination tycker jag. Då är det inte så kallt om man varit borta o kommer hem. O du kan elda när du är hemma. Har för mig att luft pumpen drar ungefär 1800w. Mins inte helt hundra ljust nu. Men det är så det funkar med ett vanligt elkontakt. Det ska vara gjordfelsbrytare till.
 
Om du ska väljs luft/luft pump titta på COP värdet på pumpen. Det ska vara så högt som möjligt.
Det är sant, men man får inte glömma det jag skriver ovan om COP/SCOP. COP avser verkningsgraden just vid +7 utomhus och +20 inne och värdet har därför begränsad relevans i ett klimat som vårt där det är en bra bit kallare under stor del av året. Ju kallare det är ute desto mer intressant blir ju energieffektiviteten/verkningsgraden. SCOP ger en mer intressant och relevant bild av verkningsgraden i praktiken, imho.
 
@Snubbelfot Tack så jättemycket för mycket information som jag har letat efter. Förstår att det är många faktorer att ta hänsyn till men blir så fundersam när någon bara påpekar det positiva. Det låter för bra för att vara sant. Personen jag pratat med sa "har du en elräkning på 3000 kr/månaden kan pumpen stå för 700-800"...ungefär. Här har jag som mest 1500 för att värma upp kök och sovrum med gamla elelement. Eftersom jag är sjukpensionär så räknas varenda krona och kan jag underlätta lite under vinterhalvåret är det bara välkommet.

@dobbis Det låter fantastiskt i mina öron. Mitt hus är på 58 kvm med öppet till nock i vardagsrummet. Tyvärr är väl inte taket så välisolerat längre men ekonomin tillåter inte några dyra lösningar på det...än.

@Unafraid Låter som en smart investering.

@TeamLundVer I köket och sovrum finns det gamla elelement och i vardagsrummet finns det en pelletskamin som inte fungerar till max. Elementen ska bytas ut allteftersom...i köket finns det en vedspis som det eldas i under vinterhalvåret. Försöker undvika att använda el alltför mycket men vissa dagar så pallar inte kroppen att elda :(

@Pudlan Tack så mycket för dom tipsen, dom ska skrivas ned och kollas upp. Tanken är att sätta "fläkten" rätt så högt upp i vardagsrummet så att det kan blåsa in i köket också. I köket finns ju en vedspis som det eldas i. Det vore så smidigt att ha något som värmer under tiden en borta ibland. Trots att jag är sjukpensionär så finns det dagar jag inte är hemma :)

Tack så mycket för att ni har delat med er. Det låter som att jag ska våga hoppa på affären. Fungerar det inte så kan jag alltid stänga dörren till köket och återgå till att leva på ett rum och kök under vintern. Jag får köpa pumpen till ett mycket bra pris ;)
 
Min förra var en inköpt på cheepy och man installerade den själv,nuvarande är en LG som krävde montör och faktum är att den billiga som vi själva installerade var bättre.
 
Jag ångrar verkligen mitt köp, jag fick högre förbrukning, mer golvdrag = upplevs som kallare, dyr totalkostnad installation + inköp och får inte ut värmen i resten av huset så jag måste ändå elda eller använda elementen som vanligt. :rage:

Efter flera klagomål som inte fick något svar så hotade jag med ARN och fick då svar med vändande mail, likaså höll jag inne del av betalningen eftersom de inte gav någon respons och jag angav även varför. Efter det kom en jättetrevlig kille ut och han höll med om att den var felplacerad så de skulle kostnadsfritt flytta den åt mig. :meh:

Jo pyttsan! I helskotta att det hade blivit någon kostnadsfri flytt, de skulle ta nytt hål i väggen i ett annat rum men bara fylla igen det redan befintliga med fogskum, när det är fortfarande vinter och snö ute! Jag ifrågasatte, naturligtvis, så de ringde kontoret som hävdade att de inte hade för avsikt att återställa väggen utan det var fogskum som gällde. Själv anser jag att för att det ska bli kostnadsfritt för mig så innebär det ju att de återatäller, annars får jag ju ta smällen att anlita snickare och elektriker + inköp av material för att laga hålet. :banghead::banghead::banghead:

I vinter har skiten stått, jag håller värmen billigare med el och ved och slipper golvdraget och jag har även pratat med Vattenfall om saken eftersom de gör reklam för företaget på sin hemsida. :mad: Du får väldigt mycket el för pengarna, någon besparing blev det verkligen inte. :cautious:
 
Jag ångrar verkligen mitt köp, jag fick högre förbrukning, mer golvdrag = upplevs som kallare, dyr totalkostnad installation + inköp och får inte ut värmen i resten av huset så jag måste ändå elda eller använda elementen som vanligt. :rage:

Efter flera klagomål som inte fick något svar så hotade jag med ARN och fick då svar med vändande mail, likaså höll jag inne del av betalningen eftersom de inte gav någon respons och jag angav även varför. Efter det kom en jättetrevlig kille ut och han höll med om att den var felplacerad så de skulle kostnadsfritt flytta den åt mig. :meh:

Jo pyttsan! I helskotta att det hade blivit någon kostnadsfri flytt, de skulle ta nytt hål i väggen i ett annat rum men bara fylla igen det redan befintliga med fogskum, när det är fortfarande vinter och snö ute! Jag ifrågasatte, naturligtvis, så de ringde kontoret som hävdade att de inte hade för avsikt att återställa väggen utan det var fogskum som gällde. Själv anser jag att för att det ska bli kostnadsfritt för mig så innebär det ju att de återatäller, annars får jag ju ta smällen att anlita snickare och elektriker + inköp av material för att laga hålet. :banghead::banghead::banghead:

I vinter har skiten stått, jag håller värmen billigare med el och ved och slipper golvdraget och jag har även pratat med Vattenfall om saken eftersom de gör reklam för företaget på sin hemsida. :mad: Du får väldigt mycket el för pengarna, någon besparing blev det verkligen inte. :cautious:
Mina har fungerat felfritt och verkligen gjort nytta + sänkt kostnaden,dock så klagar jag också på golvdrag och det är ju inte så konstigt när pumpen blåser in luft som sen far genom rummet,jag har köpt tofflor :o:D
 
Jag ångrar verkligen mitt köp, jag fick högre förbrukning, mer golvdrag = upplevs som kallare, dyr totalkostnad installation + inköp och får inte ut värmen i resten av huset så jag måste ändå elda eller använda elementen som vanligt. :rage:

Efter flera klagomål som inte fick något svar så hotade jag med ARN och fick då svar med vändande mail, likaså höll jag inne del av betalningen eftersom de inte gav någon respons och jag angav även varför. Efter det kom en jättetrevlig kille ut och han höll med om att den var felplacerad så de skulle kostnadsfritt flytta den åt mig. :meh:

Jo pyttsan! I helskotta att det hade blivit någon kostnadsfri flytt, de skulle ta nytt hål i väggen i ett annat rum men bara fylla igen det redan befintliga med fogskum, när det är fortfarande vinter och snö ute! Jag ifrågasatte, naturligtvis, så de ringde kontoret som hävdade att de inte hade för avsikt att återställa väggen utan det var fogskum som gällde. Själv anser jag att för att det ska bli kostnadsfritt för mig så innebär det ju att de återatäller, annars får jag ju ta smällen att anlita snickare och elektriker + inköp av material för att laga hålet. :banghead::banghead::banghead:

I vinter har skiten stått, jag håller värmen billigare med el och ved och slipper golvdraget och jag har även pratat med Vattenfall om saken eftersom de gör reklam för företaget på sin hemsida. :mad: Du får väldigt mycket el för pengarna, någon besparing blev det verkligen inte. :cautious:

Det var alltså en av de som man kan köpa som helhetslösning om man är Vattenfall-kund? Jag är sugen på en av dem men det där lät ju inte roligt. Får väl kolla med "min" elektriker om han håller på med sådant eller om han kan rekommendera någon, honom litar jag på. Den största modellen de hade såg mest intressant ut, jag vill absolut ha något som är så tyst som möjligt.
 
Jag ångrar verkligen mitt köp, jag fick högre förbrukning, mer golvdrag = upplevs som kallare, dyr totalkostnad installation + inköp och får inte ut värmen i resten av huset så jag måste ändå elda eller använda elementen som vanligt.
Så olika det kan vara.
Vi värmer ett gammalt timmerhus med lvp och det blir inte dyrt alls.
Faktum är att när det är över -5 grader ute så är värmepumpen mer ekonomisk än att elda pellets i kakelugnarna.
Och då så är ändå kakelugnarna mycket effektiva. Vid -20 så är kakelugnarna bättre.
Jag har lvp i alla mina hus och det fungerar mycket bra.
 
Så olika det kan vara.
Vi värmer ett gammalt timmerhus med lvp och det blir inte dyrt alls.
Faktum är att när det är över -5 grader ute så är värmepumpen mer ekonomisk än att elda pellets i kakelugnarna.
Och då så är ändå kakelugnarna mycket effektiva. Vid -20 så är kakelugnarna bättre.
Jag har lvp i alla mina hus och det fungerar mycket bra.
Trors en mildare vinter förra året än året innan så steg min elförbrukning jämfört med när jag eldade med ved och använde direktverkande el. I vardagsrummet där den sitter blev det för varmt om jag eldade samtidigt men värmen flyttade sig aldrig ut i resten av huset. Deras egen tekniker sa ju på plats att den var felplacerad men de vill inte stå för att återställa och flytta pumpen. Jag fick heller aldrig det utlovade besöket innan montage och litade dumt nog på att deras montör visste vad han gjorde.
Det var alltså en av de som man kan köpa som helhetslösning om man är Vattenfall-kund? Jag är sugen på en av dem men det där lät ju inte roligt. Får väl kolla med "min" elektriker om han håller på med sådant eller om han kan rekommendera någon, honom litar jag på. Den största modellen de hade såg mest intressant ut, jag vill absolut ha något som är så tyst som möjligt.
Exakt, jag är en mycket missnöjd kund och har lämnat bottenbetyg. :down: :wtf: :turd:
 
Går det ens att ha (med nytta i alla fall) i ett gammalt litet hus, som absolut inte har öppen planlösning? Vårt hus på knappt 70 kvm har ett hyfsat stort vardagsrum, med kök och två smårum i anslutning (med dörrar). Innanför köket finns badrummet. Sätter man fläktar för att leda värmen vidare, eller får den sprida sig själv så gott det går?
 
Går det ens att ha (med nytta i alla fall) i ett gammalt litet hus, som absolut inte har öppen planlösning?
Man kan ju öppna dörrarna.
För oss så fungerar det både i ett hus byggt 1940 och i ett hus byggt före 1850.
Det finns värmeflyttare och jag kommer att installera det till en utbyggnad i huset från 1940.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 505
Senast: __sofia__
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 616
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 510
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 374
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp