Luftvärmepump

Det blev en bra grej :) Jag fick min pump installerad i oktober och den fick gå hela november. I december kom första elräkningen och jag blev glatt överraskad...det blev "bara" 300 kronor dyrare än förra årets november :bump: Den värmer inte köket så bra då dörren från vardagsrummet är i vägen men jag får det varmt och skönt i vardagsrummet och på loftet. En vän ska komma över och kika ifall det går att ändra på "vingen" och luftströmmen, vilket det säkert kommer att göra. Sänker den till 18 grader på natten och på dagen håller jag 20 grader. Det bästa av allt är att jag har kunnat betala allt med en gång, så summa summarum: jag är nöjd så här långt :)

Hur har det gått för er andra?
Vi är jättenöjda med vår. Tyckte först att den var knepig att "ställa in", men efterhand som vi lärt oss hur den funkar så är vi supernöjda.... :) Kör den från ca 5 på morgonen (ställer in timern så den startar då) till vi lägger oss vid ca kl 21:30 (alternativt stängs den av på sen eftermiddag/tidig kväll när vi eldar i kaminen). Den kostar absolut mycket mindre att driva än vad jag hade föreställt mig, så jag tycker att det var en riktigt bra investering :) !
 
lvp i vårt hus var helt värdelös. Hur de hade haft det i huset innan är för mig en gåta.
Mindre hus bottenplan med 4 separerade rum, små, källare med 4 rum, och en övervåning med 3 rum och toalett. Totalt 140kvm boyta fördelat på 2 våningar som lvp skulle ta. Källaren ingen värmekälla alls.

Vi öppnade upp hela bottenplan och fick ställa in oljeelement i källaren och på hela nedre våningen. Vart så kallt att det inte gick att sitta och titta på tv. Allt blåstes upp på övervåningen.

Renoverade lvp utan effekt (den var inte så gammal)

Vi sparar pumpen för att ha i förrådet sen. Vårt hus var inte anpassat för lvp alls trots att vi öppnade upp.

Fanns även en oljepanna som vart bortkopplad och insatt en vedpanna som inte längre fungerade Elcentral fanns också att tillgå men vad vi förstått så fungerade inte dessa alls utan det var enbart lvp. Den klarade att hålla borta det värsta när det inte bodde någon där och man gick runt med ytterkläder på och jobbade :)
Tvätten torkade dock riktigt snabbt framför :D
 
lvp i vårt hus var helt värdelös. Hur de hade haft det i huset innan är för mig en gåta.
Mindre hus bottenplan med 4 separerade rum, små, källare med 4 rum, och en övervåning med 3 rum och toalett. Totalt 140kvm boyta fördelat på 2 våningar som lvp skulle ta. Källaren ingen värmekälla alls.

Vi öppnade upp hela bottenplan och fick ställa in oljeelement i källaren och på hela nedre våningen. Vart så kallt att det inte gick att sitta och titta på tv. Allt blåstes upp på övervåningen.

Renoverade lvp utan effekt (den var inte så gammal)

Vi sparar pumpen för att ha i förrådet sen. Vårt hus var inte anpassat för lvp alls trots att vi öppnade upp.

Fanns även en oljepanna som vart bortkopplad och insatt en vedpanna som inte längre fungerade Elcentral fanns också att tillgå men vad vi förstått så fungerade inte dessa alls utan det var enbart lvp. Den klarade att hålla borta det värsta när det inte bodde någon där och man gick runt med ytterkläder på och jobbade :)
Tvätten torkade dock riktigt snabbt framför :D
Tycker det verkar som om de som har hus med mer än en våning ofta har en luftvärmepump på varje våning?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 505
Senast: __sofia__
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 616
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 510
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 374
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp