Halloj
Du som har en luftvärmepump, är du nöjd med den? Drar den mycket el?
Jag har funderingar på att investera i en luftvärmepump men förstår inte riktigt hur det fungerar. Det är tänkt att den ska placeras i vardagsrummet, där har jag öppet till nock och det finns en mindre pelletskamin som kan hjälpa till om det behövs. Alla jag frågar säger att det är så himla bra med en sån pump medans jag funderar mest på elen och där kan oftast ingen svara ordentligt. Förmodligen är det jag som funderar för mycket. I dagens läge har jag en elräkning som ligger som mest på 1500 spänn/månad/vinter. Då är det gamla elelement i köket och sovrummet plus att jag har stängt till vardagsrummet då jag för tillfället inte har råd att värma upp där. Undviker att använda elementen för mycket utan använder vedspisen till att värma upp kök och sovrum. I vardagsrummet finns det en pelletskamin som drar en säck om dagen under vintertid. Jag betalar 2500 för en pall och den räcker då i 52 dagar. Kommer det att löna sig med tiden om jag sätter in en luftvärmepump i vardagsrummet? Det vore så gott att kunna nyttja hela huset även under vintern.
Hoppas någon orkar läsa igenom tråden och kanske har lite mer fakta