Luftvärmepump

Man kan ju öppna dörrarna.
För oss så fungerar det både i ett hus byggt 1940 och i ett hus byggt före 1850.
Det finns värmeflyttare och jag kommer att installera det till en utbyggnad i huset från 1940.
Jo, dörrarna är självklart öppna, men jag funderade på om det krävs en mer öppen planlösning för att värmen ska ta sig runt på ett bra sätt.
 
Jo, dörrarna är självklart öppna, men jag funderade på om det krävs en mer öppen planlösning för att värmen ska ta sig runt på ett bra sätt.

Det tycker jag inte. Vårt hus är i två plan. Pumpen sitter på nedervåningen vid ytterdörren, trappan är mitt i huset. På övervåningen är det ett allrum och sen tre sovrum (badrummet uppe har golvvärme). Så länge vi har dörrarna till sovrummen öppna är det inga problem med värmen dit :)
 
Jag tänker också låna tråden lite: @Inte_Ung, du har ju sett mitt hus, vad tror om luftvärmepump här? Jag kan absolut inget om slikt och är helt ärligt inte pigg på att sätta mig in i det hela (det är för mycket som snurrar runt i hjärnan ändå). Jag hade som sagt tänkt lita på montörerna...

Planlösningen är öppen, jag har ju inga dörrar på nedervåningen. Med tanke på fönster och takhöjd lär köket eller vardagsrummet vara de enda rum på nedervåningen som skulle fungera.
 
du har ju sett mitt hus, vad tror om luftvärmepump här?
Jag tror att det skulle bli utmärkt.
Om huset var mitt så skulle jag placera värmepumpen så mycket i mitten som möjligt i bottenvåningen.
Eller i köket för att kunna kyla mat som står framme på sommaren.
Sedan så måste man se till att rikta luftflödet dit det skall.
Om du vill ha det så tyst som möjligt så är nog köket bra.
När man eldar i typ en köksspis eller kamin så gäller det att få luftflödet att ta med sig den värmen när det blåser och inte blåsa mot värmekällan.
I ett av mina små hus så är värmepumpen placerad så att vedkaminen är mellan den och resten av huset.
I det huset så sjönk energiförbrukningen från normal till liten.
Övervåningen brukar bli varm av att golvet uppe blir varmt när värmen samlas i taket nere.
 
Jag tror att det skulle bli utmärkt.
Om huset var mitt så skulle jag placera värmepumpen så mycket i mitten som möjligt i bottenvåningen.
Eller i köket för att kunna kyla mat som står framme på sommaren.
Sedan så måste man se till att rikta luftflödet dit det skall.
Om du vill ha det så tyst som möjligt så är nog köket bra.
När man eldar i typ en köksspis eller kamin så gäller det att få luftflödet att ta med sig den värmen när det blåser och inte blåsa mot värmekällan.
I ett av mina små hus så är värmepumpen placerad så att vedkaminen är mellan den och resten av huset.
I det huset så sjönk energiförbrukningen från normal till liten.
Övervåningen brukar bli varm av att golvet uppe blir varmt när värmen samlas i taket nere.

Tack. Övervåningen är jag inte bekymrad för, den blir varm idag av att jag eldar nere och sedan finns ju kaminen i sovrummet som är mycket effektiv. Enda stället man kan ha den i köket på är på väggen mot vägen, annars är det fullt med skåp eller fönster. Tyvärr kommer den i så fall att blockera övre delen av bokhyllan men det är smällar man får ta.
 
Sitter och läser på energimyndighetens sida och undrar hur kallt "riktigt kallt" är?

"När det är riktigt kallt ute stängs värmepumpen av eftersom det finns så lite värme att hämta i utomhusluften, då behövs en kompletterande värmekälla."
 
Enda stället man kan ha den i köket på är på väggen mot vägen, annars är det fullt med skåp eller fönster.
En annan variant är ju att sätta den där det blir svårt att få varmt med eldstäderna.
Så har jag gjort i huset från 1940.
Där så sitter värmepumpen i vardagsrummet då värmen från köksspisen aldrig ville nå dit.
Det fungerar också bra.
Nackdelen är att ljudet och blåsandet då kommer i ett rum där man vill sitta i lugn och ro.
Vi är dock inte känsliga för det och du sitter väl en del i övervåningen och tittar på film.
 
En annan variant är ju att sätta den där det blir svårt att få varmt med eldstäderna.
Så har jag gjort i huset från 1940.
Där så sitter värmepumpen i vardagsrummet då värmen från köksspisen aldrig ville nå dit.
Det fungerar också bra.
Nackdelen är att ljudet och blåsandet då kommer i ett rum där man vill sitta i lugn och ro.
Vi är dock inte känsliga för det och du sitter väl en del i övervåningen och tittar på film.

Vi är aldrig i salongen, där torkas det tvätt och förvaras saker (samt gäster ;) :D). Dock står ju kakelugnen där men den eldas ju inte på samma sätt som spisen i köket.
 
Det är sant, men man får inte glömma det jag skriver ovan om COP/SCOP. COP avser verkningsgraden just vid +7 utomhus och +20 inne och värdet har därför begränsad relevans i ett klimat som vårt där det är en bra bit kallare under stor del av året. Ju kallare det är ute desto mer intressant blir ju energieffektiviteten/verkningsgraden. SCOP ger en mer intressant och relevant bild av verkningsgraden i praktiken, imho.

Vi har inte jätte ofta så många grader kallt på Västkusten. Men det händer. Då blir det kallare inne men de 12-13 år vi haft vår värme pump har vi ändå fått värme de riktigt kalla vinter veckorna.
 
Halloj

Du som har en luftvärmepump, är du nöjd med den? Drar den mycket el?

Jag har funderingar på att investera i en luftvärmepump men förstår inte riktigt hur det fungerar. Det är tänkt att den ska placeras i vardagsrummet, där har jag öppet till nock och det finns en mindre pelletskamin som kan hjälpa till om det behövs. Alla jag frågar säger att det är så himla bra med en sån pump medans jag funderar mest på elen och där kan oftast ingen svara ordentligt. Förmodligen är det jag som funderar för mycket. I dagens läge har jag en elräkning som ligger som mest på 1500 spänn/månad/vinter. Då är det gamla elelement i köket och sovrummet plus att jag har stängt till vardagsrummet då jag för tillfället inte har råd att värma upp där. Undviker att använda elementen för mycket utan använder vedspisen till att värma upp kök och sovrum. I vardagsrummet finns det en pelletskamin som drar en säck om dagen under vintertid. Jag betalar 2500 för en pall och den räcker då i 52 dagar. Kommer det att löna sig med tiden om jag sätter in en luftvärmepump i vardagsrummet? Det vore så gott att kunna nyttja hela huset även under vintern.

Hoppas någon orkar läsa igenom tråden och kanske har lite mer fakta :)


Om du ska köpa pump så har kompisar köpt av polarpumpen o lokalt företag monterat. Stor prisskillnad. Vår pump behöver vi byta lager i innerdelen ungefär vart annat år. Lite olika på olika märken har jag förstått. Men vi är nöjda med värmepumen i vårt gamla hus. Lättvindlig värme.
 
Går det ens att ha (med nytta i alla fall) i ett gammalt litet hus, som absolut inte har öppen planlösning? Vårt hus på knappt 70 kvm har ett hyfsat stort vardagsrum, med kök och två smårum i anslutning (med dörrar). Innanför köket finns badrummet. Sätter man fläktar för att leda värmen vidare, eller får den sprida sig själv så gott det går?


Vi har öppna dörrar och gammalt hus o ingen öppen planlösning. Är inte som att ha element i varje rum men värmen sprider sig o det är varmast i det rum fläkten är i o framför den.
 
Helt krasst, vad kan man räkna med i kostnad för att få en värmepump av bra kvalitet installerad i ett litet (70 kvm) hus? Cirka 20-25000 kr inklusive installation? Mer/mindre?
 
Hur mycket mindre? Jag fick upp på ett ställe att installationen, efter ROT-avdrag, kostade ca 7000 kr. Där kostade en värmepump för ett litet hus ca 12000 kr, har jag för mig.
För min första som installerades själv betalade jag 5999 och för LGn jag har nu kostade pumpen drygt 8 och install utan rot 2500
 
För min första som installerades själv betalade jag 5999 och för LGn jag har nu kostade pumpen drygt 8 och install utan rot 2500
Ja, det var ju en himla skillnad. Så om man inte kan installera själv (får man ens - tyckte att det stod att man var tvungen att vara certifierad?) kanske man räkna med max 15000 kr då....?
 
Ja, det var ju en himla skillnad. Så om man inte kan installera själv (får man ens - tyckte att det stod att man var tvungen att vara certifierad?) kanske man räkna med max 15000 kr då....?
Den pumpen var för själv installering inga lösa sladdar eller rör,bara att borra hål i väggen ,fösa ut slangen och koppla ihop med utegrejen. Annars får man inte.
15 borde räcka
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 505
Senast: __sofia__
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 616
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 510
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 374
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp