Luftvärmepump

Helt krasst, vad kan man räkna med i kostnad för att få en värmepump av bra kvalitet installerad i ett litet (70 kvm) hus? Cirka 20-25000 kr inklusive installation? Mer/mindre?

En pump av bra " märke" ligger där om kring. På Polarpumpen är det lägsta priset vi hittat o ändå lokala montörer. Jämför priserna o prestanda på pumparna.
Priserna varierar på pumpar na men också om det är för vårt kalla klimat eller för varmare klimat o behöver då en extra elslinga för att kunna frosta av.
Jämföra o kolla o fundera på vad man vill ha o kostnader. Har inte testat billigare värmepump men grannen haft en billig variant o den har krånglat mycket, o frostar inte av sig själv. De har bytt luftvärmepump nu.
 
"När det är riktigt kallt ute stängs värmepumpen av eftersom det finns så lite värme att hämta i utomhusluften, då behövs en kompletterande värmekälla."

-20 iallafall enligt någon som vi ringde i panik över att det inte funkade när det var -28 ute, vi fick elda i samma takt som personalen på titanic :angel:

Vi eldar mest, enda gången vi kör värmepumparna (förutom den i garaget som ständigt går) är när vi inte orkar elda på kvällen och det funkar rätt hyfsat nu när det inte är så särskilt kallt ute, har även solpaneler så det håller sig lite varmt automatiskt just nu, speciellt när det är strålande sol :D
 
Om du ska köpa pump så har kompisar köpt av polarpumpen o lokalt företag monterat. Stor prisskillnad. Vår pump behöver vi byta lager i innerdelen ungefär vart annat år. Lite olika på olika märken har jag förstått. Men vi är nöjda med värmepumen i vårt gamla hus. Lättvindlig värme.

Det är bonuspojkens fd svärfar som har pumpen och har lovat att jag ska få köpa den till ett bra pris. Han håller tydligen på med sånt här dagarna i ända så jag är i goda händer. Det är bara jag som vill ha mer kött på benen innan den är här. Bonuspojken ska ha en likadan i sitt garage och enligt expertisen så är pumpen egentligen överdimensionerad för mitt lilla hus.....:) Det är bara att hoppas på det bästa. Efter alla kommentarer här så tror jag att det blir en bra grej att tillföra huset.

@Snubbelfot En fundering,kommer installationen av värmepumpen att höja värdet på huset lite? Funderar också lite på kalla dagar? Här hos mig kan det vara neråt -25 på nätterna i januari.....det är ju inte så många dagar/nätter det är så kallt. När det är så kanske jag får bosätta mig i köket igen.....känns som att det kommer att ordna sig till det bästa, är nog mest mitt kontrollbehov :o
 
@Snubbelfot En fundering,kommer installationen av värmepumpen att höja värdet på huset lite? Funderar också lite på kalla dagar? Här hos mig kan det vara neråt -25 på nätterna i januari.....det är ju inte så många dagar/nätter det är så kallt. När det är så kanske jag får bosätta mig i köket igen.....känns som att det kommer att ordna sig till det bästa, är nog mest mitt kontrollbehov :o[/QUOTE]
Hmm... jag vet inte, själv skulle jag se en luft/luft värmepump som mer attraktivt än direktel, men inte lika attraktivt som ett vattenburet system (nästan oavsett värmekälla). Så litet plus gör det nog, men i det stora hela tror jag att en luft/luft vp får ses som en rätt liten investering som man kanske inte skall hoppas alltför mycket på just ifråga om husvärde.
Jag tror(!) att väldigt få, om ens några, luft/luft värmepumpar presterar mer än i bästa fall 1:1 i COP vid -25, om de ens går att köra då. Men det behöver respektive leverantör svara på.
 
Det är bonuspojkens fd svärfar som har pumpen och har lovat att jag ska få köpa den till ett bra pris. Han håller tydligen på med sånt här dagarna i ända så jag är i goda händer. Det är bara jag som vill ha mer kött på benen innan den är här. Bonuspojken ska ha en likadan i sitt garage och enligt expertisen så är pumpen egentligen överdimensionerad för mitt lilla hus.....:) Det är bara att hoppas på det bästa. Efter alla kommentarer här så tror jag att det blir en bra grej att tillföra huset.

@Snubbelfot En fundering,kommer installationen av värmepumpen att höja värdet på huset lite? Funderar också lite på kalla dagar? Här hos mig kan det vara neråt -25 på nätterna i januari.....det är ju inte så många dagar/nätter det är så kallt. När det är så kanske jag får bosätta mig i köket igen.....känns som att det kommer att ordna sig till det bästa, är nog mest mitt kontrollbehov :o

Testa! Jag vill inte vara utan vår värmepump.
 
Mamma och pappa köpte en Mitsubishi värmepump
225 kvm varav hälften nere.
Den värmde nedervåningen rätt bra faktiskt
Sen hade de en vedkamin och direktverkande el
Från ca 26000 kWh per år till 13 000 på en gård med stall och höns mm är ju ganska bra.
 
En pump av bra " märke" ligger där om kring. På Polarpumpen är det lägsta priset vi hittat o ändå lokala montörer. Jämför priserna o prestanda på pumparna.
Priserna varierar på pumpar na men också om det är för vårt kalla klimat eller för varmare klimat o behöver då en extra elslinga för att kunna frosta av.
Jämföra o kolla o fundera på vad man vill ha o kostnader. Har inte testat billigare värmepump men grannen haft en billig variant o den har krånglat mycket, o frostar inte av sig själv. De har bytt luftvärmepump nu.
Och @Snubbelfot
Jag har faktiskt gått vidare med min fundering, och imorgon kommer en lokal elfirma ut för att kika och ge offert. Jag har kontaktat två firmor. Nummer två har mejlat ett par förslag och kommer såklart också ut och kikar om jag är intresserad av att gå vidare. Deras mest rekommenderade var en Panasonic på 6,65 kW, SCOP = 5,3 (är det bra?). Den skulle gå på ca 22000 kr inklusive moms och installation och efter ROT-avdrag. Så då hamnar jag ju där i 20-25000-kronors-nivån.... Det är bara så himla svårt att jämföra siffror när man inte riktigt vet vad det innebär!
 
Så olika det kan vara. Jag mejlade ju båda firmorna som jag ville få offert från, och den ena mejlade tillbaks med väldigt kompletta uppgifter och förslag. Idag kom en kille från den andra firman ut. Han hade inte ett enda papper med sig, vare sig produktbeskrivning, prisuppgift, eller något annat. Han visade mig den värmepump som de rekommenderar mest - i sin mobil... Och visade vilken hemsida jag kunde kolla på för mer info. Muntligt sa han att det skulle gå på ca 20000 kr minus ROT-avdrag. Varför kommer man inte lite mer förberedd när man åker ut på besök angående en väldigt specifik produkt...:crazy::confused:?? En elfirma som mig veterligen har funnits i trakten väldigt länge. Det känns som om de borde ha lite mer koll och säljerfarenhet.... Han såg uppriktigt förbryllad ut när jag tryckte på lite angående något på papper via mejl eller på annat vis....
 
Och @Snubbelfot
Jag har faktiskt gått vidare med min fundering, och imorgon kommer en lokal elfirma ut för att kika och ge offert. Jag har kontaktat två firmor. Nummer två har mejlat ett par förslag och kommer såklart också ut och kikar om jag är intresserad av att gå vidare. Deras mest rekommenderade var en Panasonic på 6,65 kW, SCOP = 5,3 (är det bra?). Den skulle gå på ca 22000 kr inklusive moms och installation och efter ROT-avdrag. Så då hamnar jag ju där i 20-25000-kronors-nivån.... Det är bara så himla svårt att jämföra siffror när man inte riktigt vet vad det innebär!

Jämför med polarpumpen. De är billigast. Det låter dyrt om rot avdraget är redan draget. Vi gav 25 000kr för 10 årsen ink montering. När vi kollade runt är polarpumpen billigast 15 000kr i stället för runt 22 000- 25 000kr för en pump som passar vårt hus.

Vi har Panasonic. Vi fick byta lager inner delen första året. Sen varje vart snnat år. Meckigt men går att göra skälv. O pump i utedelen bytt efter garantin gått ut. Det var en del pumpar med samma namn som vår som krånglade. Övrigt lätt skött.
Hade valt en som avger värme även vid -15. Bra cop värde på den du tittat på.
Kompisarna har mitsi... samma namn som på bilmärket. De har inte behövt byta något. Så jämför.
Polarpumpen finns på nätet o jämför priser. De snlitar lokala bolag för montering o service.

Glöm inte att ha den på värme/heat inte på aoutomatisk för eldar du kyler den till ex 23 grade om det är inställt. Tog en vinter att lära sig. Men jag vill inte vara utan vår värme spridare:)
 
Jämför med polarpumpen. De är billigast. Det låter dyrt om rot avdraget är redan draget. Vi gav 25 000kr för 10 årsen ink montering. När vi kollade runt är polarpumpen billigast 15 000kr i stället för runt 22 000- 25 000kr för en pump som passar vårt hus.

Vi har Panasonic. Vi fick byta lager inner delen första året. Sen varje vart snnat år. Meckigt men går att göra skälv. O pump i utedelen bytt efter garantin gått ut. Det var en del pumpar med samma namn som vår som krånglade. Övrigt lätt skött.
Hade valt en som avger värme även vid -15. Bra cop värde på den du tittat på.
Kompisarna har mitsi... samma namn som på bilmärket. De har inte behövt byta något. Så jämför.
Polarpumpen finns på nätet o jämför priser. De snlitar lokala bolag för montering o service.

Glöm inte att ha den på värme/heat inte på aoutomatisk för eldar du kyler den till ex 23 grade om det är inställt. Tog en vinter att lära sig. Men jag vill inte vara utan vår värme spridare:)
Fast priserna ÄR inklusive installation. Den andra firman tar 20500 kr inklusive installation för en Mitsubishi.
 
Jag installerade en luft/vatten värmepump i höstas, och visserligen är det en betydligt större investering och inte direkt jämförbart men... jag vägde även in en annan variabel än COP/SCOP och pris, och det var strulfrihet. Några procent COP hit eller dit eller nån tusenlapp upp eller ner i pris tappar fort betydelse om pumpen står still. Därför sonderade jag webforum och pratade med olika installatörer (inte kavajklädda säljare utan faktiska hands-on installatörer) för att försöka bilda mig en uppfattning om vilka fabrikat och modeller som är mest driftsäkra över lång tid. I mitt fall, mellanstor luft/vatten, landade jag i ungefär jämnt lopp mellan Mitsubishi och Daikin och valde till slut Mitsubishi. Sannolikt finns det även inom luft/luft fabrikat och modeller som skiljer ut sig positivt och negativt ifråga om driftsäkerhet, och det skulle jag väga in tungt.
 
Snor tråden.
vi har köpt hus och funderar på värmepump. Funderar dock på placering. Vi har ett fyrkantigt hus från -39, 67+67 kvm. de nedre är halvt under mark, ska man ändå sätta värmepumpen på nedervåningen eller är det slöseri? på överplan vore det naturliga över ytterdörren men vi har en inglasad altan utanför, ingen bra placering antar jag?
 
Snor tråden.
vi har köpt hus och funderar på värmepump. Funderar dock på placering. Vi har ett fyrkantigt hus från -39, 67+67 kvm. de nedre är halvt under mark, ska man ändå sätta värmepumpen på nedervåningen eller är det slöseri? på överplan vore det naturliga över ytterdörren men vi har en inglasad altan utanför, ingen bra placering antar jag?

Mina föräldrar har ett aningen större hus med inredd källare. De har pumpen på undervåningen precis vid trappan så värmen kommer upp den vägen. Funkar bra.
 
Det blev en bra grej :) Jag fick min pump installerad i oktober och den fick gå hela november. I december kom första elräkningen och jag blev glatt överraskad...det blev "bara" 300 kronor dyrare än förra årets november :bump: Den värmer inte köket så bra då dörren från vardagsrummet är i vägen men jag får det varmt och skönt i vardagsrummet och på loftet. En vän ska komma över och kika ifall det går att ändra på "vingen" och luftströmmen, vilket det säkert kommer att göra. Sänker den till 18 grader på natten och på dagen håller jag 20 grader. Det bästa av allt är att jag har kunnat betala allt med en gång, så summa summarum: jag är nöjd så här långt :)

Hur har det gått för er andra?
 
Senast ändrad:
Halloj

Du som har en luftvärmepump, är du nöjd med den? Drar den mycket el?....

Hoppas någon orkar läsa igenom tråden och kanske har lite mer fakta :)

Kort förklarat så kan du inte fråga om den drar mycket ström. Det är inte relevant.
Den kommer behöva ca 1/3 så mycket el som dina el element idag använder för att göra samma jobb.
Men det har säkert någon redan sagt.
Vill du ha mer hjälp med placering så lägg upp en skiss på hur huset ser ut uppifrån
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 505
Senast: __sofia__
·
Hemmet Vi lånar för närvarande ett hus av en vän, och kommer bo kvar här iaf ett år framåt. Det är ett stort(!) gammalt timmerhus med dålig...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 616
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 510
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 374
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Foderstat till islandshäst, åring

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp