Luftvärmepump

Trissa

Trådstartare
Jag har köpt ett litet enplanshus med direktel och vedspis i köket, så jag tänkte komplettera med en luft/luft värmepump. Ni som har sådana, vad är era erfarenheter? Kostnad, modell, storlek och planlösning på hus, och har den fungerat bra?

Ni som har sådana, vad är era erfarenheter?
Det fungerar fantastiskt bra.
Vi har det i alla våra 4 hus av olika varianter.
Och oavsett om planlösningen är bra eller dålig för det så blir det ändå bra.
Man kan ju öppna dörrar.
I 2 av husen så är det Panasonic och i de andra 2 så är det Elektrolux.

Vi har en Mitsubishi Electrics. Huset, på ca 250 kvadrat i tre plan, hade äldre direktverkande el som enda värmekälla när vi flyttade in. Första elräkningen (vintermånad) gick på ca 9000:-! Installerade luftvärmepumpen och elräkningen gick ned till en tredjedel. Vi har två inomhusdelar, en i källaren och en på mellamvåningen. De räcker för att även värma övervåningen. Vi måste komplettera med elradiatorer när utetemperaturen går ned mot 10 minusgrader. Vi valde ME för att den pumpen klarar att hämta värme vid låga temperaturer.

Jag hade en i förra huset där jag bodde och har det även i huset jag nu bor i. Jag avskyr dem. Det låter för mycket och det blir dragigt. Så även om termometern säger att temperaturen är bra så fryser jag p.g.a. draget. I förra huset lät den så pass mycket att jag gick omkring och var konstant på dåligt humör. Mitt humör förbättrades med blixtens hastighet när jag till slut fick nog och stängde av den. Den nuvarande är väl en "tyst" modell, men den stör ändå. Kanske beror det på att jag är högkänslig.

Hade en i det gamla radhuset jag bodde i, från början fanns endast gammal direktverkande el. Två våningar, ca 120 kvm. En Panasonic. Elementen behövdes slås på när det var run -15 på utsidan. Elräkningarna under vintermånaderna blev, ungefär, en tredjedel av vad de varit innan.

Själv störs jag lätt av tex ljud, men märkte inte av fläkten särskilt mycket.

Installatören hummade och mätte en hel del innan han bestämde sig för var den skulle placeras (han var även med och kom med förslag på vilken pump vi skulle välja). Den skulle ge maximalt med värme, både uppe och nere, utan att orsaka drag. Tillslut placerades den under trappan (med öppna trappsteg) och visst blåste det precis när man passerade 5 trappsteg, men 1, det var varmt och 2, man står inte ofta still mitt i trappan. (om man inte är katt... katten uppskattade de 5 trappstegen enormt på vintern.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag har en, Daikin inverter ftxl20g2v1b, vet dock inte kostnaden varken inköp eller drift.
Det jag kan uttala mig om är värmen eller för den delen kylan. Jag vill inte påstå att planlösningen på huset jag har är det bästa ur luftvärmesynpunkten. Den funkar bättre med mer öppen planlösning.
Min sitter i köket vid matbordet, riktad mot hallen och sen ska luften ta sig genom hallen och in i dom andra rummen. Det är vardagsrummet som det sällan blir riktigt varmt i, då det ligger sämst till för att bli uppvärmt.
I stortsett klarar den att värma upp hela huset utan någon annan värmekälla. Jag brukar ha ett element i bortesta änden av vardagsrummet på för att hjälpa till lite, dock endast under vinterhalvåret.
På sommaren är den i princip helt avstängd. Hade bara igång det lite dom dagar det var närmare 30 grader ute och kylde ner huset. Den kyler väldigt effektivt och även vardagsrummet blir kylt, fast då måste jag rulla ner så solen inte lyser inte, annars kyls inte vardagsrummet ner.
När det blir som kallast kan jag få starta några av elementen, de drivs av el.

Jag tror huset är ganska bra isolerat också, så det kan påverka med.

Tack för era svar! Jag har funderat lite på det här med drag, eftersom det kan bli så i alla fall till en början att sovrum/vardagsrum kommer att sitta ihop, och det är förmodligen i vardagsrummet som är den vettigaste placeringen. Det finns en köksspis som säkert värmer bra, men det är ju ingen som eldar i den när jag inte är hemma....

Jag avskyr dem. Det låter för mycket och det blir dragigt.
Det gäller att skaffa en högkvalitetspump och så skall det vara en inverter.
De billiga fungerar bra vad gäller värme men bullrar och vibrerar.
Mycket kan göras genom att ställa utedelen en bit från huset.
Men man skall inte glömma att titta dB för pumpen då det är mycket olika för olika pumpar.

Det gäller att skaffa en högkvalitetspump och så skall det vara en inverter.
De billiga fungerar bra vad gäller värme men bullrar och vibrerar.
Mycket kan göras genom att ställa utedelen en bit från huset.
Men man skall inte glömma att titta dB för pumpen då det är mycket olika för olika pumpar.

Jag vet inte vad det är för sorter, varken den förra eller nuvarande för jag har inte tittat efter. Jag vet inte om det spelar så stor roll eftersom jag i princip har noll tolerans för drag och onödiga ljud och tvivlar på att någon klarar mina krav. Den jag har nu är ganska tyst men för mig är det ändå för mycket.

Jag vet inte vad det är för sorter, varken den förra eller nuvarande för jag har inte tittat efter. Jag vet inte om det spelar så stor roll eftersom jag i princip har noll tolerans för drag och onödiga ljud och tvivlar på att någon klarar mina krav. Den jag har nu är ganska tyst men för mig är det ändå för mycket.
Jag är extremt ljudkänslig men mammas och pappa hade en Mitsubishi inverter och den märktes inte av alls. När det gäller draget så får man försöka se till att den sitter så att inte det drar där man kanske sitter mycket mm

Det är ju så att har man bestämt sig för att nåt låter för mycket så kan även ett värmeljus eller en vedspis "låta för mycket".

Ljudtrycket (ljudstyrkan) är bara en av många faktorer som avgör hur störande ett ljud uppfattas, och inte ens den viktigaste faktorn. Men jag tror McG överdrev litet för att tydliggöra.

Det är en del skillnad i ljud mellan olika värmepumpar, men en sak man behöver vara uppmärksam på är att ljud där redovisas på två sätt - som man inte kan jämföra. Dels ljudeffektnivå som är ett mätvärde taget helt nära aggregatet och dels ljudtryck, som är ett mätvärde taget på avstånd. Dessvärre finns inga standardiserade mätavstånd för någotdera av mätvärdena (även om ljudeffektnivå ofta mäts på 1 meter), i bästa fall anger tillverkaren vid vilket avstånd mätningen är gjord men det enklaste är att jämföra ljudeffektnivå om det anges.

Förutom skillnader i utstrålat luftljud spelar det roll hur/var utedelen monteras, för att undvika stomljud som fortplantas genom huskonstruktionen. Bäst ur ljudstörsynpunkt är att montera den fristående på plint eller platta, invid men inte husväggen. Näst bäst är montering på konsoller på grundmuren. Rätt dåligt är att montera på konsoller i husets träkonstruktion/panel. Dessutom kan man försöka placera utedelen en bit ifrån sovrum, gärna "runt hörnet".

Störande ljud från innedelar är nästan alltid luftljud, dels från själva fläkten och dels från luftströmmen. Det är svårt att göra särskilt mycket åt det mer än att placera innedelen på ett genomtänkt ställe, den behöver ju först och främst kunna få in varmluft i de utrymmen som är aktuella. Samtidigt är det sällan som ljud från innedelar uppfattas som särskilt störande annat än på högsta fläkthastigheterna, moderna aggregat är rätt tysta.

Ljudtrycket (ljudstyrkan) är bara en av många faktorer som avgör hur störande ett ljud uppfattas, och inte ens den viktigaste faktorn. Men jag tror McG överdrev litet för att tydliggöra.
Ja det gjorde jag men bara lite, det är många faktorer som samverkar men vi ska ha klart för oss att efter en invänjningsperiod så sorterar hjärnan bort ljuden som först upplevs som mycket störande när det gäller statiska ljud med samma frekvens.

Ja det gjorde jag men bara lite, det är många faktorer som samverkar men vi ska ha klart för oss att efter en invänjningsperiod så sorterar hjärnan bort ljuden som först upplevs som mycket störande när det gäller statiska ljud med samma frekvens.

En sån faktor är hur känslig man är. Det är väl cirka 20% av befolkningen som är högkänsliga. Jag hör till dem. Det är inte bara ljud som jag upplever som jobbiga.

En sån faktor är hur känslig man är. Det är väl cirka 20% av befolkningen som är högkänsliga. Jag hör till dem. Det är inte bara ljud som jag upplever som jobbiga.
Och jag är högkänslig när det gäller människor och djur, sk. ESP. Man lär sig hantera det, stänga av och filtrera bort när det blir för påträngande. Jag var också högkänslig ang. ljud tidigare men det går att filtrera även detta genom att helt enkelt skita i att lyssna och låta kroppen stänga av. Tidigare i livet kunde jag inte sova om det var nåt oljud, subtilt eller högljutt men numera sover jag lika bra i ett tyst bergrum som om jag har E-4an som närmsta granne.

Och jag är högkänslig när det gäller människor och djur, sk. ESP. Man lär sig hantera det, stänga av och filtrera bort när det blir för påträngande. Jag var också högkänslig ang. ljud tidigare men det går att filtrera även detta genom att helt enkelt skita i att lyssna och låta kroppen stänga av. Tidigare i livet kunde jag inte sova om det var nåt oljud, subtilt eller högljutt men numera sover jag lika bra i ett tyst bergrum som om jag har E-4an som närmsta granne.
Jag kan också stänga av men blir onödigt trött av att hela tiden ha ett påslag av stimuli utifrån. Det gäller inte bara ljud och lukter (som kan orsaka att jag nyser kraftigt, eller får huvudvärk), jag kan även bli trött av att umgås med människor jag tycker om.

Att vara avtrubbad ser jag inte som något eftersträvansvärt, snarare tvärtom. Dessvärre tvingas man till det ibland.

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 376
Senast: sthu
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Luzzan
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 076
Senast: SaraXX
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar