Luftsnappare

K

Klintan

Är det någon som har en häst som snappar luft? Hur pass stort problem är detta för en häst/för hästägaren/för stallkamrater?

En veterinär jag pratade med sa "katastrof" och den andra jag pratade med sa "vad gör det?".

Har ni som har luftsnappare märkt av de har matsmältningsproblem, ofantlig mängd gaser eller ökad risk för kolik? Eller något annat?
Något ni gjort som gett effekt för att minska "snappandet"? Ökar/minskar det vid miljöbyte?

Något speciellt man ska tänka på eller kolla upp vid en ev veterinärbesiktning?

Jag funderar och funderar - och funderar igen - på en häst jag hittat, som stämmer överens på nio av tio punkter på min "hästletar-önskelista". När jag fick veta att han snappar luft, så sa huvudet till mig "köp absolut inte ett problem". Men när jag pratat med den andra veterinären m fl så kanske jag målar f*n på väggen - det kanske inte är en katastrof. Och då säger "hjärtat" till mig att träffa hästen en gång till, och allvarligt överväga köp. Lynne, utseende och ridegenskaper passade faktiskt som hand i hanske. Den här hästen är på många sätt precis det jag letar efter.

Usch, om man bara kunde bestämma sig... :crazy: . Är det galenskap att köpa en häst som luftsnappar? :confused:

Sv: Luftsnappare

hade en häst på ridskolan som snappade luft.
Han fick ett kolikanfall mitt under en lektion och la sig ner med ryttare och allt, vetrinären kom dit omedelbart och sa att han fått gaskolik.
Vet inte om det berodde på att han luftsnappade, men har hört av många att det kan öka risken.

Denna hästen fick även vara ute i en stor grön hage med skog och allt varje dag med kompisar och hade fri tillgång till hö i boxen så han hade nåt att plocka med hela tiden.

Om du köoer en häst med det problemet kan det mkt väl öka vid miljöombyte för hästen blir nervös med nytt ställe men kan oxå försvinna helt efter att hästen vant sig vid ny plats som är bättre miljö.
Så om du erbjuder hästen fina hagar med kompisar, sysselsättning, så kan det mkt väl försvinna.
Tyvärr gjorde det inte det med ridskolehästen, eftersom han fått problemet hos sin förra ägare där han hade stor press på sig och dålig sysselättning.
Han fick det mkt bättre på ridskolan, men en sån vana är svår att bryta då det blir som ett beroende.

AtletShipping skrev:
Han fick ett kolikanfall mitt under en lektion och la sig ner med ryttare och allt, vetrinären kom dit omedelbart och sa att han fått gaskolik.

Hu :eek: ! Det var precis sånt jag inte ville höra, för det var sånt veterinär nr 1 pratade om. :bump:
Jag ville bara höra att absolut inget kan hända :angel: och att hästen inte kommer få något problem what so ever. *drömvärld*

Nä - allvarligt talat måste jag tänka lite realistiskt och med huvudet, inte bara med hjärteroten. Tack för verklighetsknuffen.

Usch, det kanske är dumt att köpa på sig problem. :crazy: Kommer man ju få i alla fall, med något, vad tiden lider....

Luftsnappning är inte ett speciellt alvarligt problem, om man vet hur man ska hantera det. Köper du en ny häst så kan det öka om det är en dålig stall miljö, stressig , korta vitselser i hagen m.m. Men om han kommer till en bättre stall miljö så kan det mycket väl försvinna.

Min förra ponny var luft snappare och hadde inte några som helst problem och gick SM i både dressyr och hoppning. Så på den fronten är det ingenfara. Men om du ska köpa en luftsnappar häst så är det bra om hästen har låpnga vitselser i hagen, Foder halm i boxen så hästen har att plocka med hela tiden (om den inte står på halm...) Rid hästen och håll igång den. Ha bra hagkompisar så dom kan putsa och kela med varandra och var lugn och stressa inte med hästen.. min förra ponny luftsnappade endast när han var stressad , eller när han skulle knoppas(han visste ju vad som väntade och blev upphetsad! ) Det är INTE galenskap att köpa en luftsnappare. Så om du och hästen trivs ihop så säger jag varför inte?

MVH Stella

Jag kan konstatera att under de 2 åren jag haft min foder ponny så har han aldrig haft kolik pga sin luftsnappning. (hadde det engång pga av att han rotar upp mögligt gräs på våren när all snö börjar smälta...)
Och ägarna har haft honom sen han var 13 och han är 21 nu och har aldrig haft problem med kolik på det sättet. Han var även krubbitare
(har antagligen blivit illa behandlad som ung.. :( )

Så om du hittat en speciell häst, så skulle du kunna tänka dig att köpa honom trots att han var luftsnappare?

På plussidan finns ju det faktum att det ju inte är lika "allvarligt" som krubbitare t ex. Och som påpekats kan ju snappningen bli bättre.

Stallet som hästen kommer till har mkt utevistelse (mer än han har nu), många kompisar, härlig ridterräng, stora boxar och mycket "underhållning". Då skulle det ju kunna bli bättre?

Känns jag velig :angel: ? Då skulle ni höra diskussionerna i mitt huvud :smirk: .

Luftsnappning är ofta en symptom på något - stress, kanske tillockmed magsår, eller liknande. Det är alltså inte luftsnappningen som är värst utan problemen som redan finns i magen. En veterinär kan skriva ut medicin mot magsår om det skulle vara det, massage på och under magen kan få igång magen bättre och en lugn stallmiljö utan fläng hit och dit mellan träningar och tävlingar kan göra underverk. Om inte mot luftsnappningen (som är som ett drogmissbruk för hästen, en ovana som är svår att bli av med) så hjälper det iallafall mot magbesvär som ju kan vara orsaken till det hela. Hade en häst som plötsligt började luftsnappa och det visade sej att han hade problem med magen. Han fick lite massage under magen - och vips så slutade han och har inte gjort det sen dess :)

Angående att luftsnappning inte skulle vara lika "allvarligt som krubbitning så tycker jag precis tvärtom. En häst som luftsnappar kan göra det vartsomhelst och närsomhelst, det kan inte en krubbitare. Det kan även som sagt medföra att hästen är orolig och stressad i psyket och det får man ju tänka på.
Svaret är ändå JA, jag kan tänka mej att köpa en luftsnappare OM det verkligen är hästen i mina drömmar som passar mej perfekt i psyket och allt.
Däremot -som en hästmassör sa- så finns det MÅNGA hästar att välja på, så varför välja en som redan har problem när det finns en massa underbara hästar som inte har ovanor/problem?

Totola skrev:
Luftsnappning är ofta en symptom på något - stress, kanske till och med magsår, eller liknande. Det är alltså inte luftsnappningen som är värst utan problemen som redan finns i magen.

Det var den här typen av problem jag funderade på, om det är något man kan be vet. kolla lite extra på vid en ev. besiktning. OM magsår är problemet, kan man väl hitta det vid en besiktning? *velig fortfarande*

Totola skrev:
Angående att luftsnappning inte skulle vara lika "allvarligt som krubbitning så tycker jag precis tvärtom. En häst som luftsnappar kan göra det vartsomhelst och närsomhelst, det kan inte en krubbitare.

Jag har fått för mig att själva olaten krubbitning sliter mer på hästen framför allt fysiskt? Men jag har inte sett varken krubbitning eller luftsnappning i de stall jag haft häst i så jag vet inte hur det är "till vardags" eller fått grepp om konsekvenserna av olaterna. Därav min fråga här. Konstigt nog skulle jag INTE köpa en krubbitare - det är väl därifrån jag fått missuppfattningen kanske, från mina egna fördomar?

Totola skrev:
Däremot -som en hästmassör sa- så finns det MÅNGA hästar att välja på, så varför välja en som redan har problem när det finns en massa underbara hästar som inte har ovanor/problem?

I normala fall är detta verkligen min inställning också, och det var min första spontana tanke när jag träffade hästen. "Fäst dig inte vid denna häst - han är luftsnappare!!"
Hittintills har jag varit och kikat på säkert 15 hästar under hösten. Endast en häst har jag känt ett "klick" med - där det stämt i lynne, hantering, ridning, "användningsönskemål" och storlek - och den hästen blev halt mellan första och andra provridningen och gick därefter aldrig igenom besiktningen.
Så då letade jag vidare - och det är svååårt! Fast det är en helt annan historia, och en helt annan tråd här på Buke.

Då känns det så typiskt att när man hittar denna pärla, som hjärtat bultade till för, så har han denna olat.

Fast kanske vi passar ihop ändå. För jag är inte heller helt utan olater :cool: (kaffesurplare och mailmarodör).
Vete fasen förresten om jag själv skulle gå igenom en veterinärbesiktning UA :angel: :D :D :D.

Haha, så sant! Det skulle nog inte jag heller :p Ang att det borde finnas i veterinärbesiktningen så är det mycket svårt att "se" ett magsår. Oftast är det bara gissningar. Därför finns det som tur är medel mot magsår som inte är skadligt för hästen om den inte har magsår. Men viktigast är inte att den får botemedel för det utan hur den får mat (så ofta som möjligt och inte för mycket kraftfoder) och hur lugnt det ä i stallet, om den blir för stressad av att åka bort och träna/tävla han den få vila från det och inte göra det så ofta. Med mera..

Har du verkligen fastnat för hästen är det kanske inte mycket att göra. Du vet ju själv om du är en sån som kommer vara fast med hästen resten av livet, eller om du kn sälja den om det skulle bli för jobbigt. Nu är ju inte luftsnappning SÅ allvarligt som t ex en ofräsch eller bockande häst.. Själv har jag MYCKET svårt att skilja mej från en häst när jag väl har skaffat den, oavsett hur dåligt jag egentligen passar med den/klarar av den. Då får man kolla extra noga innan man köper en häst. :banana:

Totola skrev:
Själv har jag MYCKET svårt att skilja mej från en häst när jag väl har skaffat den, oavsett hur dåligt jag egentligen passar med den/klarar av den. Då får man kolla extra noga innan man köper en häst. :banana:
Jo precis sån är jag också, och jag köper ju en häst med tanken att ha den kvar tills den "vandrar vidare till de grönare ängarna". Det är ju heller inte som att ha en häst på foder/köpa en ponny man vet att man kommer växa ur.

Men OM det skulle i framtiden bli så att man ofrivilligt blir TVUNGEN av en eller annan anledning att sälja, kan jag fundera på om någon annan skulle köpa en luftsnappare.

Eller om det bara är jag som är så dum :angel: :crazy: .

Ja jag skulle kunna tänka mig den hästen om det är så bra som du säger på eran nya stall plats! Och om hästen är din drömhäst :love: , varför inte slå till? :D

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 514
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 918
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·
Ekonomi & Juridik Så här ligger det till. Jag lånade/hyrde ut mitt sto till en tjej som skall ha henne på foder i 6 månader och ev senare köp. Nu var det...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Donnaline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring