Luftburen pålle!!!

M

Muppe00

Idag var jag ute på promenad med mitt lilla sto på 14 år. Vi tog en liten runda vid stallet som hon har gått många gånger förut. När vi kom halvvägs började hon blåsa upp sig och frusta som om hon sett en tiger! (Eller kanske en älg, tänkte nog jag)

Hon sprang baklänges och reste sig rakt upp flera gånger. Eftersom detta inte är första gången så är jag alltid förberedd och har låååångt grimskaft så att jag inte ska tappa henne - och det var tur det för det var precis så repet räckte. Hon visar ögonvitorna och man kan höra hennes hjärta slå på 1 meters håll! Jag stod stilla och väntade ut henne tills hon slutade stegra, sen gick vi några steg framåt. Hon stannade - varje muskel i kroppen är alldeles spänd och beredd på flykt. Vi gick några steg igen och så fortsatte vi tills hon såg att det bara var 2 personer som var ute och promenerade.

Efteråt är hon jättespänd och hoppar för minsta lilla resten av promenaden eller ev ridturen. Vad gör man? Har någon liknande erfarenhet? Hon är lugn 8 av 10 ggr och sen kommer detta beteende. Det går väl an när man promenerar, men är mindre kul när man rider. Kan någon hjälpa mig med tips?

Sv: Luftburen pålle!!!

Precis så reagerar unghästen på jobbet!! Jag tror inte att han har varit så mycket hanterad i tidiga år av sin levnad, så han vet inte hur han ska hantera vissa saker. Han överreagerar på väldigt många saker genom att ställa sig upp, och som du säger så är det ju inte vidare kul...:crazy:
Tyvärr har jag inte kommit på något bra svar på hur vi ska vänja av honom med detta och nu är han halt och ska ha ca 4 mån. vila... men om du kommer på nåt som du tror hjälper kan du väl höra av dig?
:smirk:

Kan nog bara vara så att när han blir rädd så känner han sig ensam. Hästar är trots allt flock djur.. Det enda som funkar att göra är nog baraatt prata med dem hela tiden även ifall en själöv lir rädd.. Så de förstår. Kanske inte vara själv, om det finns möjlighet?

Det ligger nog lite i det där med att inte vara själv. Men när man är ute i skogen med andra blir hon istället så het så att det är näst intill omöjligt att rida henne över huvud taget. Tyvärr... Men jag skulle verkligen vilja att hon kunde komma över sin rädsla på något sätt... frågan är bara hur. Hon är ju 14 år nu och har blivit så här då och då under hela sitt liv! Jag behöver tips på hur man får hästar att komma över rädsla eller överreaktioner kanske man ska kalla det.

Jag har en teori om att det är värre för en ledartyp. Alltså, det är ju liksom hennes "jobb" som flockledare att kolla upp faror och varna flocken. Kan det ligga något i det tror ni?:confused:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 269
Senast: Karminnie
·
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Ridning Jag har ett stort problem som jag gärna vill ha hjälp med! :) Det senaste halvåret har jag befunnit mig utomlands och har därför haft...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Mengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama