Ludwigs champion el.Corlensky G

clubman

Trådstartare
Någon som har eller har tänkt ta avkomma efter dessa två?? vet ni ridbarhet och temperament?? det ser ju ut som Ludwigs Champion kan hoppa höghus!! har de trevliga gångarter?? mm mm...

Sv: Ludwigs champion el.Corlensky G

Jag tänkte betäcka mitt Cardento-sto med Ludwigs champion. *Han kan ju både röra sig och hoppa men han är ju bara 3-år så han har ju inga avkommor ännu

Jag skulle ha tagit Corlensky. Han har ju den berömda stostammen Ueva Bird, som har gett ett stort antal tävlingshästar i svår hoppning och svår dressyr.

Det beror hel på vad för sto du ha. Corlensky ser jag om en hingst som roligen lättar upp en del i typen och förhoppningsvis lämnar luftig gång, efter att ha sett honom tror jag dock att man bör ha ett stabilt sto.
LC är lite kralligare och lättar troligen inte sina avkommor även om jag tror att han kommer att lämna en fin typ. Han gjorde ett mycket fint intryck på bruks och verkade ha ett underbart psyke!

Jag skulle ha tagit Corlensky. Han har ju den berömda stostammen Ueva Bird, som har gett ett stort antal tävlingshästar i svår hoppning och svår dressyr.

LCs stam är inte heller så tokig med Argentinus-Grannus i andra och tredje led...

Hej!

Av dessa två skulle jag valt LC "sju dagar i veckan". Corlenskys ridbarhet behöver inte diskuteras (eller brist på), varför använda honom när det finns bättre alternativ tex LC.
Personligen har jag inga åsikter om det, men i femte led (?) på mödernet har han ett trav sto. Det är kanske ett bra möderne, vad vet jag?

M

Det beror väl på stoet vad man väljer för hingst ? Jag skulle inte välja LC till ett lågställt sto. Och inte CG till en med alltför het skalle.

CG är ingen dussinhäst och han är inte i aveln för att göra snälla skogsmullar. Jag är inte det minsta tveksam till hans ridbarhet.

Det beror väl på stoet vad man väljer för hingst ? Jag skulle inte välja LC till ett lågställt sto. Och inte CG till en med alltför het skalle.

CG är ingen dussinhäst och han är inte i aveln för att göra snälla skogsmullar. Jag är inte det minsta tveksam till hans ridbarhet.

*delvis knapplån*

Men det är jag!! Usch så han såg ut på bruks, dessutom är fädernet - kapabla utöver det vanliga - men utrustat med dålig ridbarhet.

Problemet i Sverige är att "alla" skogsmulleavlare tar första bästa poppis hingst och tänker inte längre än näsan räcker (inte riktat mot dig!) . Corlensky G har kanske sin plats i prestationsaveln, hur många av hans föl tror du hamnar i rätt händer?

Dussinhäst eller inte, jag betäcker inte med honom, så är det. Varför skulle jag det när man kan betäcka med - i mina ögon - bättre hingstar? Vi betäcker åtminstone ett sto med Stalypso tex, mycket bra gång, mycket hög hoppkapacitet, bra ridbarhet/temperament samt otroligt fina föl.
Avel kostar i mina ögon för mycket för att lägga pengar på ett så stort frågetecken som CG. Även Stalypso är relativt oprövad men har alla andra kvaliteer plus en mycket fin första fölårgång.

Men det är vi det.......

För mig måste CG bevisa mer än bra typ + gång och förnuft nog att välja att hoppa istället för att krascha rakt in i ett hinder. Såg "hinder incidenten" alla pratar/pratade om och var inte imponerad......

M

tack för alla svar!! själv personligen gillar jag ju nog Ludde bättre...men jag gillar ju även Corlensky...lite tveksam om jag vill ha en skimmel.. så därför är nog ludde min favorit...och han verkar ju ha ett bra temperament!
än en gång tack för alla svar!

*delvis knapplån*

Men det är jag!! Usch så han såg ut på bruks, dessutom är fädernet - kapabla utöver det vanliga - men utrustat med dålig ridbarhet.

Problemet i Sverige är att "alla" skogsmulleavlare tar första bästa poppis hingst och tänker inte längre än näsan räcker (inte riktat mot dig!) . Corlensky G har kanske sin plats i prestationsaveln, hur många av hans föl tror du hamnar i rätt händer?

Dussinhäst eller inte, jag betäcker inte med honom, så är det. Varför skulle jag det när man kan betäcka med - i mina ögon - bättre hingstar? Vi betäcker åtminstone ett sto med Stalypso tex, mycket bra gång, mycket hög hoppkapacitet, bra ridbarhet/temperament samt otroligt fina föl.
Avel kostar i mina ögon för mycket för att lägga pengar på ett så stort frågetecken som CG. Även Stalypso är relativt oprövad men har alla andra kvaliteer plus en mycket fin första fölårgång.

Men det är vi det.......

För mig måste CG bevisa mer än bra typ + gång och förnuft nog att välja att hoppa istället för att krascha rakt in i ett hinder. Såg "hinder incidenten" alla pratar/pratade om och var inte imponerad......

M

Hur bär du dig åt för att betäcka med Stalypso?

Betäcker i Tyskland! Vet att en tjej här på Buke hade fått ensamrätt på honom från Sprehe, AVN var i princip bokad mm, men tyvärr så var det något som krånglade. Synd! Men kanske nästa år.

Vi har några ston i Tyskland, de betäcks och fölar där nere. Dels så är det billigare där plus att vi kan välja och vraka bland hingstarna! :D

M

Jag tror att det vi såg på bruks var ett resultat av hans 280 ston, och ingen tid för förberedelser. Jag såg honom året innan utan forcerad förberedelse och han var inte det minsta tjafsig. Dessutom, tjafsiga munnar är i regel ett problem med bakbenen och CG gick på bocken så många gånger att han fick problem med bakkärran.

Men jag håller med - han skall inte användas av skogsmulleavlare, det finns andra fina hingstar till det. Och ffa man skall titta på vad man har för märr.

För mig är CG inget frågetecken alls. Men det är väl tur att vi alla är olika.

jag är ju inte ute efter en skogsmulle...men jag vill att hästen ska ha hög ridbarhet och inte vara en massa krångel.. och jag vill kunna rida hästen själv..och inte behöva lämna bort den till stora proffs!! då kan jag ju lika gärna strunta i att ha häst!!
ingen skogsmulle men en trevlig tävlingsindivid!!med en bra skalle!

Jag vet ett par till som verkligen är impade av Corlensky! och vad jag har förstått har han ju en hög ridbarhet!

jag får ju se vad det blir för sto! blir det ett sto med fart får det bli Ludde!

Jamenvadå - det ÄR ovanligt ! Men jag tycker inte att det är tyket, det är väl okej, vill man väldigt gärna ha en viss fadershingst och inte har ett sto så har man ju möjligheten att välja ett sto som passar hingsten ! Det vanliga är ju att man redan har stoet.

ok jag uppfattade det på ett annat sätt.. ber om ursäkt.. jag ville ju bara kolla upp lite hingstar som jag tycker bra om...och hittar jag sedan ett sto som matchar den hingst jag helst vill ha är det ju bara toppen!! hittar jag ett supersto som inte alls matchar min favorit får jag ju tänka om..ville bara kolla upp lite om mina favorithingstar!!

Jag et att denna tråd är gammal, men är väldigt nyfiken på om någon här valde Corlensky? Vad blev det för föl?
Jag är så himla ledsen över att han bara finns på fryst nu, han hade passat som handen i handsken till mitt sto:cry:

Vet någon vad hans dräktighets % är på fryst?

Är du säker på att han bara finns på fryst? Det har tidigare gått att få TAI från tyskland.

Han har betäckt på TAI de senaste två åren. Han har dock bara fått tre ston/år. 2008 hade han två ston på fryst och en på färsk, vilket resulterade i två föl. Framgår dock inte om det var frysstona som tog sig eller det på TAI och en på FAI. Men när han han stod här i sverige hade han riktigt bra spermakvalité så han borde funka bra på färsk även med lång transport.

Men jag kom att tänka på en sak när jag kollade på Corlenskys siffror. Han betäckte 256 ston-06 och det resulterade i 154 reggade avkommor. Alltså är det bara 60& chans att få ett levande raggat föl när man betäcker... Läskigt. Vad händer med de andra 40%?? Visst att en del inte tar sig, men jag tror Corlensky hade typ 85% dräktighet. Mycket som kan gå fel...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
511
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
608
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka