Lucky riders förstasida?

Sv: Lucky riders förstasida?

Ja, huvuden är stora det tyckte jag med. Jag trodde det var manen som var det vita.

under bilderna står det: Pair of Gypsy Vanner Horse mares. Vad det kan vara för ras på svenska vet jag tyvärr inte, men någon annan kanske sitter inne med den kundskapen?

Jag är ganska säder på att Gypsy Vanner horse är Tinker.

Irish Cob var ju zigenarnas hästar (Gypsy)

Jag rättar mig själv lite, kopierat från Svenska Tinkersällskapet:
"Tinkerhästen finns i flera olika varianter och delas in i tre olika sektioner beroende på typ. Vanner är den tunga men ändå graciösa draghästtypen med en mankhöjd på 156-170 cm, Grai är av lättare allroundtyp med en mankhöjd på vanligen 135-156 cm, samt Cob med mankhöjd på 135-156 cm som, enkelt beskrivet, är en mindre variant av Vanner och en kraftigare, mer satt variant av Grai. Gemensamt för alla tre sektionerna är att det är en tung till medeltung häst av kallblodskaraktär."

*svarar alla*

Jag skrev ut frågan för att jag och en kompis hade lite livliga disskussioner om vad det kunde vara för ras och därför ville jag ha ett snabbt svar...:D

Har vi kommit fram till vad det egentligen är? :confused: Min gissning var på Irish Cob... Kanske får slå en signal till Åsa och höra! :idea:

Så här står det på LuckyRiders hemsida:

Många har mailat och undrat över vilken ras vi har på omslaget detta nummer...
Svaret är att det är American Gypsy Horse som är porträtterade med sina långa böljande manar.
Även i Amerika har coben fått fäste och man har tre register för rasen som är känd under många olika namn; Irish Tinker, Gypsy Vanner, Gypsy Cob, Irish Cob, Romany Horse. Alla namnen används för att beskriva den typen av häst som zigenarna födde upp på de brittiska öarna.

Jodå, morgans får vara skäckar, men tobiano-anlaget existerar inte inom rasen. Tyckte också det vara fina hästar på framsidan och var nyfiken själv. Tack för svar. Råkade faktiskt gå in på en sidan om Gypsy Horses häromdagen, fast jag aldrig hört talas om den. Hur sannolikt är det?!

Ja,,,nästan i alla fall. Bland islandshästar kan man se denna härliga färg har jag för mig.

Färgen du tänker på heter silversvart, och är mycket riktigt en färg på islandshästar men det är eg väldigt mörk brun kan man säga och ibland mer mörk kakao färgad...typ

Jodå, morgans får vara skäckar, men tobiano-anlaget existerar inte inom rasen. Tyckte också det vara fina hästar på framsidan och var nyfiken själv. Tack för svar. Råkade faktiskt gå in på en sidan om Gypsy Horses häromdagen, fast jag aldrig hört talas om den. Hur sannolikt är det?!

Ledsen men enligt min mor som fött upp och ställt ut Morgan hästar sedan början av 80-talet får de INTE vara skäckar, därför existerar inte heller skäckar inom rasen! (Citerar henne... just nu... ;) "De får inte ens ha ett visst antal vita fläckar under magen ens" Hur många el. hur mycket sa hon inte, men som regel får de alltså inte vara skäckar!)

Nej de får dom inte dom är inte registeringsbara då.Känner flera i usa som äg Morganhästar.

Jodå, ALLA färger är godkända men alla existerar inte. Under 60-talet inträdde den så kallade "High White Rule" som innebar det som din mor berättat för dig- "De får inte ens ha ett visst antal vita fläckar under magen ens", men sedan 1997 är den borttagen ur rasstandarden, vilket alltså innebär att numera får morgans ha alla färger. Men då många hästar dödades under "High White Rule" tiden, då de var oregistrerbara, gick många fina hästar till spillo för aveln och därmed har vissa färger nästan försvunnit, och utrotats i rasen, såsom tobiano. Overo-anlaget finns, liksom sabino och splash.

Det här är trådkapning på hög nivå så vill du diskutera det vidare, PMa mig gärna!

Det beror på vilka blodslinjer de bär på och det har inget med färgen att göra utan det är hingsten som hade färgen som ej var dnatypad innan den dog, därav vill inte AMHA registrera hans ättlingar.

Jag har fattat det för att morgan hästarna bara får ha alla hela färger.

http://colormorgans.tripod.com/

Så, gå in där och kolla runt och läs lite. ALLA FÄRGER ÄR TILLÅTNA MEN ALLA EXISTERAR INTE. Det finns inga restriktioner från AMHA att någon färg ej är tillåten, dock är det fullt möjligt att vissa uppfödare i USA (och Sverige för den delen) motsätter sig att ha hästar med mycket vitt, eller någon annan färg än svart, fux och brun..
De vita anlagen lägger sig ovanpå grundfärgerna och är således inte något som man som uppfödare kan styra över, det är generna som styr om det ska bli mycket vitt eller lite vitt.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 613
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 348
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat