Luciafirandes vara eller icke vara

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Vi har lite funderingar på det, lokal är inget problem, i sådana fall får vi låna skolans gympasal och matsal, den ligger på samma ställe som för skolan.
Men man skulle behöva öva någon gång med barnen så de får en chans att känna sig trygga i stuationen och några vuxna måste ju vara med för att dra igång sångerna. Men vi kanske får ihop, ialla fall de stora barnen som är lite självständigare.
Fikat är inga som helst problem, ett par av mammorna driver ett café i samma by och skulle fixa det till självkostnadspris.
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

(Se mitt svar ovan)
Ta det inte så! Antagligen tycker de INTE så men de kanske inte ORKAR ordna firande. Det som tycks enkelt för utomstående är inte alltid så lätt. Det tar på krafter man kanske inte har, tid man har ont om etc etc.

Jag tror att det finns en hel del problem dels inom personalgruppen och dels mellan personalgruppen och ledningen... Och det är är nog ganska jobbigt med fulla grupper, barn med särskilda behov osv, men att inte kunna vara rakryggade... Det här var liksom droppen som fick bägaren att rinna över för många föräldrar, och vi är många som känner att vi föräldrar är inte välkomna... Vi hade även som förslag att vi skulle skippa hela luciafiradet och bara ha lite julfika, men det blev så svårt att anordna på så kort tid...
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Där jag arbetar upplevde vi att luciafirandet på morgonen funkade inte för våra barn, de blev ledsna när föräldrarna skulle gå efter den mysiga stunden tillsammans och de var extremt trötta och rasade ihop redan på förmiddagen efter den tidiga morgonen med spänningen... Det var väldigt kaotiskt med barnen som var 1-3 år, som ärligt sagt förstörde för de stora som tränat jättemycket. Vi kände att vi behövde göra ngt annorlunda. Vi tog luciafirandet på eftermiddagen, så man kunde gå hem och fortsätta mysa med sina föräldrar efter fikan, delade upp så de mindre hade ett luciafirande för sig först och de äldre sitt efter (så om man hade barn på båda inte skulle missa ngt). De mindre barnen hade vi en sångsamling med jul och lucia sånger precis som vi brukar men med föräldrar. Det blir inte för stora krav på någon, och det gör inget om det ballar ur lite. Fika och prat efteråt. Våra föräldrar blev jättenöjda, både med tid och upplägg på firandet. Synd att det inte blir något alls, man behöver inte göra det så stort tex kan var och en ta med fika själv om inte personalen orkar...
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Det som känns mest frusterande är nog att personalen inte ens kan tänka sig att fundera över någon annan lösning, utan bara säger NEJ till alla förslag... Och det är kanske där problemet ligger i grund och botten...
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Har inte läst vad andra har skrivit ska jag påpeka ifall nån redan sagt det jag skrivit...

Varför skulle barnen må dåligt av ett luciatåg???
Hos oss har de tåg, tyvärr kan inte sonen vara med i år...
Men många barn kommer tills 9 när det är, föräldrarna börjar ju ofta senare bara för att d eändå tagit ledigt på morgonen för lussefirandet så de flesta barnen klär föräldrarna på själva, de andra får hjälp antar jag... nog är alla påklädda i alla fall!

Låter som lata fröknar tycker jag...
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Jag tror att det finns en hel del problem dels inom personalgruppen och dels mellan personalgruppen och ledningen... Och det är är nog ganska jobbigt med fulla grupper, barn med särskilda behov osv, men att inte kunna vara rakryggade... Det här var liksom droppen som fick bägaren att rinna över för många föräldrar, och vi är många som känner att vi föräldrar är inte välkomna... Vi hade även som förslag att vi skulle skippa hela luciafiradet och bara ha lite julfika, men det blev så svårt att anordna på så kort tid...

Min gissning är att de inte är överrens, någon vägrar hårdnackat att ställa upp och de andra är lojala nog att inte peka ut denne utan kommer med dåliga bortförklaringar som ni ser igenom. Kan vara helt fel, men...
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

... men tydligen så är det visst bara jobbigt att behöva umgås med oss hemska föräldrar...

Men det kanske finns några riktigt hemska föräldrar som inte ni vet om?
Och som ni bara skall vara glada att slippa.
Ärligt, jag har sett åtminstone ett sådant exempel.
Det var så att man hade kunnat skippa alltihopa bara för att slippa se dem.

Dra ihop några trevliga föräldrar och sköt saken själva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 901
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 695
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 887
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp