Luciafirandes vara eller icke vara

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Vi fick klara besked igår att det blir inget luciafirade för oss föräldrar på förskolan. Andledningen till detta var att barnen mår så dåligt av att gå och vänta på att få gå luciatåget, och att bli påkläda. Så istället ska de stora barnen lussa på morgonen för de små och sen inget mer.
Enligt rektorn så gjordes det så här på många ställen, men hon kunde inte nämna ett enda... Så jag tänkte höra hur andra förskolor har löst det.

Det sorgliga i det hela är att vi föräldrar hade en väldig massa olika lösningar som faktiskt hade kunnat fungera om personalen hade talat om i tid att det inte skulle bli som det brukar, och om de hade varit villiga att hjälpas åt att hitta lösningar. Nu tror jag att mötet igår gjorde att en del saker reddes ut, men vi får väl se...
Det som jag känner är tråkigast är att det inte blir någon som helst "avslutning" på terminen och ingen chans till att få träffa andra föräldrar och personalen lite avslappnat...
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Tråkigt! :crazy:

Påklädandet kan väl respektive förälder sköta om, hemma eller när man kommit in på förskolan.

Och att barnen skulle må dåligt av att vänta tror jag inte på. Att lära sig att vänta ibland är väl viktigt?

Det känns som om det ligger annat bakom. Finns det många invandrarbarn (med annan religion) i gruppen? För i så fall kan det ju vara lite känsligt.

Annars låter det lite som personalen tar "enklaste vägen" - de slipper träna luciasånger, baka, duka, arbeta över o s v.
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Alltså de ska fortfarande byta om de stora barnen, de har övat luciasånger och ska lussa för småbarnsavdelningen. Det är "bara" föräldrarna som inte är välkomna...
Och nej, inte ett invandrarbarn så långt ögat kan nå, tyvärr... Det mest exotiska vi har en några från stockholm... :crazy: :D

Jag köpte inte heller det där med att det skulle vara så jobbigt för barnen att vänta, och det kröp fram lite att det nog ändå var så att det var personalen som tyckte att det var jobbigt när barnen frågade hela tiden... Visst jag kan förstå att kanske ett och tvååringarna har det lite jobbigt, men tre, fyra och femåringar köper ju lätt konceptet, att efter lunch ska vi byta om...

Och vi hade som sagt lösningar som föräldrar men personal gruppen tyckte att det var för sent att ändra nu... Bla så var det föräldrar som skulle fixa allt fika, sittplatser och diskning...
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Vi har lussefirandet direkt på morgonen, och tar barnen ombytta dit.

Inget tjat och massa mys !
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Brukade vi också ha, och det var mysigt! :)

Det hade förstås funkat ännu bättre om alla kom med barnen i tid, och inte 20 minuter försent (samma familj alla åren...) :crazy:

Men det var en ( ) :p :D
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Det hade vi oxå som förslag, men nej tydligen är det föräldrarnas närvaro som är problemet...

Ja, det verkar inte bättre... :crazy:

Båda våra döttrar älskade att uppträda för föräldrarna - redan när de var riktigt små. Har man övat en massa, så vill man väl visa vad man kan?

Personalen kanske är blyg - det finns ju risk att de måste sjunga med i sångerna om barnen kommer av sig... Prestationsångest?! :confused:
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

På min son sons dagis har de lussefirande vid 17.
Alla föräldrar och syskon är välkomna.
Alla får vara med i luciatåget och de övar för fullt nu.
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Där jag jobbar är firandet för föräldrarna kl 7 på morgonen. Barnen ska vara där senast 6.45, färdigklädda. Det blir även grötfrukost i år, och det blir nog riktigt mysigt:D !
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Jag hade tyckt att det var toppen att slippa Luciafirandet -
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Där jag jobbar är firandet för föräldrarna kl 7 på morgonen. Barnen ska vara där senast 6.45, färdigklädda. Det blir även grötfrukost i år, och det blir nog riktigt mysigt:D !

Det var sånt jag efterlyste!! Jag vill ju ha en mysstund, och det är underbart att se dem i luciatåget och de sjunger olika verser, någon frågar något och en tredje blir överlycklig och springer till mamma/pappa. Det är liksom så genom härligt! Men icke för oss i år... Och vi har inget annat ställe där vi kan få se dem heller... Själv så lussade vi även i kyrkan med kyrkansbarntimme och det var jätteroligt att vara med, då var det från barntimmebarn upp till vuxenkören, alla skolelever som ville, barnkör osv. Ett jätteluciatåg helt enkelt.
Men som sagt något sånt finns inte här, och det känns lite tråkigt, visst kommer Elin att lussa för oss själv och antagligen så fixar vi lite fika här hemma för de andra i företaget men ändå...
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Så här gör vi på dagis:

Det börjar 7:00 och vi bör vara där en stund innan för att hinna byta om på barnen. Sen får vi föräldrar gå och sätt oss i stora rummet. Sen efter en kvart eller så så kommer ALLA barnen och lussar för oss föräldrar och andra syskon som inte går på dagis.

Efteråt äter vi gemensam frukost på dagis. En familj gör tomtegröt varje år, sen finns det smörgås osv. Vi får betala en slant per vuxen men det är det värt. Barnen är glada och det är så mysigt.

Det låter som ett konstigt argument för att inte ha luciafirande tycker jag.
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Det är första året på förskola för Hanna, och i år ska de fira utomhus kl 7. Utomhus pga att det är så små rum inne på förskolan (många små rum, så totalytan är bra, men det blir för fullt med alla föräldrarna i matrummet/stora rummet).
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

knapplån...

Är det förskolans uppdrag att ordna luciafirande för föräldrar?

Tråkigt javisst men knappast en skyldighet - det kan mkt väl vara så att de tycker det blev för mkt jobb och inte vill.

Ordna en egen luciafest med de andra föräldrarna på förskolan om det är så viktigt.

Javan
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Vi hade gärna gjort det, om vi hade fått en chans att ro i landet... Vi fick alltså klara besked igår... Det är lite för kort tid för att fixa lokal, övningar och fika osv Hinna nå ut till alla föräldrar mm
Till nästa år så hinner vi nog få ihop det, men det som känns så surt är att de inte har kunnat vara rakryggade och stå för sitt beslut, utan skyllt på än det ena än det andra och sagt sig ska diskutera saken osv..

Jag trodde i min vilda fantasi att även förskolepersonalen uppskattade att träffar föräldrarna lite avslappnat och vi brukar dessutom ge julgåvor till fröknarna vid luciafirandet, men tydligen så är det visst bara jobbigt att behöva umgås med oss hemska föräldrar...
Nu vet jag att det finns underbara förskolefröknar som faktiskt inte alls resonerar så här, men det känns som om våra har tappat all lust till att göra någon som helst ansträngning av något slag...
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

knapplån...

Är det förskolans uppdrag att ordna luciafirande för föräldrar?

Tråkigt javisst men knappast en skyldighet - det kan mkt väl vara så att de tycker det blev för mkt jobb och inte vill.

Ordna en egen luciafest med de andra föräldrarna på förskolan om det är så viktigt.

Javan

Jag kan hålla med dig men tycker att de har hanterat ärendet klantigt. Hade varit bättre att i god tid säga till och vara ärliga att de inte vill/orkar ordna detta i år. Då kanske föräldrarna hade fått låna lokalen efter stängning och gjort det själva.
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

men tydligen så är det visst bara jobbigt att behöva umgås med oss hemska föräldrar...

(Se mitt svar ovan)
Ta det inte så! Antagligen tycker de INTE så men de kanske inte ORKAR ordna firande. Det som tycks enkelt för utomstående är inte alltid så lätt. Det tar på krafter man kanske inte har, tid man har ont om etc etc.
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Vad tråkigt! Sedan när mår barnen dåligt av att vänta på att få gå i tåget eller bli påklädda?! Med det resonerandet faller både födelsedagskalas och julafton..... Det riktigt tråkiga i sammanhanget var väl att informationen kom så sent att det inte fanns någon möjlighet för föräldrar att ordna ett alternativt lussetåg.
VÅra små, som nu gått sin tredje inskolningsdag på förskolan ska vara med på lussetåg för föräldrarna kl. 17.30 på kvällen luciadagen. Jag ser verkligen fram emot att få se barnen uppklädda både som lucior, stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar/gummor!
 
Sv: Luciafirandes vara eller icke vara

Men du, hinner ni inte ordna något lite mindre pretantiöst luciafirande till lucia? Alla barn på dagis blir ju hämtade av förälder (antar jag). Om ni ringer några ni har god kontakt med, pratar med personalen om att låna lokaler. Nog hinner ni väl då göra ett luciatåg-light? Några sånger, kläder, fika. Det räcker väl?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 901
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 695
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 887
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp