Lucia i jämställdhetens namn

Gammeln

Trådstartare
I någon skola här i Svea Rike så ska man lussa. Man har haft lottdragning om vem som skulle få vara Lucia. Nu blev det en kille som skulle vara Lucia och föräldrarna blev rosenrasande över detta. På skolan sa både lärare o rektor att man lär ut jämstäldhet och tänkte minnsan inte ändra till att det ska vara en tjej som är Lucia. Lucia var ju en HON. Om det ska vara en HAN så kan han inte vara Lucia utan då är det Lucius. Dessutom varför ska det då inte vara jämställdhet när alla städer väljer sin Lucia. Då är det minnsan ingen kille som ska vara Lucia. Hur skulle det se ut :eek:.

De hade just en omröstning på P3 om vem som skulle vara deras lucia. Det var 4 programledare man fick välja mellan. Drygt 700 hade röstat och med 47% vann enda manliga förslaget. Så Lucia kanske också blir könsneutral. Då vill jag ha kvinnlig jultomte sen.

Jag tycker att att Svenska Nudistföreningen får ta över!

Alla Luciatåg, oavsett kön, etnicitet, religion osv ska hädanefter ske i nakenfisens tecken!
En ande över John och Yoko ska liksom ligga över hela värdigheten på morgonen den 13:e december.

Lucian -skit samma om det är en mörk skönhet ifrån Etiopien eller Jens Orbacks mormors systers häst- ska på hedervärt Beppe Wolgers-manér rullas fram i bräschen på en säng!

Så får det bli!

De hade just en omröstning på P3 om vem som skulle vara deras lucia. Det var 4 programledare man fick välja mellan. Drygt 700 hade röstat och med 47% vann enda manliga förslaget. Så Lucia kanske också blir könsneutral. Då vill jag ha kvinnlig jultomte sen.
Ska hon vara rakad då ;)

Jag tycker att att Svenska Nudistföreningen får ta över!

Alla Luciatåg, oavsett kön, etnicitet, religion osv ska hädanefter ske i nakenfisens tecken!
En ande över John och Yoko ska liksom ligga över hela värdigheten på morgonen den 13:e december.

Lucian -skit samma om det är en mörk skönhet ifrån Etiopien eller Jens Orbacks mormors systers häst- ska på hedervärt Beppe Wolgers-manér rullas fram i bräschen på en säng!

Så får det bli!
:rofl:........Lucian har alltid varit blond med långt hår. Det är tradition, allt annat är inte äkta Lucia bara nått pk-trams

Blond?

Du, jag är så gammal att jag i min tidigaste barndom minns att både Clarie Wickholm och Lotta Hedlund var lucior på TV!

Dock aldrig Svenne Hedlund.
Inte heller John Blunds sidekick, Karin Falk.

Bedröwfligt..

:rofl: i valet om man ska skratta eller gråta gör jag det första. Visst är det ironiskt att det är så lätt att förespråka jämställdhet, ända tills det kommer till något så känsligt som traditioner.:meh: - av samma anledning suckar jag bara åt de flesta som förespråkar att man ska rädda miljön, för när det verkligen kommer till kritan är de ofta inte villiga att ändra sin livsstil för att få en konkret ändring.

Sådär jättesannolikt är det väl inte att Lucia var blond, så jag vet inte hur "äkta" det är, om det nu är henne man vill efterlikna när man firar hennes dag.

Du tillhör ju de som är mest pk. Allt måste vara som det varit. Inget får ändas. Väldigt politiskt korrekt - Efter din politik.

Du tillhör ju de som är mest pk. Allt måste vara som det varit. Inget får ändas. Väldigt politiskt korrekt - Efter din politik.

Va? "Min politik"?

Fast nej.
För min del får dagens lucior gärna vara ljusa, mörka eller mitt emellan. Vad de har mellan benen intresserar mig inte heller.
Men Gammeln skrev "allt annat är inte äkta lucia" och då gjorde jag tolkningen att hen menade den äkta Lucia. Det måste väl ändå vara hon som är den äkta Lucia, eller?

För övrigt så tycker jag att det är ganska fånigt att använda pk och politiskt korrekt nedsättande. Är det eftersträvansvärt att vara politiskt inkorrekt då, undrar jag?

Jag har två små kusiner, på 9 och 4, som båda är killar och varit Lucior både hemma och i skolan. De har tyckt det var jättekul, absolut inget tvång.

?

I mitt gamla hemlän fanns tomtemor och tomtefar. Bägge lika engagerade i barnen och klapparna.

Jag har alltid föreställt mig att mor gjorde en runda och far en annan då på julafton.
Jag är uppvuxen med att tomtemor tog hand om tomtefar så han orkade med sitt uppdrag. Tomtemor lämnade aldrig nordpolen.

:rofl: i valet om man ska skratta eller gråta gör jag det första. Visst är det ironiskt att det är så lätt att förespråka jämställdhet, ända tills det kommer till något så känsligt som traditioner.:meh: - av samma anledning suckar jag bara åt de flesta som förespråkar att man ska rädda miljön, för när det verkligen kommer till kritan är de ofta inte villiga att ändra sin livsstil för att få en konkret ändring.
Måste flika in ett gilla angående miljön. /hon som HAR ändrat livsstil nästan så mycket det går i samband med att hon läste på lite

Angående pojklucia, om pojken vill det, vad spelar det då för roll? Värre är om man tvingar dem till det för "jämställdheten".

Jag tror att det skulle vara mer kontroversiellt med en "ful" lucia än med en lucia av "fel" kön eller etnicitet. Det mest provocerande man kan vara i dagens samhälle är "ful".

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 683
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 225
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka