Sv: Lucern

En ärtväxt, Medicago sativa tror jag det är. Stråfoder ja, men lucern används även i kraftfoder t ex Hippo Alfa.

Ok, ges det ungefär som hö? Vad är fördelerna med Lucern, egenskaper?

Har även hört att det finns pelleterat. Är det något skillnad på det som pellets och det som stråfoder?

Senast ändrad av en moderator:

Astriden skrev:
Ok, ges det ungefär som hö? Vad är fördelerna med Lucern, egenskaper?

Har även hört att det finns pelleterat. Är det något skillnad på det som pellets och det som stråfoder?

Det är ett jättebra foder att komplettera ett hö med lite protein i. Jag brukar alltid försöka stoppa in lite lucernhack i foderstaten! :) Lucern innehåller mycket protein och kalcium, och i stråform (hack) är det för hästen som att tugga stråfoder.

Det är det däremot inte om det är pelleterat, då är det som att tugga kraftfoder = ingen sysselsättning och arbete, direkt. Näringsinnehållet är däremot samma både i hack och pellets.

Ok, hur mycket kostar lucern som stråfoder/pellets?
Hur stora säckar säljs det i?

Mvh Marie

Det finns ju olika tillverkare, men Krafft är nog den största. Granngården säljer Kraffts produkter, och i "min" butik kostar 25 kg 110:- för pellets och 120:- för hack.

Byter man då ut en del av höet mot Lucern hack? Som sagt, jag är en riktigt amatör på foder och har aldrig fodrat med detta.

Det beror ju på varför du ger lucern.

Innehåller höet för lite protein kan det vara idé att byta bort en del hö, speciellt till en häst som inte kräver så mycket energi.

Men som sagt, det beror på vad du har för foderstat i övrigt, och varför du vill ge lucern.

Jag har köpt Green Power Lucerne och gav 100 kr för 20 kg (hackat strå). Jag valde detta lucerne eftersom det ger mer för pengarna om man räknar protein/kg är vad kraffts gjorde.

Jag ger lucerne för att ge pållen mer grovfoder och minska ner på kraften.

Pållen får mer att tugga på om man ger hack, och mao lite mer pyssel.

jag har bestämmt mig för att ge lucernstrå eller vad det heter nu som komplement till vårt antagligen för dåliga hösilage.
Utöver det fordar jag med videbäk hestekraft fast jag inte tycker omatt det finns vitlök i!
Undrar föresten om ngon vet hur mkt vitlök den innehåller står inte i innehållsförtäckningen:crazy:

Någon som har dåliga erfarenheter av lucern?
//lollo

Jag har tyvärr det eftersom min gamling fått kolik ett antal gånger av det. Dock ej min unge man som tålde det utmärkt och mådde väldigt bra av det.

Det är en baljväxt och ett annat namn är alfalfa. Innehåller mycket protein som många nämnt och är bra för muskeluppbyggnad. Min unge fick en fruktansvärt snygg överlinje och mår mycket väl av det. Ger man det i hackad form ska man vara försiktig om man har en häst med anlag för fång då det oftast är behandlat med melass för att bli smakligare. Det finns melassfri också men är lite svårare att få tag på åtminstone här i Nordvästra Skåne.

ok vad bra jo jag är faktiskt lite orolig över det där med melassen, jag har redan kreftfoder som innehåller mycket melass (hestekraft) därför är jag lite orolig, jag mitt nötta ger betfor ca 3 dl torr morgon,kväll också det är kanske inte bra?

Hur lång tid tar det för en häst att få den fina linjen som du sa? min häst ska nämligen tävla from den 6 apr honm behöver ju hullet då .
Jag började ge henne det för tre dagar sen.

Det är väldigt olika hur fort det går för hästen att bygga muskler. Beroende på tas, hur lättfödda de är och hur fort de bygger muskler. För min unge tog det lång tid eftersom han är svårfödd (1/4 fullblod resten halvblod).

Sedan vad gäller sockermängd är det ju också olika. Jag själv är vän av betfor. Tycker att det är bra för magen. Jag är inte speciellt rädd för socker då hästar av naturen är bra på att bryta ned detta. Det finns ju mycket socker naturligt i gräs. Dock som sagt ska man ju vara väldigt försiktig när det gäller fånghästar och en del blir ju lite toppade av blodsockerhöjningen.

Har du möjlighet så hör en sväng med HelenaHandberg som är en fena på fodring. Kanske Helena läster?

Hej!

Har läst alla era svar om Lucern. Jag har nyss köpt ett fullblod och har gett hon lucern för att han ska "äta upp sig" och som grund för ett bygga muskler. Intressant att läsa alla era inlägg! Några mer tips om lucern? Jag har hört att det är bra attt lägga det pelleterade i blöt eftersom någon hade fått det i halsen och det hade svällt?!

Jag blötlägger alltid foder som är pelletrerat. Räcker oftast med 1 timme men mitt ligger längre än så. Oftast 12 timmar.

Min häst älskar när de blir gröt av det.

Någon som har dåliga erfarenheter av lucern?
//lollo

nej, inte jag iallafall. jag har gödit upp tunna hästar med lusern till ett bra resultat.de har blivit runda och musklade med det.

(göder just nu båda mina pga att de tunnat ur)

Sent omsider svarar jag på detta. Jag har både goda och dåliga erfarenheter av lucern. Goda till min fånghäst som verkar hålla sig frisk på hö och lucern.

Dåliga på min 32-åring som inte tål lucern. Trodde från början att det var kolik han fick men en konstig kolik. Tror numera att han får njurstensanfall. Läste en artikel om gamla hästar där man avrådde från lucern pga hög kalciumhalt som kan orsaka njurstenar. När jag frågade Krafft svarade man där att så kunde det vara. I Danmark, sa den tjejen, avråder man starkt från lucernanvändning till gamla hästar.

Vara hur det vill med det på honom funkar det i alla fall inte. Har försökt tre gånger. Går bra i början men rätt vad det är kommer det ett anfall. Tyvärr!

*KL*
Lånar den här tråden lite ist för att starta en ny :)

Jag kommer ev inte att kunna få analys på hösilaget vi får, och såfall, är det dumt att fodra med lite lucern 'för säkerhets skull'?

Hästen är ett arabsto, lättfödd och rids ca 1 h /dag, hoppträning 1 dag i veckan, samma med dressyr. Ja, normalt arbete skulle jag väl kalla det :)

Hon får väl i sig ca 8-9 kg silage, och jag vill nog inte byta ut ngt mot lucern, utan har mer tänkt att ge lusern utöver silage givan.

Hur mycket är lämpligt att ge? Vilken sort är bäst?

Liknande trådar

Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 179
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
453
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka