Sv: Lucern

det är aldrig farligt att fodra med lusern när man är osäker på grovfodrets innehåll. då vet man ju till viss del vad de får i sig iallafall.

jag har gjort så till min arab och vbl.

Ok! Hur mycket tycker du att man ska ge? Jag kommer nog att ge hack. Och vilka sorter är bra?

vet inte, men själv ger jag 1½kg lusernpellets till mina 1½ kg ca 2liter

Senast ändrad av en moderator:

lucern finns som både i stråform och pelletsform i kraffts sortiment så man kan ju välja själv vad man vill ha :P

Bäst eller inte beror väl på vad du är ute efter. Det finns andra fabrikat med lucernhack som innehåller mer protein än krafft's, och kanske även billigare. Men för min häst har Kraffts lucernhack funkat kanon.

Kraffts lucern klassas som råvara, och innehåller 5% melass för pelletsen, 15% för hackade strån. Melassen funkar som bindare av blad och hålla ihop pelletsen, enligt svar från Krafft då jag kollade. Eftersom det är en råvara deklareras inte innehållet på säcken.

Tar man andra sorter, som t ex Hippo Alfa (med högre proteinhalt) är det inte bara lucern som serveras, utan ett blandat foder. Innehållsförteckning här:
http://www.svenskafoder.se/dj/sort/hast/pdf/alfa.pdf

KL

Lånar denna tråd lite igen. Orkar inte leta igenom alla lucerntrådar.

Ger just nu en av mina araber lucernpellets. Har fått hem honom nyligen och på sitt förra ställe fick han skitdåligt med mat sista månaderna så han är väldigt smal.

Nu är min fråga, hur mycket lucernpellets kan man ge (vänjer ju in med mindre naturligtvis)? Och hur mycket hö motsvarar 1 kg (torr) lucernpellets?

Förutom det så får han så mycke hösilage han vill äta ( blir ca 14 kg) Krafft 125, havre+korn, betfor, olja och shy-feeder B. Nu i lite mindre mängder, höjer sakta men säkert. Vågar ju inte ta i för mycket.

Har själv inte läst igenom hela tråden, men hur länge räcker en bal, om man ger hästen.. kanske tre nävar om dagen?

Tackar, men, eh .. jag som håller på att räkna ut foder kostnader; borde jag räkna på kanske .. tre månader? :) eller mer?

Om du bara ger tre nävar om dagen - behövs det verkligen då? Om du bara ger som godis eller belöning finns det billigare alternativ.

Immer

Jag hade tänkt mig detta foderstat varje mål;
0,5 kg müsli
0,5 kg korn
3 dl betfor
1 näve lucern, hackat strå
3 kg hö

Vad får han idag när han står på ridskolan? Och tänk på att du bör analysera höet för att kunna räkna ut vad hästen behöver för tillskott. Om du får tag i riktigt bra hö kanske du inte behöver ge kraftfoder?

Immer

Idag får han (varje mål);
1 kg korn
1 kg havre
5 dl betfor
4 kg hö

Jo, jag har också tänkt lite på det, men eftersom jag sitter och räknar på kostnaderna så har jag tagit kraftfodret som förslag.

Det viktigaste är att man ger en bra grund med grovfoder.

Hur många mål får han per dag? 3-4 kg havre och detsamma med korn --- det låter väldigt mycket....
Tänk efter vad du har för syfte med alla kraftfodersorter du ger, ta bort det onödiga och vips så har du en bättre ekonomi och en mer välmående häst... :idea: haha.
Skämt åsido: mina tips är :
*Analysera höet.
*Minska kraftfodermängden.
*Håll koll hur hästen mår.

Jo, men haha, ojdå.
Nu är det så att jag och Immer *vips* började snacka om en häst som vi ev. ska köpa, och det är hans nuvarande foder då han står på ridskola och går ca. 2-4 timmar om dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 179
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
453
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat