Sv: Lucern

IQ badboll? (x
Nej, men foderstatet som jag sedan uppgav innan det
är det foderstatet jag ungefär skulle ge om han blir min..
Det har ju som sagt med höets värde att göra, som ni säger!

Sökte runt lite bland tidigare trådar och det verkar som att folk brukar ge mellan 1 och 2 kg lus.pellets till sina pållar.
I jämf. med hömängd så antar jag att det beror helt på vilka värden du har på ditt hö...
Kraffts Lusern Pellets innehåller /kg torrt:
8,5 mj
105 g smbrp (protein) -- mycket mer än i vanliga hövärden
Ts: 88% (jämför med hö på 84%)

Har inte analysen här, men det är ett bra hösilage vi har minns jag. Och det är ju tur, för han är som sagt väldigt smal och kantig och hemskt muskelfattig.
Han hinner få i sej ganska mycket, men inte så mycket som jag skulle vilja :angel: men då kan han ju få rätt rejält med lucern också.
Tack så mycket :bump:

Ja det är det förstås alltid.
Det jag menade är att det är lite skillnad på motionen på en ridskola 2-4 h och vardagsridning... :p

delvis kl*
Vad gäller "nya" foderstaten låter det som lite mer rimliga mängder. ;)Om jag ska tillägga nåt är det att han kanske fortfarande kan gå på 4 kg hö? Och som jag skrev förut så måste man ha ett syfte med allt man ger hästen och några nävar lusern kanske inte ger så mycket effekt?
Det är svårt (läs: snudd på omöjligt) att veta utan analys.

några nävar lusern kanske inte ger så mycket effekt?

Precis det jag menade - om det inte behövs, och inte ger så stor effekt, så kan man ju låta bli att köpa lucern och därmed spara de pengarna.

Det är svårt (läs: snudd på omöjligt) att veta utan analys.

Just. Jag trodde att jag kunde "fodra med ögat" men synen har väl blivit sämre med åren :D så hästarna blev för tjocka förra vintern. Den ena fick fång i maj, troligen beroende på ett för hastigt foderbyte i kombination med övervikten.
I år har jag analyserat hösilaget.....

Immer

Jag har tyvärr det eftersom min gamling fått kolik ett antal gånger av det. Dock ej min unge man som tålde det utmärkt och mådde väldigt bra av det.

Det är en baljväxt och ett annat namn är alfalfa. Innehåller mycket protein som många nämnt och är bra för muskeluppbyggnad. Min unge fick en fruktansvärt snygg överlinje och mår mycket väl av det. Ger man det i hackad form ska man vara försiktig om man har en häst med anlag för fång då det oftast är behandlat med melass för att bli smakligare. Det finns melassfri också men är lite svårare att få tag på åtminstone här i Nordvästra Skåne.
Menar du den som heter light? Är den utan melass?

Sent omsider svarar jag på detta. Jag har både goda och dåliga erfarenheter av lucern. Goda till min fånghäst som verkar hålla sig frisk på hö och lucern.

Dåliga på min 32-åring som inte tål lucern. Trodde från början att det var kolik han fick men en konstig kolik. Tror numera att han får njurstensanfall. Läste en artikel om gamla hästar där man avrådde från lucern pga hög kalciumhalt som kan orsaka njurstenar. När jag frågade Krafft svarade man där att så kunde det vara. I Danmark, sa den tjejen, avråder man starkt från lucernanvändning till gamla hästar.

Vara hur det vill med det på honom funkar det i alla fall inte. Har försökt tre gånger. Går bra i början men rätt vad det är kommer det ett anfall. Tyvärr!
Har du någon idé vad jag ska ge mitt gamla sto? Hon hade ju svår fång i sommras och behöver upp i hull. Jag tycker det fungerar så bra med lucern. Men nu vet jag inte om jag vågar fortsätta ge henne det.

KL

Fick ett tips om att ge lucern till min sköthäst. Men när jag läste i tråden verkade det vara mest för smala hästar. Min sköthäst är ganska tjock och jag bad om råd på hur man bantar dom på ett bra sätt. Då tipsade hon om lucern och sa att hästen kanske fick i sig för mycket energi som blev till fett, och att man skulle ge mer protein. tex lucern.
Någon som vet om detta funkar? Jag tyckte det lät bra men kan verkligen INGENTING om foder, så jag skulle vara tacksam för lite råd!:bow:

Blöta lucern hack?

Tänkte bara ställa en relaterad fråga.

Min och en annan häst i stallet får lucern hack. Hon blötlägger hans mat, långt innan. Jag gör det inte, men det är antingen blandat med müsli och/eller fibergi eller så ges det med blöt betfor.

Förstår att man ska blöta pelletsen, men behövs hacken blötläggas?
Eller är det bara om man inte vill att hästen ska äta det för fort? Den är ju rätt torr om man får bara den.

Finns alla näringsämnen kvar om det varit blötlagt i strax över tolv timmar?
Hur mår kornkrossen om den varit halvblöt så länge? (Den delen av kornet som legat närmast lucernen ser inte så fräsh ut)

/Carro

Har du någon idé vad jag ska ge mitt gamla sto? Hon hade ju svår fång i sommras och behöver upp i hull. Jag tycker det fungerar så bra med lucern. Men nu vet jag inte om jag vågar fortsätta ge henne det.

Min häst har också haft svår fång och är väldigt känslig, men lucern funkar kanon! Hon får bara hö och lucern - inget kraftfoder - och det går jättebra! Hon håller på att bygger hull och muskler nu på det utan problem.
Hon får 3,5 liter hackat strå X 3.

Urkäkta att jag frågar, men på ett ganska dåligt hö, räcker det med mineraler i lusernpelletsen?
Jag funderar på att ge mina kusar en C och en D-ponny som ska bygga upp sej : Hö (ganska dåligt)
Havre/kornkross
Lusernpellets

+ ev. tillsatta Mineraler????

Jag är rädd för att överdosera i mineralerna och det kan ju leda till stora förödelser. Luddigt uttryckt när jag inte har analys på höet men om ni kan , förök svara...

Min 5 åring fullkomligt älskar lucern. Hon var lite tunn och väldigt muskelfattig när jag köpte henne sent förra sommaren. Hon har nu musklat på sig fint och det mesta är faktiskt tack vare lucernen. Den är verkligen kanon för henne som är svårfödd.

Liknande trådar

Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 179
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
453
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat