Lucern till gammal häst

bubbel

Trådstartare
Är det något man ska tänka på när man vill ge lucern till en gammal häst (24 år). Jag har uppfattat att det ger mycket kalcium, men måste man justera det? Hur mycket kan man ge ungefär?

Sedan har jag hört ett rykte om att lucern skulle göra att tjocktarmen blev inflammerad och förgiftad :confused: Aldrig hört talas om något liknande... jag har inte själv hört det från tjejerna men ska givetvis fråga nästa gång jag träffar dom. Tänkte bara höra här vad ni tror om sanningshalten i påstående.

Sv: Lucern till gammal häst

Sedan har jag hört ett rykte om att lucern skulle göra att tjocktarmen blev inflammerad och förgiftad
:rofl:Det var roligt sagt ! :D

Nä, du behöver inte tänka på något speciellt.Lusern räknas ju som grovfoder, så ge på du.

Nä mkt kalcium gör inget. Har du höanalys och ser att det är ok skulle du kunna välja ett mineralfoder som har lite lägre ca/p kvot för att få i hästen lite mer fosfor om den inte äter spannmål. Äter den mkt spannmål i får den i sig tillräckligt med fosfor iaf, extra Ca är inte farligt. Typ kraffts gröna (har jag för mig) är till för hästar som äter mkt Ca-rikt grovofder, det brukar passa fint om hästen äter nästan bara hö, silage eller lucern.

inga kommentarer till detdär med inflammationerna:D

Kolla över foderstaten, behövs det så är det enkelt att balansera upp Ca med fosforbalans (biofarmab tillverkar, säljs t ex hos Granngården).

Till er båda:

Tack för tipsen! Jag letade runt lite på nätet efter nått som ger fosfor ifall det visar sig på analysen (är inte tagen än) att han behöver mer fosfor... men det var jäkligt luddigt att hitta, men nu vet jag :idea:

Lucern kan ges som enda grovfoder. För att få i hästen tillräckligt med fosfor använder du enklast något av de färdigtillverkade mineralblandningarna som finns i rekommnderad dos. Viktigt för skelettets hållbarhet att tillräcklig mängd fosfor och calcium ges.

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 893
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220
Trav Hur seriöst anser ni att det är nuförtiden? Jag hade som dröm i yngre dagar att få köra lopp. Mitt första sommarjobb var i ett travstall...
Svar
15
· Visningar
3 058
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka