Lucern % olja

Lycanthrope

Trådstartare
Har köpt lucern (hackad strå) och olja till benranglet.

Hur mycket bör jag ge henne?
Ska jag öka sakta? Hur mycket?

Sv: Lucern % olja

Lucern är ett grovfoder och snällt mot magen, känner till flertalet hästar som gått på fri tillgång på lucern. Själv skulle jag öka upp givan succesivt, men läste ett inlägg här på foder för inte alls länge sedan att man inte behöver vara lika försiktig med invänjning av lucern som av kraftfoder i övrigt.

Olja har jag dålig koll på, låter någon annan svara för det.

Hur mycket du bör ge till just denna häst beror ju helt på dess behov och grovfoderanalysen.

Har köpt lucern (hackad strå) och olja till benranglet.

Hur mycket bör jag ge henne?
Ska jag öka sakta? Hur mycket?

För att svara på det behövs svar på storlek (vikt), arbete och vilket annat foder (hö/hösilage/halm) hästen äter. Samt analys på detta.

Hackad strå blir ju ganska stora volymer om man t ex skall ge 1 kg per dag. Jag har haft svårt att få mina hästar att äta upp allt och har haft bättre resultat på pelleterat foder. Många är rädda för det men jag har sällan haft problem utan delat upp givorna och gett ihop med betfor en stund efter grovfodret.

Jag vet inte vad hon väger, men hon är 163 hög, ganska smäckert halvblod, mycket fullblod i.
Har inte värdena på hösilaget i huvudet men det var bra värden för hästen. Hon får 12 kg om dagen, hon äter inte mer än 11-13 kg.. :crazy: Däremot kraftfoder av alla de slag, även lucern då, det slinker gladeligen ner.

Hon rids inte alls just nu pga en hovspricka och jag vill att hon ska gå upp i vikt mer först.
Hon promeneras lite och tränar lite nh och så men inget jobb.

Hon åt gladligen av lucern när jag gav henne lite idag.

Ang olja så sa min veterinär när hon var ute sist att man kan ge upp till 3 dl om dagen.
Ger du mer så är risken stor att din häst blir lös i magen.
Jag har haft samma problem som dig med en mager häst.
Han får nu ca 1 kg lucern om dagen och ca 1 dl olja och det håller han sig väldigt fint på:)

Lycka till med din häst:)

Jag vet inte vad hon väger, men hon är 163 hög, ganska smäckert halvblod, mycket fullblod i.
Har inte värdena på hösilaget i huvudet men det var bra värden för hästen. Hon får 12 kg om dagen, hon äter inte mer än 11-13 kg.. :crazy: Däremot kraftfoder av alla de slag, även lucern då, det slinker gladeligen ner.

Hon rids inte alls just nu pga en hovspricka och jag vill att hon ska gå upp i vikt mer först.
Hon promeneras lite och tränar lite nh och så men inget jobb.

Hon åt gladligen av lucern när jag gav henne lite idag.

Ok. Återkom med värden på silaget och vilket ts.

Jag ger min isis ett drygt kilo lucernhack och 1 dl olja. Men när han var som tunnast och jag behövde få upp honom snabbt, gav jag ett drygt kilo lucern och 2,5 dl olja (i ca tre veckor).

Har hört att man kan ge ca 1 dl olja/100kg häst men inte mer än 1dl åt gången (annars kan hästen inte ta tillvara på det).

Jag tycker föresten inte att det blir så stora volymer av 1kg hackat strå lucern, det är absolut överkomligt!

//julia

Hur många liter lucernhack blir ett kg? :)

Jag slängde i 2 liter i bunken idag, det väckte ju ingenting alls :eek:

Det verkar drygt iaf ^^

lånar tråden lite, då det handlar om samma som jag med undrar över...

då pållen har proteinbrist köpte jag lucernpellets idag. men det vra inte populärt alls, utan han ville inte äta upp maten... :/ så nu undrar jag om man kanske ska prova hackat istället. men det sägs ju att det är mkt i volym osv.. han kommer få ca 1,5 kg per dag, ngn som vet hur mkt det blir ungefär ?
deras magsäckar är ju rätt små så man vill ju inte proppa i dem för mkt.. :(

provade att hälla lite betforvatten och morötter över luernet idag (pellets) men icke.. är olja bra ifall de har proteinbrist eller det hjälper ingte mot de ? har hört att det ger mer energi.. men de behöver han inte precis.

Jag gillar inte alls att ge pellets, men det blir ju mindre mängd att få i dem iaf!

1 kg lucern hack är väldigt många liter! Det väger ju mindre än hö verkar det som :eek:
Men det verkar som att de tycker om det.

Det bästa är ju att väga då man kan få lite olika resultat från bal till bal. En 20-liters murarhink rymmer 3-4 kg om man packar rätt hårt.
Men det varierar en smula som sagt. Det är ju bara att hänga först tomma hinken på hövågen (för en sån har väl alla?) och sen väga med lusernet i och dra bort hinkvikten.

Mitt fullblod har fri tillgång på lusern i boxen (högdräktig), och det har hon även haft vissa år när vi haft dåliga värden på grovfodret.
Hon har ätit uppmot 5 kg/dag (hack).

det har jag svårt att tro.
när jag packar en 12 liters hink väger det typ ingenting. knapt 1 kg. så om du inte vakumpackar dina hinkar kan det absolut max vara 2 kg...

Och det har jag inte svårt att tro då jag väger var och varannan dag.. Hinken väger 1,5 kg och vågen visar på 4,5-5 kg när jag packat hinken. Och vågen visar korrekt, vi har flera stycken..
Jag kan ta bildbevis om du inte tror mig;)

Hej:) jag ger en 10 litershink med lusern i boxen på kvällen. Det är lagom till min häst som också är lite tunn, har börjat se resultat redan..(har gett i lite mer än en månad)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 102
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 556
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 228
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka