Lucern frågor

K

kirre85

Har ett varmblod som är svår musklad och tunn.
Fick tips om att ge stråhackad lucern. Men på va sett skiljer de sig från Lucern i pellets form?

Sen har jag fått lite olika bud om man ska ha i pellets form,en del säger att man ska blötlägga för lättare upptag och en del säger att man ska ge torrt för att han ska ta upp bättre... och grön som man är så blir man lätt förvirrad,.

Sv: Lucern frågor

Näringsmässigt är det ingen skillnad. Strå tar ju längre tid för hästen att äta upp, mina står gärna och pillar i sig lite då och då.

Pelletsen bör man absolut hälla på vatten över innan servering för att inte riskera att hästen för foderstrupsförstoppning. Det har alltså inte med upptaget att göra, utan att lusernpellets sväller upp ganska mycket och väldigt fort. Jag häller på vatten precis innan de ska äta, annars blir det bara en sörja.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 309
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 406
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar