Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tillståndet är ärftligt och ger en högre risk för att det utvecklas problem L7-S1 området (typ 8 ggr högre risk). Övergångskotan kan inte behandlas, men det är av ännu större vikt att hålla en sådan hund i god kondition och den bör självklart ej gå i avel och bör undvikas att användas i påfrestande träning som till exempel skyddsarbete då det kan öka risken för problem.Min unghunds kullbror har fått diagnosen LTV vilket är så jäkla tråkigt för både hunden och ägaren
Vad innebär egentligen diagnosen och är den genetisk?
Tack för svar min hund och syskonen visar inga symptom på besvär, förhoppningsvis räckte det med att en fick det... Min uppfödare tycker inte vi behöver röntga ryggen specifikt men Jay funderar på att göra det ändå då vi främst tänkt syssla med agility och drag och det är ju inte de mest stillsamma sporterna...Tillståndet är ärftligt och ger en högre risk för att det utvecklas problem L7-S1 området (typ 8 ggr högre risk). Övergångskotan kan inte behandlas, men det är av ännu större vikt att hålla en sådan hund i god kondition och den bör självklart ej gå i avel och bör undvikas att användas i påfrestande träning som till exempel skyddsarbete då det kan öka risken för problem.
Jag hade också velat röntgat med tanke på att både agility och drag kan påfresta ryggen. Sen behöver det inte utesluta det ena eller andra, men då vet man i alla fall och kan jobba förebyggande.Tack för svar min hund och syskonen visar inga symptom på besvär, förhoppningsvis räckte det med att en fick det... Min uppfödare tycker inte vi behöver röntga ryggen specifikt men Jay funderar på att göra det ändå då vi främst tänkt syssla med agility och drag och det är ju inte de mest stillsamma sporterna...