fryckan

Trådstartare
Min unghunds kullbror har fått diagnosen LTV vilket är så jäkla tråkigt för både hunden och ägaren :(

Vad innebär egentligen diagnosen och är den genetisk?

Min unghunds kullbror har fått diagnosen LTV vilket är så jäkla tråkigt för både hunden och ägaren :(

Vad innebär egentligen diagnosen och är den genetisk?
Tillståndet är ärftligt och ger en högre risk för att det utvecklas problem L7-S1 området (typ 8 ggr högre risk). Övergångskotan kan inte behandlas, men det är av ännu större vikt att hålla en sådan hund i god kondition och den bör självklart ej gå i avel och bör undvikas att användas i påfrestande träning som till exempel skyddsarbete då det kan öka risken för problem.

I Finland röntgar man ryggen på min ras. De kan få olika grader på LTV. Får man det i Sverige också? I min ras avlas det iallafall på grad 1..

Tillståndet är ärftligt och ger en högre risk för att det utvecklas problem L7-S1 området (typ 8 ggr högre risk). Övergångskotan kan inte behandlas, men det är av ännu större vikt att hålla en sådan hund i god kondition och den bör självklart ej gå i avel och bör undvikas att användas i påfrestande träning som till exempel skyddsarbete då det kan öka risken för problem.
Tack för svar :) min hund och syskonen visar inga symptom på besvär, förhoppningsvis räckte det med att en fick det... Min uppfödare tycker inte vi behöver röntga ryggen specifikt men Jay funderar på att göra det ändå då vi främst tänkt syssla med agility och drag och det är ju inte de mest stillsamma sporterna... :grin:

Tack för svar :) min hund och syskonen visar inga symptom på besvär, förhoppningsvis räckte det med att en fick det... Min uppfödare tycker inte vi behöver röntga ryggen specifikt men Jay funderar på att göra det ändå då vi främst tänkt syssla med agility och drag och det är ju inte de mest stillsamma sporterna... :grin:
Jag hade också velat röntgat med tanke på att både agility och drag kan påfresta ryggen. Sen behöver det inte utesluta det ena eller andra, men då vet man i alla fall och kan jobba förebyggande.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 116
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
516
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka