LRF vill stoppa bärplockare

(SR Norrbotten)
, , Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland annat bärplockning, skidåkning och ridning. LRF vill begränsa allemansrätten (1:37) 2011-01-05 Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland...

Läs mer...

Sv: LRF vill stoppa bärplockare

Vid snösmältning och tjällossning så kan även en sådan väg ta skada av ridning.

Ja absolut, men det kan ju vara svårt att säga vad som skadar mest i dessa lägen, bilar eller hästar

Det klart, ligger det ett travstall alt ridskola i änden på "exempelvägnen" med typ 20-40 hästar som rör sig varje dag för att komma till skog/träningsslinga blir det mer slit, än om det rider ett par från kollektivstallet på mitten, med tio hästar

Men det är iaf vad jag menar med en "grusväg"

.... om det rider ett par från kollektivstallet på mitten, med tio hästar

Det kan bli djupa spår från bara en häst om det vill sig illa och vägen har en blöt dag.
Särskilt i mitten där vägen ofta är litet mjukare än i hjulspåren.
Bilar plattar liksom till vägen och hästar gör hål i den.
När vår väg är nyskrapad så blir den slät och fin av hjulspår från bilar men det blir den inte av hästhovar.

Jag ser att du, precis som många andra, inte riktigt förstår hur en grusväg fungerar.
Och det är ett av problemen med ryttare som ger sig ut på vägarna.
"Men jag rider ju bara här i kanten" är en vanlig ursäkt.
Det är bara det att just kanten är det som INTE skall gå sönder för då blir vägen smalare och ägaren måste dika upp det som hästarna trampar ner i diket.

Det kan bli djupa spår från bara en häst om det vill sig illa och vägen har en blöt dag.
Särskilt i mitten där vägen ofta är litet mjukare än i hjulspåren.
Bilar plattar liksom till vägen och hästar gör hål i den.
När vår väg är nyskrapad så blir den slät och fin av hjulspår från bilar men det blir den inte av hästhovar.

Jag ser att du, precis som många andra, inte riktigt förstår hur en grusväg fungerar.
Och det är ett av problemen med ryttare som ger sig ut på vägarna.
"Men jag rider ju bara här i kanten" är en vanlig ursäkt.
Det är bara det att just kanten är det som INTE skall gå sönder för då blir vägen smalare och ägaren måste dika upp det som hästarna trampar ner i diket.

Jag menade att stallet ligger "mitt på vägen" och är således med i vägföreningen och har rätt att nyttja den.

jag vet hur vägar fungerar, jag har bara inte upplevt att det är specifikt hästar som utgör det stora problemet. Men jag kanske har haft häst hos mindre nogräknade markägare alt. relativt hästglesa områden

Men om stallet ligger längs vägen och företrädare för stallet är med på vägföreningens möten är ju det snarare ett "inomhusmål" i vägföreningen än ngt som har nåt att göra med allemansrätten.

Jag läste det som att "10 hästar rider på mitten av vägen".
Med litet otur så kan det bli djupa hål på en grusväg efter en häst.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
917
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Regeringen enades på torsdagen om en proposition för ökat djurskydd. Bland annat föreslås ett förbud mot tidelag samt starkare skydd för...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) vill göra ändringar i allemansrätten, bland annat för att förhindra att ridklubbar ska kunna...
2
Svar
21
· Visningar
3 354
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits