LRF vill stoppa bärplockare

(SR Norrbotten)
, , Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland annat bärplockning, skidåkning och ridning. LRF vill begränsa allemansrätten (1:37) 2011-01-05 Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland...

Läs mer...

Sv: LRF vill stoppa bärplockare

Fast är man själv med och betalar via staten så han man ju rätt att rida där.

Fast är man själv med och betalar via staten så han man ju rätt att rida där.

Jo så är det ju.
Med statsbidrag på vägen så får alla rida och köra bil o.s.v. på den vägen.
Staten betalar ju då väghållaren för att just hålla vägen öppen för allmänheten.

Jo klart..

Jag tänkte nog på privat privat väg, en ägare, uppfart eller genomfartsväg

Vägar utan skylt då? Enskild ändå va?

Poängen var dock inte vem som förstörde vägen utan att man inte ska peka ut att en viss grupp (och oavsett om alla förstör eller inte) ska vara med och betala utan att ska man ens diskutera ersättning så ska man göra det från de som förstör eller ingen och på individnivå (möjligen stallnivå).

Jag pekar ut gruppen ryttare men det förstår du väl själv att jag enbart menar de som nyttjar privata vägar utan att höra med ägaren, eller som inte tycker det blir slitage, eller som inte heller vill vara med, om önskan finns, att betala visst underhåll.
Det finns ryttare som bara rider i ridhus, på en anläggning, eller på tillåtna privata vägar etc, jag menar verkligen inte att de ska vara med att betala.Det ska den göra som står för slitaget, om det nu är så att mark, eller då privatavägägaren önskar.

Men om du menar att det är fel att paka ut ryttare och deras slitage som grupp vid uteridning så ser jag inget fel i det, går inte att jämföra slitagemässigt i det stora med någon annan motionsgrupp som har tillåtelse att vistas i naturen.

Halv knapp

Är det ett vanligt problem att ryttare rider sönder grusvägar? Jag har haft häst/ridit i snart 35 år, aldrig frågat eller sett några skador på vägar.

Dock har vissa ridit på vall och skogsplanteringar som orsakat irritation, vilket jag har full förståelse för

Det är alltid fel att peka ut någon grupp, vet ställen där folk håller på att bli tokiga på skidåkare som klipper sönder stängsel, på enduro/motorcyklar/mopeder som tagit området i besittning. Man kan liksom inte göre en lag eller bestämmelse utifrån en grupp utan den måste vara generell i så fall.

Senast ändrad:

Ja jag har samma upplevelse, det folk upplever som förstörande är inte direkt grusvägarna (störande möjligen om man rider förbi någons hus). Däremot är blir folk arga (och med all rätt) om man rider sönder stigar eller vallar. Med ett leende och lite pengar kan man få bra relationer och tillstånd att rida på längs med åkrar etc.

Halv knapp

Är det ett vanligt problem att ryttare rider sönder grusvägar? Jag har haft häst/ridit i snart 35 år, aldrig frågat eller sett några skador på vägar.

Det beror på vad man menar med skador eller rider sönder.Jag anser att det kan räknas som rida sönder om det blir avtryck, alltså hovspår som rular vägen så att den blir ojämn och det inte rinner av vatten, eller går att cykla på den.Och att det då behövs skrapning för att fixa till det.

Och hur vanligt det är beror såklart på väderlek, hur man rider men också på hur vägen är gjord.Och när på året.

Över lag är det nog så att privata vägar har sämre hållbarhet för påfrestningar, och det är ju inte så konstigt.

Senast ändrad:

Givetvis kan hästar orsaka skador i synnerhet när det är lerigt, men som sagt de är inte de enda. Och är det en enskild väg som används för att köra traktor oavsett väderlek så är skador från andra källor försumbar.

Det behöver inte vara lerigt för att det ska bli spår och trampskador.

Och en traktor kör i spåren, hästhovar rör sig överallt och det blir andra spår.

Det är alltid fel att peka ut någon grupp, vet ställen där folk håller på att bli tokiga på skidåkare som klipper sönder stängsel, på enduro/motorcyklar/mopeder som tagit området i besittning. Man kan liksom inte göre en lag eller bestämmelse utifrån en grupp utan den måste vara generell i så fall.

Du pekade ju själv ut tunga motorfordon som vägförstörare.

Jag förstår inte riktigt längre hur du ställer dig i frågan men jag står fast, privata vägägare ska ha rätt, om de så önskar, att få viss ersättning för att ryttare rider där om det på vägen blir trampskador som behöver åtgärdas för att vägen ska hållas i skick.

Det borde ju då även täcka in vägar som körs på av t ex timmerbilar etc, så att man måste tillfråga markägaren innan man nyttjar vägarna.

.

Men är det vekligen så att timmerbilar inte frågar markägarna?
Även om det inte är vår skog som ska ut så ringer timmerbilsföraren alltid till oss innan och stämmer av om vägen för dagen håller.
Och ägaren till timmret lägger ut grus på vägen för att de får använda den.

Det beror på vad man menar med skador eller rider sönder.Jag anser att det kan räknas som rida sönder om det blir avtryck, alltså hovspår som rular vägen så att den blir ojämn och det inte rinner av vatten, eller går att cykla på den.Och att det då behövs skrapning för att fixa till det.

Och hur vanligt det är beror såklart på väderlek, hur man rider men också på hur vägen är gjord.Och när på året.

Över lag är det nog så att privata vägar har sämre hållbarhet för påfrestningar, och det är ju inte så konstigt.

Du verkar ha svårt att läsa vad jag skriver, jag har gång på gång påpekat att ska man ha regler om ersättning för förstörda vägar ska det gälla alla och på individnivå inte peka ut en grupp som ska ersätta. När sa jag att hästar inte kunde förstöra?

När det är så mjukt att det blir avtryck av hovar blir det vanligen avtryck av i stort sett allt. Är marken mjuk så är den mjuk för alla. Och ska man kräva ersättning för att det blir hovavtryck (fotavtryck etc) så ska de vara av mer bestående slag och inte försvinna när nästa fordon/gångtrafikant passerar.

Hovavtryck?

Nä inte "förstör" väl det vägen? Alltså en normal svensk grusväg
Grusv%C3%A4g.jpg

Jag tror nog ginnies syftar på enklare anlagda privata skogsvägar för att ta sig ut till en åker eller ett hygge, dessa kan mycket väl bli leriga å andra sidan används de mest av jordbruksmaskiner och är de från början i dåligt skick och mjuka så lär alla spår av häst försvinna bara man kör med en traktor. Jag har svårt att föreställa mig riktiga bilvägar som tar stryk. Har ridit på många där man rider regebundet occh där man inte kan se några spår av hästar oavsett väglag.

Beroende på hur man rider/kör så kan en grusväg "förstöras". Vägen du visar på bilden är antagligen en ordinär landsväg anlagd enligt/med makadam, sladdad och saltad osv ett antal gånger, dvs en tåligare väg. En vanlig privat grusväg består (i bästa fall) av oika lager grus, med det finaste längst upp. En hästhov kan gäva upp ett ordentligt tag med grus och river även upp det större materialet.

Vi (samfällighet) fick en gång en fin grusväg förstörd av en travtränare som fick för sig att använda vår slinga om 2-3 km som träningsrunda. Ganska snart var det omöjligt att cykla på den. Grova stenar och knöggel överallt. Så det blev att sätta upp en bom. :(

Det är inte bara en ekonomisk fråga med åverkan av hänsynslösa ryttare/kuskar. Även om man skulle få ersättning för slitage och förstörelse, så kan man ju behöva använda sin väg utan begränsning, se sina planteringar gro och växa utan skador osv.

LIA

Jag tänkte väl!

Jag är med på att "känsliga" vägar kan ta skada vid stor påfrestning

Jag har stulit bilden på nätet:o

Det var mer ett exempel på vilken "typ" av väg jag tänker på. Alltså en helt vanlig "grusväg" som har en "vägförening" och en gul/röd skylt. Kan gå mellan två större vägar eller vara återvändsvägar

Vid snösmältning och tjällossning så kan även en sådan väg ta skada av ridning.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
917
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Regeringen enades på torsdagen om en proposition för ökat djurskydd. Bland annat föreslås ett förbud mot tidelag samt starkare skydd för...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) vill göra ändringar i allemansrätten, bland annat för att förhindra att ridklubbar ska kunna...
2
Svar
21
· Visningar
3 354
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama