LRF vill stoppa bärplockare

(SR Norrbotten)
, , Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland annat bärplockning, skidåkning och ridning. LRF vill begränsa allemansrätten (1:37) 2011-01-05 Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland...

Läs mer...

Sv: LRF vill stoppa bärplockare

Nja, då kommer vi raskt att hamna i en gråzon :(

Titta redan nu där surgubbar stänger av skogsvägar, jagar folk med gevär eller försöker skrämmas med hundar, lastbilar och traktorer...

Om marken blir förstörd så är det inget konstigt om de blir sura surgubbar.

Som ryttare får man helt enkelt be om lov innan man tänkas rida o trampa sönder, eller tror du att det bara är företagsridning som orsakar trampskador?

Om marken blir förstörd så är det inget konstigt om de blir sura surgubbar.

Som ryttare får man helt enkelt be om lov innan man tänkas rida o trampa sönder, eller tror du att det bara är företagsridning som orsakar trampskador?

Egentligen förstår jag inte varför jag envisas med att försöka förklara för dig, för oavsett vilket ämne du än ger dig in i är du alltid lika kategorisk och världen är bara antingen svart eller vit för dig.

Lev du i din svartvita värld, vi andra vet att det finns nyanser.

kl

Det finns en anledning till att det kommer busslaster med bärplockare och det är att det är en efterfrågan på bär. Utan de där busslasterna skulle bären ruttna bort i skogen och priserna på bär/sylt i affärerna bli skyghöga så endast de välbärgade har råd att köpa.

Det finns inget som förbjuder markägare att plocka och sälja "sina" bär själva. Så varför gör de inte det då? :idea:

Senast ändrad:

Lev du i din svartvita värld, vi andra vet att det finns nyanser.

Du verkar vilja förbjuda turridning, men inte privat, jag säger att även vid privatridning måste markägaren få säga sitt om det är så att området någon gång under året kan trampas sönder.

Det finns inget som förbjuder markägare att plocka och sälja "sina" bär själva. Så varför gör de inte det då? :idea:

Men inte är det att bären o svampen plockas som irriterar???, även om det finns de i tråden som menar så, utan jag antog att det var mark, skogsskador som uppkommit, delvis p.g.a att de hitlurade inte känner till eller blir informerade om hur de ska vara i skogen.:confused:

Åker vi utomlands o arbetar så måste såklart andra få komma hit, synd bara att de har så dåliga o konstiga villkor, och framförallt så dåliga förhållanden i sitt hemland att de nödgas åka hit.

Du verkar vilja förbjuda turridning, men inte privat, jag säger att även vid privatridning måste markägaren få säga sitt om det är så att området någon gång under året kan trampas sönder.

Jag försöker igen :)

Organiserad, komersiell turridning baserar (om man inte har väldigt mycket egen mark) sina intäkter på andras resurser (mark). Då är det inte rimligt att kunna hänvisa till Allemansrätten, utan markägaren ska naturligtvis antingen kunna lägga in sitt veto eller ha en rimlig ersättning.

Att däremot ge markägare rätt att säga nej till privat ridning är problematiskt. Förstår du orden "ändamålsglidning" och "gråzon"?
Har man väl börjat nagga Allemansrätten i kanten är det lätt hänt att den eroderas bit för bit. Skador? Ja, men vem ska avgöra det?
Ta ett exempel: Markägare, allmänt grinig och som inte gillar "hästfolk", påstår att hästar förstör en skogsväg genom att hovarna river upp sten och vill inte ha ryttare där. Jag som rider på den vägen kan inte ens se att min häst lämnar hovavtryck. Tycker du verkligen att det då är rimligt att kunna förbjuda ridning där?

Det jag menar med ömsesidig respekt, information och stallägares ansvar är att eftersom väldigt många ryttare är "stadsbarn" så gäller det att se till att alla verkligen förstår konsekvenserna av ridning på olämpliga tider och ställen. T ex att man inte banar nya stigar hur som helst, undviker att alltid rida på samma ställe över ett dräneringsdike, att man inte rider i skogen när det är väldigt blött, att man kollar så att en stubbåker inte är direktsådd... etc
Eftersom vi med häst knappast är vagabonder är en dialog med markägare ett måste, men då är det ett givande och tagande.
Istället för att bara gnälla, bli arga och tycka ryttare är pest så kanske markägare skulle informera förslagsvis stallägare/stallvärdar (som i sin tur informerar inhysingar) om t ex rotskador, som väldigt många inte har en susning om.
Respektlösa människor finns överallt i samhället och jag har ingen patentlösning hur man kommer tillrätta med dem, men de allra flesta är bara aningslösa ;)

Konfrontation, aggressivitet och förbud anser jag inte vara rätt väg att gå. Det orsakar bara "skyttegravskrig" :devil:

T ex att man inte banar nya stigar hur som helst, undviker att alltid rida på samma ställe över ett dräneringsdike, att man inte rider i skogen när det är väldigt blött, att man kollar så att en stubbåker inte är direktsådd... etc

Man kollar inte själv om en stubbåker är isådd och rider sedan, man ska alltid fråga markägaren.
Tycker du det är OK att rida på andras mark utan att fråga?, och då menar jag inte grusvägar där det inte blir ett enda spår.

Om jag går ut och plockar ett antal liter blåbär/hjortron/lingon/björnbär/svamp är det ju på intet sätt detsamma som att bärföretagen invaderar skogarna och plockar soprent.

Å andra sidan så är det ju tack vare det som det finns Lingonsylt att köpa i butikerna så att alla kan få glädje av bären.
Det är inte bara en nackdel faktiskt.

KL. Om LRF får till ett förbud mot bär o svampplockning går jag ur!
PL

Jag tycker att det är tveeggat.
I skogar som är tillräckligt stora så att det inte stör någon så är det ju trevligt om bär och svamp kommer till nytta och inte bara ruttnar bort.
Men när svamptiden kommer och jag blir helt invaderad av svampplockare och deras bilar så ville jag gärna förbjuda det hela.
Men det beror ju mest på att här är för trångt för att nyttja allemansrätten, jag blir ju störd och störa får man ju inte.

Jag bor i gränsen till den "Stora Skogen" där det faktiskt är lämpligt att både ströva och plocka bär och svamp.
Men det gör att det är här man släpper alla sina bilar.

Jag tycker att det är tveeggat.
I skogar som är tillräckligt stora så att det inte stör någon så är det ju trevligt om bär och svamp kommer till nytta och inte bara ruttnar bort.
Men när svamptiden kommer och jag blir helt invaderad av svampplockare och deras bilar så ville jag gärna förbjuda det hela.
Men det beror ju mest på att här är för trångt för att nyttja allemansrätten, jag blir ju störd och störa får man ju inte.

Jag bor i gränsen till den "Stora Skogen" där det faktiskt är lämpligt att både ströva och plocka bär och svamp.
Men det gör att det är här man släpper alla sina bilar.
Kanske kan du sätta upp en skylt där det står "parkera gärna här" så kanske du slipper den värsta spridningen. Jag bor också vid storskogen, men tycker inte att jag blir störd alls. Visst går det mycket folk i svamptider, men det är under en förhållandevis kort period i min del av landet.

Tror att detta kan vara slutet för allemansrätten.

Vad gäller om jag som "egen företagare" har hästen i företaget och jag rider på annans mark, gör jag det kommersiellt då?

Men jag vill inte att de parkerar här alls.
Det finns inte riktigt plats för det.
Vägen fortsätter upp i skogen och där finns det massor av plats att parkera, men de vågar inte åka dit med sina fina bilar.
Den marken och vägen är inte min så dit kan jag inte hänvisa dem.
Men den är utmärkt att åka på och förstör då rakt inga bilar.
Kanske en skylt med "Privat vi bor här" skulle hjälpa?
För det är just det att de tror att ingen bor här som är problemet.
De proppar igen vår infart och ställer sig i vägen.

Men jag vill inte att de parkerar här alls.
Det finns inte riktigt plats för det.
Vägen fortsätter upp i skogen och där finns det massor av plats att parkera, men de vågar inte åka dit med sina fina bilar.
Den marken och vägen är inte min så dit kan jag inte hänvisa dem.
Men den är utmärkt att åka på och förstör då rakt inga bilar.
Kanske en skylt med "Privat vi bor här" skulle hjälpa?
För det är just det att de tror att ingen bor här som är problemet.
De proppar igen vår infart och ställer sig i vägen.
Det kan ju vara något kanske. Några Varning för hunden, eller Här vaktar jag-skyltar hjälper också har jag märkt, men då har vi hundar också förstås :)

Man kollar inte själv om en stubbåker är isådd och rider sedan, man ska alltid fråga markägaren.
Tycker du det är OK att rida på andras mark utan att fråga?, och då menar jag inte grusvägar där det inte blir ett enda spår.

Det var väl själva fasiken vad du ska haka upp dig på detaljer hela tiden!

Om jag frågar om det är sått eller om det går bra att rida, så har jag kollat.

Kolla är en förkortning/slang för kontrollera. Att kontrollera är att undersöka. Om jag frågat bonden så har jag undersökt.

Jisses!

*Kl*

Är det inte självklart att markägaren/arrendatorn är den som ska ha rätten till kommersiellt nyttjande av marken?

En allemansrätt som ger enskilda rätten att vistas i naturen och på annans mark, gärna med välbehövlig ansvarsinformation till ryttare, känns självklar och värdefull.

Kommersiellt nyttjande är däremot inte allemansrätt och ska därför inte sorteras in under det begreppet. Markägare/arrendator kan, om man vill, låta andra plocka bär etc mot skälig ersättning. Vanligt företagande m a o.

LIA

Är det inte självklart att markägaren/arrendatorn är den som ska ha rätten till kommersiellt nyttjande av marken?

En allemansrätt som ger enskilda rätten att vistas i naturen och på annans mark, gärna med välbehövlig ansvarsinformation till ryttare, känns självklar och värdefull.

Kommersiellt nyttjande är däremot inte allemansrätt och ska därför inte sorteras in under det begreppet. Markägare/arrendator kan, om man vill, låta andra plocka bär etc mot skälig ersättning. Vanligt företagande m a o.
:bow::bow::bow:
Nu behöver jag inte skriva ett eget långt inlägg!

Ta ett exempel: Markägare, allmänt grinig och som inte gillar "hästfolk", påstår att hästar förstör en skogsväg genom att hovarna river upp sten och vill inte ha ryttare där. Jag som rider på den vägen kan inte ens se att min häst lämnar hovavtryck. Tycker du verkligen att det då är rimligt att kunna förbjuda ridning där?

Ja, om du som ryttare vägrar vara med att underhålla vägen ekonomiskt så anser jag ett förbud, om jag generalliserar o vi pratar privatägd väg, är rätt, eller du som tydligen rider på sådana vägar, har du någon gång frågat om markägaren vill ha ersättning för den, även om det är en liten, skada eller litet slitage??

Om jag frågar om det är sått eller om det går bra att rida, så har jag kollat.

Kolla är en förkortning/slang för kontrollera. Att kontrollera är att undersöka. Om jag frågat bonden så har jag undersökt.

Jisses!

Kolla är även synonym till titta o se, alltså med ögat avgöra, du får väl skriva om du frågar markägaren såfort du skriver var du kan tänkas rida, men det verkar inte som du gör som så när man läser i övriga inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
917
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Regeringen enades på torsdagen om en proposition för ökat djurskydd. Bland annat föreslås ett förbud mot tidelag samt starkare skydd för...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) vill göra ändringar i allemansrätten, bland annat för att förhindra att ridklubbar ska kunna...
2
Svar
21
· Visningar
3 354
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama