Sv: LRF vill stoppa bärplockare
Du verkar vilja förbjuda turridning, men inte privat, jag säger att även vid privatridning måste markägaren få säga sitt om det är så att området någon gång under året kan trampas sönder.
Jag försöker igen
Organiserad, komersiell turridning baserar (om man inte har väldigt mycket egen mark) sina intäkter på andras resurser (mark). Då är det inte rimligt att kunna hänvisa till Allemansrätten, utan markägaren ska naturligtvis antingen kunna lägga in sitt veto eller ha en rimlig ersättning.
Att däremot ge markägare rätt att säga nej till privat ridning är problematiskt. Förstår du orden "ändamålsglidning" och "gråzon"?
Har man väl börjat nagga Allemansrätten i kanten är det lätt hänt att den eroderas bit för bit. Skador? Ja, men vem ska avgöra det?
Ta ett exempel: Markägare, allmänt grinig och som inte gillar "hästfolk", påstår att hästar förstör en skogsväg genom att hovarna river upp sten och vill inte ha ryttare där. Jag som rider på den vägen kan inte ens se att min häst lämnar hovavtryck. Tycker du verkligen att det då är rimligt att kunna förbjuda ridning där?
Det jag menar med ömsesidig respekt, information och stallägares ansvar är att eftersom väldigt många ryttare är "stadsbarn" så gäller det att se till att
alla verkligen förstår konsekvenserna av ridning på
olämpliga tider och ställen. T ex att man inte banar nya stigar hur som helst, undviker att alltid rida på samma ställe över ett dräneringsdike, att man inte rider i skogen när det är väldigt blött, att man kollar så att en stubbåker inte är direktsådd... etc
Eftersom vi med häst knappast är vagabonder är en dialog med markägare ett måste, men då är det ett givande och tagande.
Istället för att bara gnälla, bli arga och tycka ryttare är pest så kanske markägare skulle informera förslagsvis stallägare/stallvärdar (som i sin tur informerar inhysingar) om t ex rotskador, som väldigt många inte har en susning om.
Respektlösa människor finns överallt i samhället och jag har ingen patentlösning hur man kommer tillrätta med dem, men de allra flesta är bara aningslösa
Konfrontation, aggressivitet och förbud anser jag inte vara rätt väg att gå. Det orsakar bara "skyttegravskrig"