LRF vill stoppa bärplockare

(SR Norrbotten)
, , Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland annat bärplockning, skidåkning och ridning. LRF vill begränsa allemansrätten (1:37) 2011-01-05 Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland...

Läs mer...

Sv: LRF vill stoppa bärplockare

Allemansrätten är en av de sakerna som gör det värt att leva i ett land som Sverige. En av de finaste sakerna vi har! Ska det nu börja naggas i kanten på detta? Börjar man begränsa så är det snart inget kvar!

Ska bara rika få vistas ute i naturen i framtiden? ( Dvs de som har råd att själva köpa sig ett större strövbart stycke natur??)

Men kommersiell ridverksamhet har väl krävt tillstånd av markägarna länge?

Kollade upp det nu och det är väl mer formulerat som att man bör ha tillstånd.

Allemansrätten är en av de sakerna som gör det värt att leva i ett land som Sverige. En av de finaste sakerna vi har! Ska det nu börja naggas i kanten på detta? Börjar man begränsa så är det snart inget kvar!

Börjar man inte begränsa allemansrätten så finns snart inget kvar.

Självklart ska inte markägare behöva ha andras företag på sin egen mark, det är liksom rätt stor skillnad om du knallar ut i skogen och plockar några liter bär än om någon skickar ut en bunt kineser eller vad det nu är för stackare som luras hit.

Jag kan förstå att många markägare blir less på allmänheten som UTNYTTJAR allemansrätten och ser den som en självklarhet i alla avseenden. :confused:

Så till viss mån kan jag förstå att markägare börjar bli irriterad :grin:

Det finns ju redan begränsningar för organiserad verksamhet.

Från naturvårdsverket.se:
"Gäller allemansrätten för organisationer och turistföretag?
Allemansrätten kan användas av många personer samtidigt i organiserade former. Men om ett organiserat användande av allemansrätten medför alltför stora besvär för markägaren, får allemansrätten inte längre användas på det viset."
Dessutom pågår en översyn http://www.naturvardsverket.se/sv/Friluftsliv/Allemansratten-/Arbete-med-Allemansratten/Oversyn-allemansratt-och-organiserat-friluftsliv/

Jag kommer ihåg för ett antal år sedan när det var ett himla hallå för att tyska företag anordnade kanotturer med hänvisning till Allemansrätten, med en massa olägenhet för markägarna eftersom deltagarna inte förstod innebörden.

Allemansrätten innebär ju inte att man ska tjäna pengar på den!

Fast vad är då alltför stora besvär?

Och då åligger det ändå på markägaren att anstränga sig att visa skadorna.

Det där med kanotturerna tog en jävla tid o hur mkt arbete som helst innan de fick rätt, vilken markägare har tid, lust o råd att slita så?

Inget emot allemansrätten, dock är det illa när folk utnyttjar denna fina möjlighet som vi faktiskt har i Sverige. Det är faktiskt inte särskilt roande när det kommer bussar med bärplockare!

Då handlar det inte om att någon/några promenerar och plockar med sig en hink eller två för att göra lite egen sylt, då är det istället fråga om att någon annan utnyttjar ens mark för att bedriva egen verksamhet, vilket inte är okej.

(SR Norrbotten)
, , Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland annat bärplockning, skidåkning och ridning. LRF vill begränsa allemansrätten (1:37) 2011-01-05 Lantbrukarnas riksförbund vill göra en begränsning i allemansrätten för bland...

Läs mer...

Äntligen, bärplockarföretagen utnyttjar både mark o folk...:(

finns säker fler exempel på när företag utnyttjar allemansrätten på ett negativt sätt...

Fast vad är då alltför stora besvär?

Och då åligger det ändå på markägaren att anstränga sig att visa skadorna.

Det där med kanotturerna tog en jävla tid o hur mkt arbete som helst innan de fick rätt, vilken markägare har tid, lust o råd att slita så?

Att det tog tid var väl för att ingen hade förutsett att det skulle hända och att ingen riktigt visste hur man skulle komma tillrätta med det.
Nu finns det ju prejudikat.

Jag tycker att är det kommersiellt så ska markägaren ha ersättning eller rätt att säga nej, men inte till privatpersoner.
Allemansrätten är ju en sedvanerätt och när den genom århundraden utformats, så är det ju inte förrän nu den utnyttjas i inkomstbringande syfte för företag.
Om jag går ut och plockar ett antal liter blåbär/hjortron/lingon/björnbär/svamp är det ju på intet sätt detsamma som att bärföretagen invaderar skogarna och plockar soprent.
Om jag rider i skogen är det för mitt höga nöjes skull och inte detsamma som de som har turridningar som inkomst.
Om jag åker en runda skidor för motionens skull, är det inte detsamma som de som livnär sig på skidåkande turister.

Jag tycker att är det kommersiellt så ska markägaren ha ersättning eller rätt att säga nej, men inte till privatpersoner.
Allemansrätten är ju en sedvanerätt och när den genom århundraden utformats, så är det ju inte förrän nu den utnyttjas i inkomstbringande syfte för företag.

Om jag rider i skogen är det för mitt höga nöjes skull och inte detsamma som de som har turridningar som inkomst.

Jag håller inte med, jag tycker nämligen att om det är kommersiellt så ska det per automatik vara nej, om inte markägaren medger annat, sedan ska markägare ha rätt att säga nej få ersättning vid privat bruk om det skadar, vilket du mycket väl kan göra även om du enbart tar en sväng ut i skogen för ditt privata nöjes skull med din häst.

Jag håller inte med, jag tycker nämligen att om det är kommersiellt så ska det per automatik vara nej, om inte markägaren medger annat, sedan ska markägare ha rätt att säga nej få ersättning vid privat bruk om det skadar, vilket du mycket väl kan göra även om du enbart tar en sväng ut i skogen för ditt privata nöjes skull med din häst.

Gränsdragning blir för luddig om man skulle göra som du säger. Då har man inom kort en ändamålsglidning :(

Allemansrätten innebär ju redan att man inte får göra åverkan.

Om vi skulle göra som du föreslår, så ska du se att vi snart inte har någon Allemansrätt kvar.
Det som krävs är mer ansvar från t ex ryttare och stallägare (om vi nu ska ta ridningen som exempel). Jag tog tidigare upp det i en tråd att jag tyckte att stallägaren har ett ansvar att sätta upp regler och se till att inackorderingar är informerade när det gäller ridning i skog och mark. Det blev ett ramskri på folk :D

Jag vet ett stall som tappat alla sina ridvägar för att de inte tog hänsyn, numera råder ridförbud i den skogen pga alla skador.

Den egotrippade mentalitet som verkar råda i samhällhet, typ "jag har minsann rätt att...", kanske borde ersättas med lite mer ödmjukhet gentemot andra och deras egendom.

Gränsdragning blir för luddig om man skulle göra som du säger.

Varför skulle en sådan gränsdragning, där kommersiell användning av andras marker per automatik ska förbjudas, luddig?

Det är ju ditt förslag som är luddigt, mitt ger bara markägare rätt till sin egen mark, att företag måste fråga innan de gör åverkan.

Och ryttare visar ofta dålig hänsyn, inte undra på att snaran börjar dras åt för dem.

Varför skulle en sådan gränsdragning, där kommersiell användning av andras marker per automatik ska förbjudas, luddig?

Det är ju ditt förslag som är luddigt, mitt ger bara markägare rätt till sin egen mark, att företag måste fråga innan de gör åverkan.

Och ryttare visar ofta dålig hänsyn, inte undra på att snaran börjar dras åt för dem.

Jag uppfattade det här:"...sedan ska markägare ha rätt att säga nej få ersättning vid privat bruk om det skadar.." som att du ville att markägare skulle få säga nej till icke-kommersiell ridning också.

blir gränsdragningen luddig och godtycklig, med ändamålsglidning som ett brev på posten...

Det är då inte en sekund för tidigt... hoppas bara att dom får igenom detta.

Allemansrätten är en underbar sak att ha, för privat bruk dvs.

Att det kommer busslaster med bärplockare som dammsuger hela skogen i kommersiellt syfte utan att ens fråga om lov eller betala ersättning är ju rena snurren... men markägaren kan ju köpa tillbaka sina bär i mataffären sen, då är dom ju redan gjorda sylt av dessutom :crazy:

Allemansrätten är ursprungligen till för att man ska kunna färdas fritt genom riket - inte för att företag ska fylla sina kassakistor på markägares bekostnad.

Så ha gärna kvar allemansrätten, men begränsa den till att endast gälla privatpersoner - så fort det är ett företag, organisation eller kommersiell verksamhet så tycker jag att det ska krävas skriftlig överenskommelse med markägare/arrendator (jo, det är andra än just ägaren som kan bli lidande...) där då ersättningsnivå och skötselkrav kan skrivas in.

Så ha gärna kvar allemansrätten, men begränsa den till att endast gälla privatpersoner - så fort det är ett företag, organisation eller kommersiell verksamhet så tycker jag att det ska krävas skriftlig överenskommelse med markägare/arrendator (jo, det är andra än just ägaren som kan bli lidande...) där då ersättningsnivå och skötselkrav kan skrivas in.
Så tycker jag också!

Det är en vettig fundering om den behandlas rätt. Företag som nöter alt. förstör på andras mark bara pga allemansrätten borde betala. Nu tänkte jag mest på de där j*vla bärplockarna dock. Rider man ut i stora grupper ofta måste man väl ha tillstånd för det i vilket fall?

Jag uppfattade det här:"...sedan ska markägare ha rätt att säga nej få ersättning vid privat bruk om det skadar.." som att du ville att markägare skulle få säga nej till icke-kommersiell ridning också.

blir gränsdragningen luddig och godtycklig, med ändamålsglidning som ett brev på posten...

Självklart ska markägare få lov att säga nej till icke kommersiell-ridning-om marken tar skada. Säga nej, eller så får ryttaren betala för att få rida- annars kan de skaffa egen mark att rida sönder.

Självklart ska markägare få lov att säga nej till icke kommersiell-ridning-om marken tar skada. Säga nej, eller så får ryttaren betala för att få rida- annars kan de skaffa egen mark att rida sönder.

Nja, då kommer vi raskt att hamna i en gråzon :(

Titta redan nu där surgubbar stänger av skogsvägar, jagar folk med gevär eller försöker skrämmas med hundar, lastbilar och traktorer...

Det är en svår avvägning, kunskap och ömsesidig respekt är det som behövs. Allemansrätten säger redan att man inte får åsamka skada i skog och mark.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
917
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Regeringen enades på torsdagen om en proposition för ökat djurskydd. Bland annat föreslås ett förbud mot tidelag samt starkare skydd för...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) vill göra ändringar i allemansrätten, bland annat för att förhindra att ridklubbar ska kunna...
2
Svar
21
· Visningar
3 354
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama