Jag diskuterar gärna, och jag har massor med argument i den här frågan. Om du vill reducera det till att jag "far ut" så blir det lite konstigt. Vi tycker inte samma och det är inget farligt med det.
Men om du i tanken åker ner och träffar ett av barnen, och ger den personen valet:
1. Stanna kvar och invänta ej religiöst influerad organisation
2. Här, ta emot mina pengar, eller den procent av mina pengar som når dig, och gå i den kristna skolan men riskera moralpanik om du vill göra en abort senare i livet.
Vad tror du personen skulle välja?
Uppriktigt tack för att du lyssnade på min vädjan.
Det var bra frågor. Och jag tror självklart att punkten 2 är det de väljer. Självklart. Och en moralpanik över abort eller eventuellt psykiskt dåligt mående över en homosexuell läggning är ju förstås ganska fjuttigt i det läget - såklart är barnet beredd att "ta risken" eftersom det inte är på samma skala av elände.
MEN, det jag pratar om är inte enbart om mitt eget ställningstagande att jag helst ger till religiöst obundna organisationer. Jag står fast vid det, att jag HELST gör det. Och att jag kan ge till kristna (eller andra religoners) organisationer, men allra HELST till dem som inte försöker "pådyvla" just tron på dem de hjälper (t ex genom mission, frälsning, psykisk påtryckning).
Det jag framförallt ville diskutera var artikeln jag länkade till där media kritiseras för att inte ha ställt frågor omkring denna organisations religiösa obundenhet. Med hänvisning till att de har en bakgrund med kopplingar till frikyrkor. Men nu säger sig vara religiöst obundna. Om de nu ÄR en kristen organisation (jag VET inte detta, men undrar); varför talar de inte om det? Borde de inte tala om det.
Jag har förstått att du anser att det inte spelar någon roll, huvudsaken barnen får hjälp). Men även du har förmodligen
någon slags gräns för vilken organisation du skulle vilja hjälpa; om barn får bo på barnhem och gå i skola, men samtidigt skulle tvingas lära sig/bekänna sig till något som DU anser vara olämpligt; ja, tänk dig vad som helst, inte vet jag, tron att aliens kommer att komma o hämta just dem om 10 år, rasistiska värderingar eller vad som. Jag menar nu INTE att jämföra kristendom med rasism.
Det är i och för sig en ganska intressant diskussion ur moraliskt perspektiv; när sexslav på bordell är nuläge - spelar det någon roll vilken räddningen är?
Skulle att bli barnsoldat vara bättre - om man får mat, husrum, slipper sexövergrepp, men indoktrineras till soldat i ett krig...