Gå gärna in på Anneli Westers fb-sida och läs det långa inlägget där hon förklarar mycket tydligt och klart. Anneli är en person som jag har den yttersta respekt för, hon är själv jurist och befinner sig just nu i Nepal, dit hon rest för egna pengar, för att hjälpa. Hon hjälper själv, utan inblandning av organisationer.
Att Love Nepal/Love and Hope skulle vara religiöst obundet, rimmar illa med detta plock ur Annelis text, som alltså finns på fb just nu!
Det religiösa inslaget är, givetvis, endast en del av problemet man kan se med organisationen.
(Anneli skriver "dela gärna" på sin fb-sida, det är därför jag tagit mig friheten att lägga in en del av hennes text här, samt hänvisa till hennes fb-sida.)
8. Under årens lopp har det främst varit kristna forum som rapporterat om Love Nepal med tidningen Dagen, och Världen idag som de mest förekommande. Missionär verksamhet har följt som en röd tråd genom dessa rapporteringar.
9. Redan i september 2012 skrev Världen Idag i samband med en artikel om räddningsarbetet ”En annan sak som också skett i kölvattnet av räddningsaktionen är att ett stort antal människor kommit till tro på Jesus. Tusentals har berörts av evangeliet och sju husförsamlingar har startats i området och växer hela tiden. 75 personer döptes nyligen och på en annan plats har de döpt cirka 200 nyfrälsta under detta år. Inom kort ska man ha dop för ytterligare 100 personer som kommit till tro.”
10. I december 2014 skriver Världen idag: ”Man hjälper också till med att driva en bibelskola i Kathmandu, och väckelsen är stark i Nepal. Flera bedömare menar att Nepal kanske är det land där den kristna kyrkan växer allra snabbast, under svår förföljelse, och eleverna på bibelskolan är ivriga evangelister. – Att få se dessa unga människor som inte vill annat än att tjäna Gud och få deras familj, släkt och vänner att följa Jesus är helt fantastiskt. Man ber i stort sett konstant, man fastar om någon har det jobbigt och man är helt övertygade om att Jesus är svaret på landets problem, säger Jonatan Alfven.”