Lovande hanhund- kulornas vara eller icke vara?

Alindra2000

Trådstartare
Mina föräldrar har en ung hanhund som de nu är i valet och kvalet om hur de ska göra med. Han är från en mkt bra kennel med bra stam osv. Detta gjorde de inte för att få en avelshane utan endast för att känna sig så säkra som möjligt att få en frisk hund.

Tanken var från början att kastrera då de dels har en tik och dels vill slippa ev. hanhundsbeteenden. En bekant till familjen ville gärna ställa ut honom och tror ni inte på tusan att han får bästa möjliga kritik. Många raskunniga kommer fram och diskuterar hur fin han är och på utställningen var det flera som visade stort intresse för honom. Nu vill ju uppfödaren att han ska få behålla kulorna och ställa ut honom (mina föräldrars utställnings intresse är mkt litet).

Bara för att han är superfin nu och har ett mkt trevligt temp säger ju inte att höfter osv kommer vara ok men om vi förutsätter det. Så är de ju synd att kastrera honom. Uppfödaren vill gärna köpa tillbaka honom och erbjuder annan hund men detta vill ju inte mina föräldrar ( de älskar ju sin hund och vill ju inte ha ngn annan)

Så nu lutar det åt att han får ha kvar kulorna även om de (speciellt mamma) absolut ville kastrera honom.

Hur tycker ni i frågan. Jag vill inte ha en massa otrevliga kommentarer om hur det självklart skall vara utan är intresserad av att höra om ni tror att ni skulle gjort som ni tänk från början eller helt enkelt ändra på det nu när det ser lovande ut.

Sv: Lovande hanhund- kulornas vara eller icke vara?

Kan man inte kastrera tiken istället då?
Om hanen var lovande, och jag intresserad av utställning, eller åtminstone av att låta någon annan ställa så hade jag behållt nötterna.

Jo, de funderar ju lite på att kastrera tiken istället. Men samtidigt så är det en lite äldre tik och de är lite oroliga att det skulle tära på henne (min erfarenhet av kastrera tikar är = noll så jag vet inte om hurvida det skulle vara negativt för henne pga åldern)

De är som sagt inte alls intresserade och uppfödaren som gärna ställer honom bor ganska långt bort. Men det går ju givetvis att lösa och jag tror nog att det lutar åt det. Hade han bara fått "ok" kritik så hade det inte varit snack om saken men nu var det tydligen väldigt bra.

Jag anser ju att om hundens ägare är intresserae av utstälning osv så kan det ju var roligt att ehålla bollarna och se m det blir en bra hane. Det är ju rätt mycket jobb med att meritera upp osv. I det här fallet är ju ägarna föga intresserade och då får det väl kastrea om de vill. Bekanten få väl köpa sig en egen ung låvande hane (det är faktist inte så ont om dem). Bara för att man har en snygg ch trevlig hane behöve den ju inte gå i avel. Det kan ju vara trevlit att äga ändå.

Håller absolut med dig och det är som du säger mkt jobb. Dock är det inte så himla många hanar med sådana lovord i rasen ( ja detta är inte mina ord) Med risk för att trampa ngn på tår eller hamna i en lång rasdiskuss så tänker jag inte ta upp rasen då jag inte är tillräckligt kunnig på den för att ha insyn i hurvida det stämmer eller ej.

Dock skulle jag nog själv valt att låta honom ha dem kvar. Kunskapen hos mina föräldrar finns och de vet ju vad det handlar om då de varit där innan. De hade bara inte tänkt att fortsätta då de känner att de jagat runt på utställningar osv så det räcker.

så länge han inte utvecklar några dåliga "hanhundsbeteenden" (som jag anser bero på för mycket hormoner) och alla hälsoundersökningar är som de ska hade jag behållt kulorna ett tag till. det går ju alltid att ta bort dem efter att han har parat.

Kan bara hålla med, ha kvar honom som okastrerad och kolla hur han utvecklas och sedan ta ett beslut grundat på om han blir jobbig eller ej, är iaf vad jag hade gjort! :)

(för de borde ju iaf tycka de är kul att han fått sådana lovord)

Jo, de funderar ju lite på att kastrera tiken istället. Men samtidigt så är det en lite äldre tik och de är lite oroliga att det skulle tära på henne (min erfarenhet av kastrera tikar är = noll så jag vet inte om hurvida det skulle vara negativt för henne pga åldern)

Snarare är det just att det är en äldre tik som skulle öka på argumentet till kastrering. Pyo är tyvärr en på tok för vanlig sjukdom.

Annars skulle nog jag i detta läge överväga att lämna bort den ena hunden vid löpen. Det är inte så ofta, och kanske kan det passas in med uppfödarens meriteringsambitioner?

Skulle han utveckla oönskat beteende är han ju inget att avla på ändå, så då är det bara att knipsa kulorna. Gör man det innan beteendet är befäst spelar åldern ingen roll. De flesta hanhundar är trots allt fullt normala och trevliga, så att kastrera i förebyggande syfte för just det tycker jag är overkill.

Senast ändrad:

Jag har lite problem med hundkastrering.
Såväl logiskt som känslomässigt.

Jag frågar mig hur det, medan svans- och öron-kupering är förbjudet, kan vara tillåtet med ett sådant ingrepp?

Senast ändrad av en moderator:

För min del kan de gott få kastrera både pedofiler och våltäktsmän men det är en annan diskuss.

Det är ju inte för att plåga sin kompis som man kastrerar en hund.

Fast nu ändrade du ju ditt inlägg så detta blev lite godag yxskaft..

Senast ändrad av en moderator:

därför att hundar inte är människor och inte ser något värde i sina kulor. hundar pratar med öron och svans, och borttagandet av dessa är endast av estetisk betydelse, till skillnad från kastrering där hundens mentalitet påverkas, ofta till det bättre. när det gäller tikar kan det t o m påverka hennes hälsa positivt, eftersom risken för pyo elimineras helt, och risken för juvertumörer minskar (om tiken kastreras tidigt, men tillväxten av tumörerna påverkas av löpcykeln så viss positiv effekt kan man få även hos äldre tikar).

Jag blir lite undrande.
Det är dina föräldrars hund o de vill kastrera!?
Vem vill inte kastrera?
PL

Ja precis, hunden är mina föräldrars och deras tanke var från början att kastrera.
Nu har hunden fått superkritik och fått mkt bättre resultat än ngn av de hanar som uppfödaren trodde mest på från början.
Det är alltså uppfödaren som inte vill att de kastrerar hunden. Mina föräldrar är tveksamma hur de vill göra men lutar nog åt att gå på vad uppfödaren föreslår.

Deras hund och deras val om han ska kastreras eller inte.

Är de inte intresserad av att ställa och avla, så kan de lika gärna snippa kulorna.

Om man ser logiskt på det har jag svårt att se likheter mellan kastrering och kupering. Känslomässigt kan man inte överföra människliga sätt att se på det till hundarnas.

Lite OT men min hund lekte i veckan med en hund som antagligen var från er kennel:)

Visst är det deras beslut, uppfödaren har ju sålt hunden. Sen tycker föräldrarna ju givetvis att det är kul att han blev så fin så då svider det väl lite att ta bort dem även om tanken var så från början.

Det var en australisk terrier *funderar lite* de hade två varav hanen var från en kennel som hette ngt som i alla fall var väldigt likt och i samma krokar så det måste ju nästan varit från er.. Jag var bara och lunchrastade så pratade inte så länge med dem men den var väldigt trevlig :) Ska låta dem leka lite någon annan dag så har jag bättre koll sen, mest för att det är kul

Jag är nyfiken på att ta del av kritiken och vem var domaren?

Deras hund och deras val om han ska kastreras eller inte.

Är de inte intresserad av att ställa och avla, så kan de lika gärna snippa kulorna.

Håller med Gnist. Alla bra hundar måste inte avlas på heller. Och är det bara en utställning säger det ju ändå inte hela världen, jag vet hundar som fått både CERT & 2:or. Men det kanske är flera domare som uttalat sig? Jaja sak samma. Vill inte päronen ställa eller avla så wtf, det blir ju bara besvär för dem.

Vad gäller tiken..vad jag vet plockar man väl inte livmodern i onödan bara för att undvika pyo om man inte tror hunden har det? Jag är den första att säga att narkos inte är så farligt som alla tror men är det en äldre hund ÄR det ju en påfrestning & en liten risk. Och det kostar pengar, betydligt mer än för en hankast. Alla har inte råd eller lust att göra onödiga op när det finns alternativ.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 458
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 092
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?