Lösspringande jakthundar...

Bubbla

Trådstartare
Vad gäller egentligen? Har inte jägare strikt ansvar för sina hundar också?

Bakgrunden till min fråga är att jag idag var ute med mina två hundar på promenad. De var båda kopplade, den ena i lina och den andra i kort koppel. Vi stannar på hemvägen vid vår brevlåda och då kommer en jakthund modell mindre framspringande mot mina hundar. Min ena hund anfaller alla hundar som han inte känner (därför är han kopplad!) och flyger på jakthunden, får tag i halsen på den och trycker ner den i backen, skakar och har sig.

Tyvärr blir han totalt okontaktbar när han anfaller, jag har fullt sjå att dels försöka hindra min andra hund från att ge sig in i det hela, dels hålla kvar min anfallande hund och dels försöka få bort den främmande hunden. Min hund släpper en gång men den andra hunden ger sig inte iväg, till slut får jag min hund att släppa igen och trycker bort den andra med benet och den springer iväg. Vad jag kunde se var hunden oskadd. Min hund har en annan gång fått tag i en hund på detta sätt (vars ägare ville att de skulle hälsa på varandra, detta var innan jag visste att han beter sig på) och då var det inte en skråma på hunden efteråt så jag tror inte han biter utan bara håller. Någon ägare såg jag inte till någonstans.

Jag tänker inte frånsäga mig något ansvar, min hund betedde sig mycket fel och jag kunde inte reda ut situationen. Munkorg ska inhandlas och tränare kontaktas.

Det jag vill veta är vad ägaren till den lösa hunden har för ansvar, och vad jag har för ansvar gentemot denne? Jag tror att hunden var GPS-försedd, innebär det att man bara får släppa dem vind för våg? Hur går det då med det strikta ansvaret? Eller gäller inte det?

Sv: Lösspringande jakthundar...

Vad innebär strikt hundägaransvar?
Vilka skyldigheter har jag om min hund råkar i hundslagsmål?
Hemförsäkring - ansvarsförsäkring.
En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och
katter, § 6, läs mer om lagen på Rixlex »» .>)
Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra!

Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig.

Tänk på att kontrollera Din hemförsäkring som bör innehålla en ansvarsförsäkring. Det kan annars bli en mycket dyr historia om Din hund råkar ställa till med något.

Vad innebär koppeltvång och var får min hund vara lös?
Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar Miljö- och Hälsoskyddskontoret i den kommun där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan.
I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!

(kopierat från en sida)

Razor skrev:
Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

Jodå, för jag kan lova dig att så mycket jakter jag har varit på så är det HÖGST 10% av svenska jägarkåren som kan kalla in sin hund ordentligt.

Så rent paragrafmässigt kanske de inte får, men de gör det och inte bekymrar sig nämnvärt över det. Dock finns det vissa tider (som ex efter 1 februari här nere) man inte får släppa hund efter klövvilt och det är strängt.

Angående trådskaparens fråga, en hundägare har ALLTID strikt ägaransvar oavsett situation, tyvärr:crazy:

Hunden var nog försedd med pejl(en GPS kostar sisådär 4-5000) och de flesta jägare brukar märka hunden med sitt telefonnummer på halsbandet/pejlen.

//E

Under jakttider, så Får faktiskt jakthundar vara lösa.........:smirk:

Nu hade jag aldrig möjlighet att hinna kolla halsbandet. Jag ville mest få bort hunden så fort som möjligt...

Ja, pejl kanske det var, har dålig koll.

Får vara lösa...hur menar du då? Ponera att min hund blivit skadad av den lösspringande jakthunden? Har inte hundägaren/jägaren ansvar för det då? Min hund FÅR också vara lös, men jag har väl fortfarande ansvar? Tycker det måste vara svårt att hålla det ansvaret om man släpper hunden och endast har koll på den via pejl...?

Har försökt ta reda på vems hund det var för att få vet att den klarade sig. Men hittills verkar det som om den inte ens kom från det jaktlaget som har jakträtten på marken härikring...

Det är faktiskt helt tillåtet att jaga med lösa hundar.. ( :eek: ):angel:
Det är ju liiiite svårt att jaga med en drivande hund om den inte är lös.

Fast jakthundar i jakt går under jaktlagen och inte under de vanliga hundföreskrifterna har jag för mig... var tusan har jag lagt jaktlagen *förvirrad*, ska kolla om jag hittar den och återkommer....

//E

Jaktlag
6 § Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

32 § Jakt med drivande hund får inte ske på ett område som är så beskaffat att det kan förutses att drevet huvudsakligen kommer att gå fram över annans jaktområde.

Finns inget i jaktlagen som specificerar vad som gäller om jakthunden stöter på en människa med hund i sällskap...

Nej, precis, sitter med den framför mig.
Dock får man fånga in en hund som befinner sig på annans jaktmark och ska då kontakta ägare eller polis.

//E

Jo, det är ju helt riktigt, men det var knappast fallet i den här tråden... Misstänker jag iaf.

Nej, jag bara skummade ur jaktlagen... Fast hon hade ju kunnat fånga in den, enligt lagen är ägaren skyldig att ersätta henne för ev. kostnader :devil:

Dock hade han nog blivit lagom glad för att få hunden infångad mitt i jakten.

Vi hade förr en liten terrier som hette Fröken Snus där vi jagar. Hon virrade en gång bort sig då hon drev för långt och fångades upp av en dam som bodde nästgårds med godset. Där bjöds det på alla godsaker tills vi hittade Fröken Snus (tanten ringde självklart polisen). Efter det hittades Fröken Snus ofta där...

//E

Tror du missar min poäng... Jag är helt med på att man får jaga med lös hund. Men visst måste man väl ha ansvar för den ändå? Om inget specificerat finns i jaktlagen borde väl strikt ansvarslagen gälla?

Som jag skrev tidigare är hunden förmodligen inte från jaktlaget som har jakträtten på marken, så driva där borde den ju alltså inte få göra.

Strunt samma, jag ville mest bara veta vad jag har för skyldigheter/rättigheter. Dels nu och dels om något liknande skulle hända igen.

De har fortfarande strikt ägaransvar om hunden inte är där de är, även under jakt. Är de ägare till hunden så är de bundna vid ansvaret.

//E

Tycker du ska ringa till jaktledaren för det jaktlag som jagar på den marken och tala om vad som hänt och beskriva hunden för honom/henne. Mest troligt vet jaktledaren vilken hund det är frågan om. Iaf om den är från något jaktlag runt i kring. Då kan du ju även ha en chans att få tag på ägaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 487
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 612
Senast: cello
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Jag och min hund är dagligen i stallet där jag har min häst. Jag har alltid hunden kopplad eller i min box. Det finns andra som också...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
16 163
Senast: zackoboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar