Lössläpp

Sv: Lössläpp

Nafayette skrev:
:rofl:
Är det bara vi som har "uppfinningsrika " hästar???

AM
Ja, det är ju det där med NH vettu´...
inc.gif

Nejdå, det är inte bara ni som har påhittiga hästar. Jag släpper också in och ut löst, men jag har inte gjort någon korridor, så de har hela gårdsplanen att vimsa på. Utsläpp brukar gå lugnt till väga, men insläpp...

Sto nr 1:"Jag är ranghögst, alltså går jag in först i lagom takt. Va, det där var ojuste!"
Föl nr 1:"Jag vill oxå vara ranghögst, men jag är snabbare än mamma!"
Sto nr 2:"Kom nu fölis, vi drar ett par varv på galoppbanan (=grusplanen) först!"
Föl nr 2:"Va? Vad händer? Men, mamma är det verkligen helt säkert att vi inte bor i mittenboxen i dag heller?"
Sto nr 3:"Hej fölis, vi tar dem i innerspår på upploppet!"
Föl nr 3:"Jag vann!"
Ledarhingst-wannabe (russvalack, 21 år): Får inte springa lös utan vackert gå i grimma. Han låter sig inte luras av den lilla ynkliga hötapp som väntar i boxen utan satsar på rabatterna istället. Och där går faktiskt gränsen...

Carina
www.silverarabians.com

Vi har också stallplan.. :crazy:
Och det är en utmaning att sortera rätt..framförallt nu med hög luft och blåsigt väder.. ;)

AM

Jag gör så, inga problem men jag har ju bara två hästar.

Jobbade i ett stall med ca 20 hästar och de hade lössläpp, funkade jättebra, alla 20 på en gång med en ledare (människa) först vid insläpp. Ingen häst gick någonsin förbi ledaren vid insläpp så allt gick lugnt till. Bara någon enstaka gång hamnade någon häst i fel box.

Senast ändrad av en moderator:

Vi gör så med de flesta ridskolehästar som går i hagar som ligger precis i anslutningen till stallet så att de kan gå in i mellan gången brevid sjukhagarna, finns även en hage
lite längre bort och där måste man leda in dem.

Jag tycker faktiskt att det fungerar bra måste jag säga. Hästarna lär sig snabbt och hitta till rätt box och de går ju in lugnt och snällt (oftast) om de har mat inlagt. Kan dock bli lite problem om två hästar går in i samma box, men det brukar oftast fixa sig ändå. Sedan kan det vara en nackdel då vårat stallgolv kan bli lätt halt om det blir blött och när hästarna får fullt med packad snö under hovarna, då kan det bli halt!
Och man får ser ( i oförsig får man försöka och alltid se till det ) att de tar det lugnt in i sina boxar.

Går även bra att släppa ut dem men man kan ibland få gå bakom och "driva" på dem framåt för att de ska gå ut, men det funkar bra i alla fall.

En nackdel är väl också att hästar Kan bli odrägliga när man ska leda dem sedan, men om man ändå leder regelbundet med grimma och grimskaft, så fungerar det systemet
att släppa in hästarna, rätt bra ändå!

Oj, tråden blev visst seriös igen... :smirk: Vill bara förtydliga att självklart så går alla in (mer eller mindre frivilligt :angel: ) i rangordning med mig först om jag säger till om det. Men för det mesta släpper jag förbi dem. Det här är ju dagens höjdpunkt, att få rejsa in. Alla har full koll på boxdörrar, pelare, isfläckar och sina fötter och det händer sällan några incidenter (jag tycker att man måste ge dem det ansvaret att kunna ta hand om sig själva, för det kan de). Och alla vet naturligtvis precis var de bor. Det ingår liksom i leken att springa fel ibland. :D

Carina
www.silverarabians.com

Förut hade vi en "gata" uppsatt så att mamma skulle kunna släppa ut/in hästarna.
Hon är hästrädd och skulle aldrig leda en häst..(fast jag har tvingat henne några ggr :angel: )

Det fungerade finfint, hon öppnade en boxdörr ..gömde sig bakom den tills hästen gått ut..och sen samma med nästa!
Eftersom maten var utlagd i hagen innan så gick hästarna dit direkt och mammsen kunde smyga efter och stänga grinden.

Nu gör vi inte så längre.. skulle det gå åt pipsvängen så skulle Leeson säkerligen försöka äta upp Blazing igen :crazy:
Kaos skulle sprätta runt och tvinga alla att se hur snygg han är :p
Blazing skulle titta lite oroligt på en och säga "mamma jag vill inte gå ut i leran själv.. alla för en.. du måste också smutsa ner dina hovar"

Det känns tryggare att leda dom in och ut.. speciellt när vi har två vrålåk till hingstar och grannens ardennersto är ju bara såååå läckert
(allt enligt hästarna själva då :D )
Tror inte grannen skulle bli sådär tvärnöjd om våra pojkar skulle springa dit för en snabbvisit :angel:

Jag har bara två hästar (har varit upp till fyra) och jag idkar nästan alltid lössläpp. UTAN 'korridor'. Dvs de kan dra men de gör det i princip inte. En gång av 100 så händer det att någon tycker att de ska kolla läget nån annanstans än där jag tänkt, men då får man prata lite snällt med dem och påpeka att hagen INTE är flyttad till grannen typ ;)

Aldrig fått en häst i fel box, och det är aldrig bråk. Jag kan släppa ranglåg häst före ranghög om jag vill, de är väl medvetna att när jag är där är det JAG som är högst i rang och man får inte hålla på och hacka om den inbördes rangen. Går ranghög häst ut först däremot så går aldrig ranglåg om. Men om jag släpper ranglåg först så går ranghög snällt och städat efter. Det blir inte så stora problem när det är få hästar, dels för jag kan hålla koll på alla och ser direkt om någon tänker hitta på jäkelskap, dels för att alla hästarna inbördes är vänner.

De GÅR dessutom till/från hagen, jag har varit benhård med det där att 'inget spring'. Man kan vänta en minut extra på sitt kraftfoder och behöver inte springa så man sladdar i kurvorna ;) (De har fri tillgång på strå så inga hungriga hästar här).

Dock är jag noga att iaf första halvåret leda unghästar, och sen just med unghästar leda lite nu och då så de inte ska 'glömma bort sig' om hur man uppför sig ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama