Löss på marsvin!?

MiiaLi

Trådstartare
Det går jättebra med killarna. De blir tamare och tamare för varje dag. Jag tar upp de ett par gånger per dag, då det är dags för sitta-knä-stund. Den äldre killen vågar t.o.m äta i famnen nu. Ingen av de sprattlar längre när man lyfter upp dem.

Nyss när jag hade den yngre killen i famnen så såg jag något vitt, 2mm långt, som "ålade" sig i den svarta pälsen. Jag såg det bara kring ögon och öron. Vad kan det vara? Löss? Vad ska jag göra? :confused:

Sv: Löss på marsvin!?

Såg även nu att lillkillen har en kal fläck bakom örat. Ca 1cm i diameter.

Marsvin har nakna fläckar bakom öronen normalt sett.
Men de kan ju ha ohyra för det, men det är bara pälsätare som rör sig, iaf av de vanliga ohyretyperna som bosätter sig på marsvin. Pälsätare bör gå bort med lite darmocan schamponering av båda och decinf. av bur och hus, skål och leksaker. Gör ingen direkt skada tror jag mer än äter upp pälsen på svinen.

Okej, jag tänkte åka till apoteket idag för att köpa det. Men apoteket har ej öppet på söndagar.. Jag får hålla ut tills imorgon :p

Jag var på apoteket idag, men de får tydligen inte sälja sånt schampo eftersom det är miljöfarligt. Vad ska jag då behandla marsvinen med?

Bäst hade väl varit att ta killarna till veterinären så att man kan säkerställa vad för ohyra det är det rör sig om.

Men det är väl med största sannorlikhet Running lice (även kallat pälsätare) som ju rör på sig, ser ju mer ut som små maskar och som är gul/vita.
Det brukar behandlas med antingen något ohyreshampoo (t ex canitex (som är samma sak som dermocan som jag har förstått det som), det är receptfritt), men även stronghold. Men det är ju receptbelagt.

Men stronghold verkar vara det som fungerar bäst, och som verkar säkrast att få bort allt. Efter alla marsvinsmänniskor jag har haft kontakt med, och som har erfarenhet om just detta.

Desinficera burar, skålar mm. med virkon skulle jag göra med!

Hoppas du får bort det snart! :crazy: Jag är helt nojjig med mina grisar, haha. Tror att dom ska få något sånt där hela tiden...

Är det samma slags pälsätare som hästar kan få? Kan de hoppa vidare och överleva på människor? (urk). Hur smittar pälsätare eller andra löss mellan marsvin? Funderar över om det finns någon risk att mina kommer att få det.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 407
Övr. Barn Några av er kanske minns att jag startade en tråd om autismbarn tidigare i våras där jag undrade om barn med autism i allmänhet då jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 422
Senast: RIA
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 602
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar