Löss på häst?

Gullan86

Trådstartare
det är så att jag har lite frågor om detta.

om en häst haft löss och divese andra saker(dvs stått i stall där den blivit nästintill vanvårdad)
hur skall man göra om den hästen skall flyttas till nytt ställe med friska hästar?
måste den stå i karens eller hur ska man göra? kan man ta ut och veterinärbesikta den och se vad veterinären säger eller hur ska man göra för att vara på den säkra sidan så den hästen inte smittar de andra hästarna med något om man är osäker?.

hur behandlas löss och hur gör man för att det skall försvinna när de andra hästarna i samma stall har löss?

Sv: Löss på häst?

Bada hästen i Dermocan (lusschampo för hund, finns i djuraffärerna) och behandla den därefter med Switch. Gör detta några dagar före flytten. Informera i det nya stallet om att hästen har/har haft löss och att du behandlat den efter konstens alla regler men inte kan garantera till 100% att någon levande lus följer med.

Tänk på att tvätta alla borstar, täcken, vojlockar osv samt även de kläder du har haft på dig när du umgåtts med hästen/varit i stallet.

okej tack för era svar men kan jag alltså avlusa denna häst samtidigt som den står tillsammans med de andra lösshästarna? för det är inte bara denna som har löss anar jag.

tydligen så behandlades den för ett tag sen men vet inte med vad eller om det fungerade kan man se själv om den har löss eller ska man kontakta veterinär?.

hur snabbt kan man flytta den efter behandling?.

det nya stallet vill helst slippa löss och andra sjukdommar.

Fast har hästen HAFT löss behöver du väl inte göra något ? Den har ju inte löss nu vad jag kan utläsa av ditt inlägg. Vad är andra åkommor för något ?

Lägg en dos Switch på alla hästarna i "lösstallet" så gör du ju de andra stackarna en tjänst med!:)

hade veterinären ute för en av hästarna och passade samtidigt på att höra med honom angående löss. Min nordis hade löss i vintras och nu framåt våren. Det enda han rekomenderade var att lägga på switch, vilket jag nu också gjort och alla löss är borta.
Har provat med dermocan men fick inget större resultat så jag slutade använda det innan "tiden var slut" så att säga. Kan ha varit därför resultatet vart så dåligt..

Men jag skule rek switch. Gör allergitestet innan bara i så fall så de inte är överkänsliga.

Lycka till :)

Jag skulle ändå välja att göra det om hästen flyttas till ett nytt stall. Dom dör inte pang bom bara de ramlar av hästen och finns det nu lus i stallet är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

okej tack för era svar men kan jag alltså avlusa denna häst samtidigt som den står tillsammans med de andra lösshästarna? för det är inte bara denna som har löss anar jag.

tydligen så behandlades den för ett tag sen men vet inte med vad eller om det fungerade kan man se själv om den har löss eller ska man kontakta veterinär?.

hur snabbt kan man flytta den efter behandling?.

det nya stallet vill helst slippa löss och andra sjukdommar.

Har ju nu bara mina egna två hästar som erfarenhet i detta men svarar ändå :p
Trots att min pålle hade någon form av löss så hade inte den andra det, trots att de alltid gått tillsammans och kliat sig på samma träd. Men sen har jag fått på mig lössen vid minsta beröring av honom. :confused: knepigt

I vilket fall som helst så skulle jag möjligen rådfrågat veterinär till att börja med och höra. Annars skulle jag avlusa och sedan flytta ihop hästen med mina andra.

Om hästen har löss nu så märker man nog det själv. Kolla i mankammen och i pälsen runt öron, rumpa, ljumskar. Och i värsta fall tappar de pälsen och det kliar ju dessutom.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade det problemet. Jag occh min väninna köpte varis häst av samma uppfödare. Båda va svårt drabbad av parasiter.
Vi hade dem i en gemensam hage och i avstånd från de andra hästarna tills de va behandlade. Så undvek vi de andra hästarna och deras ägare fick ju inte vara nära våra hästar eller deras utrustning.

När jag tog hem min shettis var han full av löss, mager och eländig. Provade ngt knepigt lus-shampoo från apoteket, men det hjälpte ingenting. Pudrade honom med etotal-pulver (olagligt fick jag höra?), då försvann lössen. Han gick i hagen med min andra häst under tiden, vilket kanske var olämpligt, men han klarade sig iaf.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 186
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 985
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?