Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan jag få löss från häst?
Hästlössen är värdspecifika, det innebär att det krävs en häst för att de ska överleva. De kan i undantagsfall överleva upp till 2-3 veckor utanför värddjuret, men då krävs att omgivningstemperaturen är optimal och att det är fuktigt. I annat fall överlever lössen endast ett fåtal dagar utanför hästen.
*delvis kl*
Tack för alla svar.
Då har jag 2 frågor.
Hur länge skulle en ev. lus leva på en människa?
och
Hur avlusar man en häst bäst? Räcker det med ett medel på dom eller måste hela stallet/alt boxen saneras?
Och måste borstar också saneras?
Om man i stället använder andra preparat som Switch eller Flusa så får man följa bruksanvisningen på förpackningen för de verkar på längre sikt och då kan de behövas en till två behandlingar för bli av med dem.
Jag tog flusa på mitt sto och hon tappade all päls under manen där jag hällt på. Tur att jag inte hällt i manen för då hade hon blivit skallig.
Har tidigare andvänt Switch på henne utan reaktion så man skall nog vara försiktig med Flusa...
Nej, löss drabbas oftast av pälsätande löss, de smittar inte människor (såvida du inte är EXTREMT hårig),