Löss hos häst, "smittas" det till människor?

Sv: Löss hos häst, "smittas" det till människor?

Nej, löss drabbas oftast av pälsätande löss, de smittar inte människor (såvida du inte är EXTREMT hårig:angel:), eller hönslöss, och de smittar inte heller människor såvitt jag vet...

...men jag tror nog de kan bits men inte överleva på människa.

*biten av hönslus OCH igelkottloppa*

Hästlössen är värdspecifika, det innebär att det krävs en häst för att de ska överleva. De kan i undantagsfall överleva upp till 2-3 veckor utanför värddjuret, men då krävs att omgivningstemperaturen är optimal och att det är fuktigt. I annat fall överlever lössen endast ett fåtal dagar utanför hästen.

Källa: Agria

Ush hönsloppor :cry::cry:! Sådan blev jag bitten av när vi hämtade vår hund :mad:, Fy vad det sved och kliade!

Mvh
Emma

Lite enkelt kan man säga att löss har egna värddjur precis som loppor. De kan förkomma även på andra djur än sina värdar. Men de kan inte föröka sig på annat n rätt djurslag. Så löss från häst smittar inte människor och människolöss smittar inte heller hästar. Mer än att man kan få något enstaka lus på sig som kan leva där tills den dör naturligt. De lever inte så länge. Men det kan inte bli fler löss av den för det krävs rätt värd.

*delvis kl*

Tack för alla svar.

Då har jag 2 frågor.

Hur länge skulle en ev. lus leva på en människa?

och

Hur avlusar man en häst bäst? Räcker det med ett medel på dom eller måste hela stallet/alt boxen saneras?
Och måste borstar också saneras?

Jag tippar nog på att du bör tvätta hela stallet, täcken borstar, ja allting som har med hästarna att göra. Jag skulle i varje fall gjort det, för jag vet n'r mammas hundar åkte på rävskabb, fick hon tvätta allt! Det är ju lika när människior har löss, så ska ju borstar saneras, sängkläder tävttas, mössor etc.

*delvis kl*

Tack för alla svar.

Då har jag 2 frågor.

Hur länge skulle en ev. lus leva på en människa?

och

Hur avlusar man en häst bäst? Räcker det med ett medel på dom eller måste hela stallet/alt boxen saneras?
Och måste borstar också saneras?

Om jag kommer ihåg rätt så är en lus livscykel tre veckor. Det innebär då att den kan leva som längst i tre veckor på en människa. Också att om man tvättar med lusmedel så försvinner alla levande löss men att det kommer att kläckas nya under tre veckor. Vilket gör att man normalt får behandla tre gånger med tre veckors mellanrum.
Om man i stället använder andra preparat som Switch eller Flusa så får man följa bruksanvisningen på förpackningen för de verkar på längre sikt och då kan de behövas en till två behandlingar för bli av med dem.

Om man ska sanera stallet och utrustning eller inte beror lite på lite vad det är för typ och hur mycket hästen är där. Löss klarar t ex inte kyla så man kan lägga saker ett par dagar i frysen så dör lössen. Lägg borstarna i en plastpåse i frysen några dagar och tvätta dem sen så är OK. Eventuella ägg som inte finns på hästen kan inte blir färdiga löss utan en häst. Så om man har hästen på bete och inte i stallet behöver man inte sanera för lössen. Tänk på de tre veckorna i lusens utvecklingsfas. Sedan är det ju så att det är svårt att göra det själv på ett riktigt sätt i stallet och ska man få fullgott resultat behöver man kanske anlita experter som Anticimex för att bli av med det. Tvål och vatten hjälper ju inte direkt.

Rävskabb är ju något helt annat och smittar på helt andra sätt så det är mycket svårare att bli av med.

Om man i stället använder andra preparat som Switch eller Flusa så får man följa bruksanvisningen på förpackningen för de verkar på längre sikt och då kan de behövas en till två behandlingar för bli av med dem.

Jag tog flusa på mitt sto och hon tappade all päls under manen där jag hällt på:o. Tur att jag inte hällt i manen för då hade hon blivit skallig.
Har tidigare andvänt Switch på henne utan reaktion så man skall nog vara försiktig med Flusa...

Jag tog flusa på mitt sto och hon tappade all päls under manen där jag hällt på:o. Tur att jag inte hällt i manen för då hade hon blivit skallig.
Har tidigare andvänt Switch på henne utan reaktion så man skall nog vara försiktig med Flusa...

Helt ärligt så är varken Switch eller Flusa eller Etotal eller Sebacil godkända för att behandla löss på häst. Det finns egentligen inget godkänt medel för det. Så konstiga reaktioner kan man få på känsliga hästar av alla preparaten. Sedan ska flusa enligt bruksanvisningen inte hällas på halsen eller under manen utan på ryggen från bogen och bakåt. Kan ju vara så att värmen som blir under manen har påverkat din häst.

Man kan få hjälp i vissa fall även av en dubbel dos ivermektinmaskmedel som går ut i blodet på hästen så att blodsugande löss dör.

Oj ,så kan det gå när man tager vad man haver:o. Jag kommer inte göra om det ,det kan jag lova:angel:.

Som tur är har sommarpälsen redan växt ut där nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 856
Senast: aglaonema
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV