Löss eller?

Pollymine

Trådstartare
Köpte häst förra veckan, en dräktig irish cob. Hon såg inte direkt välskött ut då hon kom, och hade vad vi trodde var hovskabb och kliade sig väldigt mycket i man och svans. Såg inget förutom mjäll i hovskägget och en kal fläck bakom öronen. Veterinären kollade henne, han trodde ej det var hovskabb, men utan att ha tagit prov kunde han inte säga. Trodde på svamp och försöker nu med snäll behandling mot det, enligt vets ordination. Tvättade henne med hexocil idag, och då kryper det fram saker i manen. Är det löss eller vad? Bilder här: http://www.familjeliv.se/forum/thread/75008135-loss-eller

Nu är jag inte den stora experten på löss men nog verkar det allt vara sådana. Ring veterinären igen för rätt behandling och isolera hästen från kompisarna.

Det är säkert löss av något slag. Risken finns då att det sprider sig till andra hästar som hon har kontakt med.
Berätta för veterinären att det "rör" på sig och be att få något att behandla med. Om det nu finns något när hon är dräktig.

Han svarade på sms och det såg ut som pälsätande löss sa han. Får isolera då, och behandla med coopersect om det är ok då hon är dräktig. Hur snabbt får pälslöss till en sån där fläck?

Ingen aning men be alla andra hålla koll på sina hästar för de smittar snabbt som attan häst till häst genom närkontakt.

Vi fick behandla alla hästar i stallet när någon tog hem en ponny som var full med löss. Tvätta i -15 var sådär roligt, min häst frös så han skakade....

Men enligt veterinären var det så smittsamt att har en häst det är det högst sannolikt att det sprider sig.

Och min erfarenhet av löss är att det inte alls behöver smitta lätt :) Ponnyn kom hem med löss och hade det ett tag innan vi tillslut hittade orsaken till hans klåda. Hagkompisen hade inte en endaste lus på sig...

Då var det dock lättare att behandla, på med switch pour on och sen borsta bort alla små lik. Det finns ju dock inte att köpa längre...

Switch pour-on kan skrivas ut av veterinär (licenspreparat), vi fick hjälp med det när vi fick löss.

Det är dock dyrt så in i bomben numera.

Det är absolut löss av någon sort. På min tid användes etotal. Det fungerade utmärkt. Vi har också fått hem en shettis en gång med löss. Hon hade löss i hela pälsen stackaren. Med henne gjorde vi så att vi klippte hela kroppen (hon hade vinterpäls) och behandlade sedan. Det blev lättare att bli av med skiten när hon hade kort päls. Det skulle du ju kunna göra för att kunna behandla lättare? Visst, sommarpälsen blir väl inte någon höjdare i år, men det kommer hjälpa hästen fort. Som Ps kan jag säga att lössen på den lilla shettisen hoppade inte över till de andra hästarna, så även om man ska vara försiktig så verkar det som om de små äcklen har sina favoritindivider och låter bli andra :)

Och min erfarenhet av löss är att det inte alls behöver smitta lätt :) Ponnyn kom hem med löss och hade det ett tag innan vi tillslut hittade orsaken till hans klåda. Hagkompisen hade inte en endaste lus på sig...

Då var det dock lättare att behandla, på med switch pour on och sen borsta bort alla små lik. Det finns ju dock inte att köpa längre...
dubbelt

Slå på Facebook och nätverket mot forskande på häst. Alternativt leta på grupperna tinker och irish cob. Många tips där.

Ultra shield har samma innehåll/verksamt ämne som switch vill jag minnas?

Min erfarenhet är också att både vanliga löss och pälsätare inte smittar så våldsamt, ffa inte till vanliga hästar men mindre behåring. Just gällande pälsätarna verkar det vara individuellt vilka hästar de gillar.

Hursom, jag hade nog självklart informerat alla men mest troligt skulle jag avvakta med att skura alla hysteriskt.

Liknande trådar

J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: Prick
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 469
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nästan alla mina 13 hästar har någon form av klåda och jag blir inte klok på vad det kan vara. Har en tinker som järna står och trampar...
Svar
4
· Visningar
3 291
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka